سردار محمدعلی حق‌بین به همرزمان شهیدش پیوست

تهران ( پانا)-سردار محمدعلی حق‌بین، هم‌رزم شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و از فرماندهان مطرح مقاومت در سوریه و عراق دقایقی پیش به همرزمان شهیدش پیوست.

کد مطلب: ۱۱۷۹۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
سردار محمدعلی حق‌بین به همرزمان شهیدش پیوست

به گزارش مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار سرافراز محمدعلی حق‌بین از فرماندهان به نام گیلانی، فاتح نبل و الزهرا دقایقی پیش پس از تحمل دوره‌ای بیماری در بیمارستان پارس به ملکوت اعلی پیوست.

سردار محمدعلی حق‌بین سال ۱۳۴۵ در روستای تازه‌آباد شهرستان لنگرود متولد شد. بهار سال ۱۳۶۱ در ۱۶ سالگی به‌عنوان امدادگر به عضویت تیپ ۲۵ کربلا در آمد و به‌تدریج نیروی رزمی شد. سال ۱۳۶۲ در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ثبت‌نام کرد و به همراه تیپ قدس گیلان در قامت فرمانده گروهان عمار در عملیات‌های متعدد پاکسازی کردستان و چند مأموریت برون‌مرزی حضور داشت.

از پایان سال ۱۳۶۴ تا ابتدای سال ۱۳۶۷ جانشین فرماندهان گردان کمیل، شهیدان حسن رضوانخواه و محمد اصغری خواه بود و پس از شهادت شهید اصغری‌خواه با حکم فرمانده لشکر قدس، فرمانده گردان کمیل شد و تا سال ۱۳۷۶ فرمانده گردان بود. پس‌ از آن مسئول عملیات تیپ ۲ لشکر و یک سال و نیم بعد، مسئول ستاد تیپ شد، مسئولیتی که تا سال ۱۳۸۰ ادامه داشت. در این دوره با فعالیت‌های تیپ در کردستان، احزاب قدرت خود را از دست دادند و امنیت پایدار به کردستان برگشت.

سردار حق‌بین از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۸۶ به ترتیب مسئولیت‌های لجستیک لشکر، جانشینی و فرماندهی تیپ را عهده‌دار شد. در سال ۱۳۸۶ با ارتقای تیپ به لشکر، به سمت فرماندهی لشکر پیاده قدس گیلان منصوب شد و ده سال در این مسئولیت خدمت کرد. از سال ۱۳۹۱ گروه پژاک و پ. ک.ک در منطقه شمال غرب ارومیه، برخی از روستاهای ایران را تصرف کردند. لشکر به فرماندهی سردار حق‌بین، با تجربه‌ای که در دوران جنگ در منطقه کردستان داشت توانست در کنار دیگر یگان‌های رزم، در یک دوره پنج‌ساله، تحت فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا، پژاکت و پ. ک.ک را وادار به عقب‌نشینی کند.

بعد از شروع فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تکفیری در سوریه، لشکر قدس گیلان مأموریت یافت به مصاف نیروهای تروریست برود. عملیات برجسته این لشکر در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ تحت عنوان نصر ۲ بود که رزمندگان لشکر، منطقه شیعه‌نشین نبل الزهرا را پس از ۴ سال محاصره از دست تروریست‌ها پس گرفتند و ۵۵هزار نفر مردم شیعه در محاصره را آزاد کردند. عملیاتی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پس‌ازآن، بر دست و صورت سردار حق‌بین فرمانده لشکر قدس گیلان بوسه زد و این عملیات را «فتح خیبر» نامید و فرمود: «ما چهار سال پشت این درگیر کرده بودیم.» در سال ۱۳۹۸ سردار حق‌بین مفتخر به دریافت نشان فتح ۳ شد. او در آخر مسئولیتی که بر عهده داشت به‌عنوان مسئول اداره رزمی تخصصی معاونت آموزش کل سپاه فعالیت می‌کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار