عواملی که در خانه باعث آتش‌سوزی می‌شود

تهران (پانا) - عوامل متعددی به‌طور بالقوه می‌توانند خطر آتش‌سوزی در خانه را افزایش دهند؛ با مراقبت از این خطرات پنهانِ آتش‌سوزی در خانه، خانواده و دارایی خود را ایمن نگه‌دارید.

کد مطلب: ۱۱۷۹۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد
عواملی که در خانه باعث آتش‌سوزی می‌شود

به‌گزارش تبیان، آتش‌سوزی از حوادثی است که هرلحظه ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد و براثر آن خسارت‌های جانی و مالی جبران‌ناپذیری وارد شود. آمارهایی که در جهان منتشرشده نشان می‌دهد که خسارات عظیم و تلفات نسبتاً بزرگ ناشی از آتش‌سوزی است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که 43% از کل آتش‌سوزی‌ها در ماه زمستان رخ می‌دهد و تقریباً نیمی از آن‌ها در آشپزخانه اتفاق می‌افتد اما همه خطرات آتش‌سوزی قابل پیش‌بینی نیستند. شاید باور نکنید اما تمیز نکردن طولانی‌مدت برخی از وسایل و نقاط در خانه می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود؛ همچنین برخی از وسایل که روزانه با آن‌ها سروکار دارید، در صورت استفاده ناصحیح می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد.
تقریباً در همه موارد، فقط با کمی مراقبت و آگاهی بیشتر از خطرات احتمالی، آتش‌سوزی‌ها در خانه کاملاً قابل‌پیشگیری است. در اینجا با8 خطر غیرمنتظره آتش‌سوزی آشنا شوید.

توستر

توستر یکی از وسایلی است که تقریباً در اغلب خانه‌ها برای گرم کردن غذا مورداستفاده قرار می‌گیرد اما تمیز نکردن طولانی‌مدت این وسیله می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود. در اثر استفاده مداوم از توستر برای داغ کردن نان و غذا، خرده‌ریزه‌ای از نان، برنج و سایر مواد غذایی می‌ریزد و ته توستر جمع می‌شوند. زمانی که دوباره از توستر استفاده می‌شود، آن خرده‌ریزهایی که از مواد غذایی داخل توستر ریخته، دوباره گرم می‌شوند و ممکن است باعث جرقه زدن و درنهایت آتش‌سوزی شود. همچنین این اتفاق ممکن است در اثر ذوب شدن پنیر یا سایر مواد روی صفحه توستر رخ دهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم پس از هرباراستفاده، مواد غذایی ریخته شده در توستر را تمیز کنید و توستر را هم به لیست وسایلی که هر هفته تمیز و گردگیری می‌کنید، اضافه کنید.

بخاری

باگذشت زمان به‌طور طبیعی گردوغبارهایی در اطراف بخاری جمع می‌شود که تمیز نکردن آن می‌تواند خطر آتش‌سوزی ایجاد کند؛ به این صورت که با زیاد کردن شعله بخاری، گردوغبار می‌تواند به‌سرعت شعله‌ور شود. توصیه می‌کنیم حداقل هفته‌ای یک‌بار بخاری را گردگیری کنید تا از آتش‌سوزی ناشی از اشتعال گردوغبار جلوگیری کنید. همچنین وسایلی که به‌راحتی آتش می‌گیرند مانند مبلمان، پرده، لباس و ... را حداقل یک متر از بخاری دورنگه داشته و هرگز بدون خاموش کردن بخاری از خانه خارج نشوید.

هواکش سرویس بهداشتی

یکی از خطرات آتش‌سوزی که معمولاً در خانه نادیده گرفته می‌شود، هواکش سرویس بهداشتی است. موتور هواکش‌های قدیمی و کثیف می‌تواند بیش‌ازحد گرم شود و باعث آتش‌سوزی شود. خوشبختانه هواکش‌های جدید معمولاً دارای موتور محافظت از حرارت هستند (در صورت گرم شدن خاموش می‌شوند) اما هواکش‌های قدیمی این ویژگی ایمنی را ندارند. حال اگر گردوغبار محفظه‌های موتور را مسدود کند، موتور می‌تواند به‌راحتی بیش‌ازحد گرم شده و باعث آتش‌سوزی شود؛ بنابراین حداقل سالی یک‌بار روکش هواکش سرویس‌های بهداشتی را تمیز کنید.

سشوار

استفاده مداوم از سشوار می‌تواند باعث جمع شدن گردوغبار و مو داخل سشوار شده و خطرناک باشد. کارشناسان برق می‌گویند: «اگر سشوار بوی سوزاندن مو می‌دهد و یا خیلی سریع داغ می‌کند، این‌ها نشانه‌های مطمئنی از کثیف شدن داخل سشوار است.» البته گردگیری و تمیز کردن داخل سشوار کاری تخصصی است اما این نشانه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا برای جلوگیری از آتش‌سوزی، سشوار را تعمیر کرده و از استفاده آن خودداری کنید.

لب تاپ

لب تاپ در اثر استفاده طولانی‌مدت و انجام کارهای سنگین مثل بازی کردن، ویرایش عکس و ویدیو در کمترین زمان ممکن داغ می‌شود. گذاشتن لب تاپ داغ روی تخت، کاناپه، پتو یا سطح نرم دیگری می‌تواند از جریان هوا در داخل و خارج از منافذ خنک‌کننده جلوگیری کرده و گرمای کافی برای آتش‌سوزی تولید کند؛ بنابراین با گذاشتن لب تاپ روی میز یا پایه لب تاپ، از گرم شدن بیش‌ازحد و آتش‌سوزی جلوگیری کنید.

ضدعفونی‌کننده دست

این روزها شیوع بیماری کرونا، الکل‌های ضدعفونی‌کننده دست‌به‌یکی از مواد ضروری و همیشه همراه تبدیل‌شده است اما دقت کنید که الکل اتانول، حاوی ترکیب شیمیایی بسیار اشتعال‌پذیری است. هنگام نگهداری یا استفاده از یک ضدعفونی‌کننده دست مبتنی بر الکل، باید احتمال خطر آتش‌سوزی در نظر گرفته شود و اقدامات لازم زیر برای به حداقل رساندن خطر انجام شود:
-افراد سیگاری دقت کنید فندک یا کبریت را با الکل ضدعفونی‌کننده کنار هم قرار ندهید.
-اگر ضدعفونی‌کننده مبتنی بر الکل جایی ریخته می‌شود، بلافاصله آن را پاک‌کنید.
-هرگز ضدعفونی‌کننده الکلی را در نزدیکی حرارت یا شعله مثل شوفاژ، بخاری، اجاق گاز و جلوی آفتاب نگذارید.
-در نزدیکی حرارت و شعله از ضدعفونی‌کننده دست استفاده نکنید و چند دقیقه پس از استعمال آن روی پوستتان از شعله‌های آتش دور باشید.
-ضدعفونی‌کننده‌های الکلی دست را هرگز برای سطوحی مثل پریز برق و وسایل الکترونیکی استفاده نکنید زیرا باعث جرقه و آتش‌سوزی می‌شود.

قوطی‌های آئروسل

قوطی‌های آئروسل معمولاً به‌عنوان قوطی‌های اسپری شناخته می‌شوند؛ این قوطی‌ها حاوی گاز مایع‌شده یا ماده حل‌شده هستند. پاک‌کننده‌ها، اسپری‌های مو و بدن، عطرها، بو برها، خمیرریش، حشره‌کش‌ها و اسپری‌های رنگ ازجمله قوطی‌های آئروسل هستند. به دلیل آنکه محتویات داخل قوطی به‌صورت فشرده است، در معرض سطح بالای گرما می‌تواند منفجر شوند و در بسیاری از موارد، محتویات قوطی حاوی مواد شیمیایی قابل اشتعالی است که منجر به آتش‌سوزی می‌شود.

پوست پرتقال

پرتقال یکی از میوه‌های خوش عطر و خوش‌طعم زمستانی است که عده‌ای مبادرت به خشک‌کردن آن می‌کنند تا از طعم و عطر آن در دیگر فصول سال بهره‌مند شوند. یکی از روش‌های ساده و راحت خشک‌کردن پوست پرتقال برای اغلب افراد، گذاشتن آن‌ها روی بخاری، شوفاژ و شومینه است اما دقت کنید که پوست پرتقال حاوی ماده شیمیایی طبیعی (و به‌شدت قابل اشتعال) به نام لیمونن است که باعث آتش‌سوزی پوست خشک‌شده پرتقال می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار