یک کارشناس محیط زیست در آستانه روز زمین پاک مطرح کرد؛

افزایش آلاینده‌های پلاستیکی با پاندمی کرونا؛ زمین را فراموش نکنیم

تهران (پانا) - همه‌گیری ویروس کرونا به‌رغم آثار مثبتی که داشته است اما مشکلات زیست محیطی خاص خود را هم بر جای گذاشته که عمده‌ترین آن افزایش آلاینده‌های پلاستیکی در تمام دنیا بوده است.

کد مطلب: ۱۱۷۹۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد
افزایش آلاینده‌های پلاستیکی  با  پاندمی کرونا؛ زمین را فراموش  نکنیم

روز زمین یا روز زمین پاک در سال ۱۹۶۹ میلادی با عنوان روزی برای بزرگداشت صلح، عدالت و مراقبت از زمین نامیده شد. این روز هر ساله در (۲۲ آوریل) که در ایران مصادف با 2 اردیبهشت ماه است در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره خود «زمین» را فراموش کنند و باید در جهت حفظ آن بکوشند. چالش‌های فراوان محیط زیست و فرصت‌های بسیار در اقدامات مرتبط با احیای زمین، باعث شده تا این موضوع به مهم ترین موضوع روز زمین پاک امسال تبدیل کرده به همین دلیل شعار امسال روز زمین پاک، احیای دوباره زمین همراه با افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار انتخاب شده است.

محمد حیدری، کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در طول چهارده ماه گذشته که بیشتر مردم جهان با پاندمی کرونا روبرو بوده‌اند و شیوع این بیماری شوکی بی‌سابقه به دنیا وارد کرد. هر چند پاندمی کرونا و قرنطینه خانگی در بسیاری از کشورهای دنیا موجب شد تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، مصرف سوخت‌های فسیلی، ترددهای هوایی، زمینی و آبی تا حدود زیادی کاهش پیدا کند اما در مقابل آسیب‌هایی را به طبیعت وارد کرده است که عمده‌ترین آن افزایش آلاینده‌های پلاستیکی است.»

این کارشناس حوزه محیط زیست همچنین به کاهش بارش‌ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: «یکی از نگرانی‌هایی که در سال جاری وجود دارد، کم بارشی در فصل بهار است. از زمان شیوع ویروس کرونا نیز مصرف آب شرب در بسیاری از شهرهای کشور بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. با توجه به هشدارهایی که وزارت نیرو برای کم بارشی داده است، بهتر است که مدیریت مصرف آب نیز مد نظر خانواده‌ها قرار بگیرد تا با یک تابستان بسیار کم آب وحشتناک رو به رو نشویم.»

حیدری گسترش مصرف پلاستیک و افزایش تولید زباله‌ها را معضلی برای زمین در ایام پاندمی کرونا عنوان کرد و گفت: «اکنون با توجه به اینکه مردم به دلیل خطر انتقال ویروس، کمتر به تفکیک زباله توجه می‌کنند تا جایی که امکان دارد زباله کمتری را در خانه تولید کنند و زباله‌ها را در همان منزل تفکیک کنند. همچنین سعی کنند کمتر از اقلام پلاستیکی استفاده کنند چرا که پلاستیک بلای جان طبیعت شده است.»

وی خاطرنشان کرد: «این روزها که به واسطه بیماری کرونا و شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی نمی‌توان از این وسایل استفاده کرد بهتر است که مردم به جای استفاده از خودروهای شخصی‌ از دوچرخه‌ استفاده کنند و این ایام فرصت خوبی است که از حمل و نقل پاک همچون دوچرخه استفاده شود.»

این مدرس دانشگاه در پایان با ابراز امیدواری از اینکه برنامه‌های توسعه به نفع طبیعت تغییر کند، گفت: «امید است سیاستمداران با درک قوانین حاکم بر طبیعت سعی کنند به‌جای صرف بودجه‌ برای برنامه‌های غیرکاربردی، این هزینه‌ها را صرف پژوهش‌هایی در حوزه محیط زیست و ارتقای نظام آموزش و فرهنگسازی برای توسعه پایدار کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار