روایت خبرنگاری که بیش از 20 سال با بیماری ام اس درگیر است

«ام اس» پایان زندگی نیست

تهران (پانا) - پنجمین ویژه‌برنامه «ماهِ ماه» به روایت داستان زندگی خبرنگاری می پردازد که بیش از 20 سال با بیماری ام اس درگیر است.

کد مطلب: ۱۱۷۸۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد
روایت خبرنگاری که بیش از 20 سال با بیماری ام اس درگیر است

به گزارش روابط عمومی برنامه، برنامه «ماه ماه» در پنجمین شب از ماه مبارک رمضان که با یاد و خاطره دکتر حمید رشیدی رنجبر متخصص جراحی عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور و از شهدای مدافع سلامت آغاز شد، میزبان مریم پیمان نویسنده کتاب «من ام اس دارم» و بهشته بیگلرخانی روانشناس بالینی و هیپنوتراپ بود.

در ابتدای برنامه بهشته بیگلری به روان درمانی اشاره کرد و گفت: روان درمانی یا سایکو تراپی، یک اصطلاح عمومی برای درمان مشکلات بیماری های روانی فرد است . کار ما درمان روان افراد و ایجاد تعادل روانی در فرد بیمار است. روان درمانی به بیمار کمک می کند یاد بگیرد که چگونه کنترل زندگی خود را به دست بگیرد.

در بخش دیگری از برنامه، اسماعیل باستانی از مریم پیمان خواست تا ماجرای بیماری خود را توضیح دهد و او گفت: آبان ماه 1378 وقتی که حدودا 15 ساله بودم به سرماخوردگی نسبتا شدیدی مبتلا شدم که با داروهای شیمیایی و مداوای پزشکان درمان نمی شد. این ماجرا سه ماه طول کشید تا اینکه کم کم در من تغییراتی به وجود آمد و با مشکلات بینایی مواجه شدم که به چشم پزشکی مراجعه کردم ولی پزشک پس از معاینه به مادرم گفت که دخترتان مشکل خاصی ندارد.

وی ادامه داد: این مساله حدود دو سال به طول انجامید و در این مدت زمان شدت بیماری افزایش یافته بود. پس از مراجعه به پزشکان متخصص متوجه شدم که دچار بیماری «ام اس» شده ام.

پیمان افزود: من یک دختر هفده ساله بودم که رویای قبولی در کنکور با رتبه دو رقمی داشتم، دختری که قرار بود دنیا را عوض کند ولی خودش نیازمند کمک بود. در بیمارستان بستری شدم یادم هست وقتی برای وضو به دستشویی بیمارستان رفتم و به آیینه نگاه کردم هیچ چیز ندیدم و کامل بینایی ام را از دست داده بودم.

او همچنین گفت: بینایی من پس از 12 روز کم کم برگشت ولی کم بینا بودم، فقط نور میدیدم و چهره افراد برایم قابل تشخیص نبود. 6 ماه بعد کنکور داشتم، مادرم در آن مدت کمکم کرد تا بتوانم خودم را برای کنکور آماده کنم. در روز آزمون ابتدا همه چیز خوب پیش رفت ولی از نیمه های جلسه چشمانم بینایی خود را از دست دادم و با نا امیدی و چشمانی گریان جلسه را ترک کردم. دچار افسردگی شدم، اعتماد به نفس خود را از دست دادم و احساس می کردم که تمام رویاهایم نقش بر آب شده است.

*رتبه کنکورم 83 شد

مریم پیمان به آغاز دوران روان درمانی خود اشاره کرد و گفت: پس از آن تحت درمان دکتر بهشته بیگلری قرار گرفتم و ایشان هر روز به منزلمان می آمد و به وسیله مشاوره و هیپنوتیزم سعی بر کنترل بیماری می کرد. تا اینکه نتایج کنکور اعلام و رتبه من 83 شد. خیلی خوشحال بودم حال می توانستم با رتبه دو رقمی که کسب کردم همزمان در دو رشته دانشگاهی علوم سیاسی و علوم ارتباطات تحصیل کنم.

تحصیل در دانشگاه را ادامه دادم شغل مورد علاقه خود یعنی خبرنگار سیاسی را انتخاب کردم، در تمام طی این سال ها مداوای خود را رها و بیماری خود را انکار می کردم. دوست نداشتم خود را ناتوان ببینم. تا اینکه در سال 1388 به دلیل فعالیت های پر استرسی که در آن زمان داشتم، بیماری ام عود کرد، نیمی از بدنم فلج و چشمانم نابینا شد. این بار مجبور شدم که درمان را به صورت جدی شروع کنم و همزمان هم برای روان درمانی نیز تحت معالجه دکتر بیگلرخانی قرار گرفتم.

*ام اس شوخی بیش نیست

نویسنده کتاب «من ام اس دارم» گفت: در این مدت که تحت درمان قرار گرفتم سعی کردم آن مریم 17 ساله را دوباره پیدا کنم. چرا که روحیه لجبازی و انکار بیماری باعث شد که زندگی من دچار تغییرات شود. از روان درمانی برای شناخت دوباره خود کمک گرفتم و در حال حاضر رمان می نویسم و ترجمه می کنم. عقیده دارم که بیماری «ام اس» شوخی بیش نیست و شبیه یک سرماخوردگی ساده است که می توان با آن زندگی کرد.

در پایان برنامه دکتر بهشته بیگلری روان درمان گفت: چه بیماران مبتلا به «ام اس» و چه افراد عادی جامعه باید سعی کنند که در زندگی استرس خود را تحت کنترل داشته باشند و اجازه ندهند که هیچ چیز تعادل زندگی شان را برهم زند.

ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای اسماعیل باستانی، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردان هنری حسن نظری و ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 19 از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار