گزارش پانا از تصمیم بزرگ و تاریخی ۱۲ باشگاه بزرگ فوتبال جهان

ناقوس جنگ در قاره سبز به صدا در آمد؛ به خاطر یک مشت دلار

۱۲ غول باشگاهی از یوفا جدا شدند؛ سرنوشت نامعلوم در انتظار بزرگترین باشگاه‌های جهان

تهران (پانا) - بزرگترین باشگاه‌های فوتبال جهان به صورت رسمی با انتشار بیانیه‌ای آغاز جنگ خود با اتحادیه فوتبال اروپا، فیفا و کنفدراسیون‌های فوتبال قاره‌ها را اعلام کردند.

کد مطلب: ۱۱۷۸۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد
ناقوس جنگ در قاره سبز به صدا در آمد؛ به خاطر یک مشت دلار

سرانجام پس از ماه‌ها بحث و تبادل نظر و البته وجود شایعات مختلف و تهدیدهای قانونی از سوی فدراسیون جهانی فوتبال؛ 12 باشگاه بزرگ اروپایی به صورت رسمی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند از فصل جدید سوپر لیگ اروپا را تشکیل خواهند داد. آ.ث.میلان، یوونتوس، اینتر میلان، رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، چلسی، آرسنال، لیورپول، منچسترسیتی، منچستریونایتد و تاتنهام باشگاه‌هایی هستند که تا به امروز این بیانیه را امضا کرده‌اند و طی چند هفته آینده بایرن مونیخ، لایپزیش و پورتو هم به این لیگ اضافه خواهند شد.

علت تشکیل سوپر لیگ اروپا چیست؟

12 باشگاهای که بیانیه را امضا کرده‌اند، معتقد هستند که در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا، از طریق حضور آنها درآمدزایی می‌شود اما درآمد حاصل شده به جیب باشگاه‌های کوچک و اتحادیه فوتبال اروپا می‌رود و این روند عادلانه نیست؛ پس آنها لیگی را به صورت جداگانه تشکیل می‌دهند تا کسب درآمد کنند.

آنطور که به نظر می‌رسد باشگاه رئال مادرید هدایت این جریان را بر عهده دارد و به همین علت است که ریاست سوپر لیگ اروپا به فلورنتینو پرز رئیس باشگاه رئال مادرید واگذار شده است. همچنین معاون اول او در سوپر لیگ اروپا بر عهده جان گلیزر مالک منچستر یونایتد است و استن کرونکه مالک آرسنال نفر سوم در کادر اجرایی این طرح هستند.

سیستم برگزاری سوپر لیگ اروپا

براساس طرحی که 12 باشگاه امضا کننده طرح در نظر گرفته‌اند، این مسابقات از آگوست 2021 اولین فصل خود را آغاز خواهد کرد و قرار است 15 تیم به صورت ثابت در آن حضور داشته باشند و 5 تیم هم به صورت چرخشی و دوره‌ای در هر فصل سوپر لیگ اروپا حاضر خواهند بود.

همانطور که در ابتدا آمد، تاکنون حضور « آ.ث.میلان، یوونتوس، اینتر میلان، رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، چلسی، آرسنال، لیورپول، منچسترسیتی، منچستریونایتد و تاتنهام » در این رقابت‌ها قطعی شده و 3 تیم دیگر که گفته می‌شود بایرن مونیخ، لایپزیش و پورتو هستند به زودی حضور خود در این رقابت را اعلام می‌کنند اما فعلا مشخص نیست که 5 تیم دیگر فصل 2021 این رقابت چه تیم‌هایی هستند. البته برخی منابع خبری هم اعلام کرده‌اند پورتو عضو ثابت نیست و بورسیا دورتموند تیم ثابتی که در 15 تیم حضور دارند.

20 تیمی که در سوپر لیگ اروپا حضور دارند، در دو گروه ده تیمی تقسیم خواهند شد و مسابقات خود را در روزهای میانه هفته، به صورت گروهی برگزار می‌کنند و در پایان 3 تیم از هر گروه به مرحله نهایی صعود خواهد کرد تا در 2 گروه 3 تیمی برای رسیدن به نیمه نهایی و فینال رقابت کنند. دور نهایی مسابقات در مادرید و در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو برگزار خواهد شد و قرار است این ورزشگاه پس از بازسازی تبدیل به مرکز برگزاری سوپر لیگ اروپا شود.

واکنش فیفا و یوفا به تشکیل سوپر لیگ

فیفا از چند هفته پیش به صورت رسمی اعلام کرده بود که این تورنمنت را به رسمیت نمی‌شناسد و تیم‌ها اجازه حضور در این رقابت‌ها را ندارند. دقایقی قبل هم فدراسیون جهانی فوتبال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این مسابقات غیر قانونی است و بازیکنان و مربی‌هایی که در این رقابت‌ها شرکت کنند اجازه حضور در مسابقات زیر نظر فیفا از جمله جام جهانی فوتبال را ندارند. همچنین با اعلام فیفا، 12 باشگاهی که بیانیه را امضا کرده‌اند از یوفا خارج شده و اجازه حضور در مسابقات زیر نظر اتحادیه فوتبال اروپا را در سطح باشگاهی ندارند.

ابهامات بزرگ ایجاد شد

با اعلام خروج 12 تیم از اتحادیه فوتبال اروپا، ابهامات بزرگی ایجاد شده است که در مرکز آن تعیین تکلیف فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا است. تا به این لحظه اتحادیه فوتبال اروپا درباره این رقابت‌ها موضعی نگرفته است اما برخی منابع خبری در اروپا اعلام کرده‌اند که احتمالا یوفا در پاسخی سریع به اقدام 12 باشگاه اروپایی، این باشگاه‌ها را از لیگ قهرمانان و لیگ اروپا اخراج خواهد کرد، بدین ترتیب جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا بدون بازی به پاری سن ژرمن خواهد رسید و در لیگ اروپا هم برای تعیین قهرمان یک بازی بین ویارئال و آ.اس.رم برگزار می‌شود.

اما درباره مسابقات لیگ‌های داخلی هم این موضوع شنیده می‌شود که احتمالا در فصل آینده نام این 12 باشگاه از لیگ‌های داخلی حذف خواهد شد و تیم‌ها از سطح پایین‌تر وارد سطح یک کشورهایشان خواهند شد.

واکنش سوپر لیگ اروپا به تهدیدهای فیفا

فیفا اعلام کرده است که بازیکنان و مربی‌هایی که در سوپر لیگ اروپا حاضر خواهند شد، باید منتظر محرومیت از حضور در تورنمنت‌های زیر نظر فیفا باشند، یعنی جام جهانی برای بازیکنانی که در این تیم‌های حضور دارند به پایان خواهد رسید و آنها نمی‌توانند در جام جهانی 2022 برای تیم ملی کشورشان به میدان بروند.

در همین راستا فلورنتیو پرز رئیس باشگاه رئال مادرید تهدید فیفا را بدون پاسخ نگذاشته و تهدید کرده است که در صورت محرومیت بازیکنان این تیم‌ها از حضور در جام جهانی، سوپر لیگ اروپا اقدام به برگزاری مسابقات جام جهانی خواهد کرد و نگرانی از بابت دیدارهای ملی ندارد. روندی که نشان می‌دهد جنگ بین این تیم‌ها از یکسو و اتحادیه فوتبال اروپا و فدراسیون جهانی فوتبال از سوی دیگر کاملا رسمی است و کسی فعلا قصد عقب‌نشینی از موضع خود را ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار