علائم و اختلالات افسردگی کودکان و نوجوانان در دوران سخت کرونایی

کرج(پانا)_افسردگی یک اختلال عصبی در بدن است که روح و جسم انسان را تحت تأثیر خود قرار می دهد و متأسفانه این روز ها به دلیل مشکلات سخت کرونایی این اختلال بخصوص در کودکان و نوجوانان بسیار شایع شده است.

کد مطلب: ۱۱۷۸۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
علائم و اختلالات افسردگی  کودکان و نوجوانان در دوران سخت کرونایی

طبق گفته روانشناسان، افسردگی فراتر از اصطلاح غم و اندوه می باشد،چرا که علائم زیادی حتی در جسم مشاهده می شود.

افسردگی جزو اختلالات خلقی طبقه بندی شده است یعنی؛ افسردگی با احساس فقدان، خشم و غم و اندوه همراه است که باعث مختل شدن فعالیت های روزمره فرد می شود در مطالعات اخیر مشخص شده است که افسردگی اساسی ترین اختلال در میان اختلالات روانپزشکی می باشد و بیشترین شیوع را در کل دوران زندگی افراد دارد.

افراد به روش های مختلفی افسردگی را تجربه می کنند و حتی می تواند بر روابط و برخی از حالت های جسمی نیز تأثیر گذار باشد برای مثال؛ بیماری هایی مانند ورم مفاصل، بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان،دیابت و ام اس بر اثر افسردگی می توانند بدتر شوند.

حال به سراغ برخی از علائم مهم و چشمگیر این بیماری در بزرگسالان می رویم که از قبیل اختلال خواب، تغییر در اشتها، خلق پایین،مشکل در تمرکز، خستگی، تحریک پذیری، ناتوانی در تصمیم گیری، بی انگیزه بودن و غیره اشاره کرد.

این علائم ذکر شده بیشتر در مورد بزرگسالان است اما علائم این بیماری در کودکان و جوانان بسیار متفاوت تر و جدی تر می باشد.

مهمترین علائم افسردگی در کودکان و جوانان

تحریک پذیری، احساس بی کفایتی و ناامیدی، مشکل در رفتن به مدرسه کاهش عملکرد در مدرسه و افت تحصیلی،مشکل در تمرکز، دوری از دوستان و اعضای خانواده حتی خواهر یا برادر، افکار خودکشی و توهم زدگی، مشکل در خواب و خوراک، مشکلات گوارشی و...می باشند،البته این علائم باید تقریبا هر روز و دست کم در طی دوهفته مستمر دیده شوند تا بتوان افسردگی رادر کودکان و نوجوانان تشخیص داد.

همچنین از علل به وجود آمدن افسردگی در هر شخص را میتوان به مشکلات جسمی، تغذیه نامناسب، عدم تعادل مواد شیمیایی مغز، ژنتیک، استرس و مصرف دارو هم اشاره کرد.

اختلالات افسردگی نیز به چند دسته ی خیلی مهم تقسیم می شود که عبارتند از:

اختلال افسردگی اساسی، اختلال افسردگی مداوم، افسردگی مانیک یا اختلال دو قطبی، روانپزشکی، افسردگی پرنیاتال(دوران بارداری و پس از آن)، ملال پیش از قاعدگی، افسردگی فصلی، افسردگی موقعیتی و افسردگی آتیپیک که شایع ترین و مهمترین آنها سه مورد اولی می باشد.

اما این اختلال یا مریضی روانی به شکل های مختلفی مانند:درمان دارویی، درمان با تحریک مغناطیسی(TMS)، روان درمانی که بهترین آنها هم از نظر هزینه و هم از نظر پزشکی روان درمانی می باشد.

حال با وجود شرایط سخت کرونایی که کل جهان با آن درگیر هستند بنا به گفته بزرگان علم پزشکی پیشگیری بهتر از درمان است و تکنیک های زیادی نیز مانند؛ ورزش و خواب منظم و کافی، کاهش استرس، روابط صمیمی با دیگران، دوری از افراد سمی و منفی و...را باید رعایت کرد تا در این شرایط کرونایی به افسردگی و اختلالات آن دچار نشد.

خبرنگار، مانی صیادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار