زلزله شدید در جنوب ایران؛ ۱۰ تیم ارزیاب به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند

تهران (پانا) - زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر مرز استان‌های بوشهر و فارس - حوالی بندر گناوه را لرزاند.

کد مطلب: ۱۱۷۸۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد
زلزله شدید در جنوب ایران؛ ۱۰ تیم ارزیاب به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند

زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر در ساعت ۱۱.۱۱ صبح امرور مرز استان‌های بوشهر و فارس - حوالی بندر گناوه را لرزاند.

مختصات این زلزله در طول جغرافیایی: 50.72، عرض جغرافیایی: 29.76 و عمق 10 کیلومتری زمین به ثبت رسیده است.

این زمین‌لرزه در 28 کیلومتری بندر گناوه (بوشهر)، 31 کیلومتری بندر ریگ (بوشهر) و 41 کیلومتری شبانکاره (بوشهر) رخ داده است.

همچنین پس از وقوع این زمین‌لرزه، زلزله دیگری به بزرگی 4.5 ریشتر در ساعت ۱۱.۲۵ همان کانون را لرزاند.

آماده باش ۵۵ آمبولانس در پی زلزله

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از آماده باش ۵۵ دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس برای اعزام به محل وقوع زمین لرزه بوشهرخبر داد و به پانا گفت: ۵٠ آمبولانس از استانهای همجوار، پنج اتوبوس آمبولانس و سه بیمارستان صحرایی از شهرکرد، شیراز و اصفهان درحالت آماده باش هستند.

خالدی اظهار کرد: این زلزله تا کنون یک مصدوم داشته و یک پایگاه اورژانس نیز ترک برداشته است.

وی در خصوص تخریب در ساختمان منازل گفت: تا کنون گزارشی در این خصوص ارایه نشده است اما دو تیم ارزیاب در محل حضوردارند.

همچنین مهدی ولیپور، رئیس سازمان امداد و نجات نیز اعلام کرد که ۴ تیم ارزیاب از بوشهر به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌ است.

یک مصدوم در زلزله گناوه

مجتبی خلدی، سخنگوی سازمان اورژانس اعلام کرد: این زلزله تا کنون یک مصدوم داشته و یک پایگاه اورژانس نیز ترک برداشته است. تاکنون گزارشی در این خصوص ارایه نشده است اما ۲ تیم ارزیاب در محل حضور دارند.

اولین تصاویر زلزله امروز در گناوه

توزیع ۲۰۰ تخته چادر در کانون زلزله

محمد حسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تخریب و ترک‌خوردگی دیوارهای منازل در مناطق زلزله‌زده گزارش شده است، گفت: تاکنون ۲۰۰ تخته چادر در کانون زلزله توزیع شده است. براساس گزارش ارزیابان تخریب و ترک خوردگی دیوارهای منازل گزارش شده است.

وی گفت: اکنون ۵۲۰۰ تخته چادر آماده شده تا در صورت نیاز توزیع شود. همچنین تاکنون ۲۰۰ تخته چادر در مناطق زلزله زده توزیع شده است. ۲۱ روستا با ۴۵۵۳ نفر شامل ۱۱۷۹ خانوار تحت تاثیر هستند. ۳۸۵ نیروی عملیاتی شامل ۷۷ تیم، ۱۵ پایگاه، ۱۰ شعبه و دفاتر نمایندگی در استان بوشهر در حال آماده‌باش هستند همچنین ۶۰۷ نیروی عملیاتی در قالب ۸۱ تیم در استان کهگیلویه و بویراحمد و ۱۶۶۳ نیروی عملیاتی در قالب ۱۶۵ تیم در استان خوزستان در حال آماده‌باش هستند.

قوسیان مقدم گفت: در مجموع بیش از ۳۲۶۰ نیروی عملیاتی در قالب ۴۱۳ تیم آماده باش هستند.

وی همچنین تاکید کرد: اکنون ۴ بالگرد در استان‌ها در بوشهر، شیراز، اهواز و کرمان در حال آماده‌باش هستند. همچنین 10 تیم ارزیاب به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

افزایش شمار مصدومان

قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر از افزایش مصدومان زمین لرزه ۵.۹ ریشتری بندر گناوه خبر داد و گفت: ۵۲۰۰ تخته چادر آماده است تا در صورت نیاز توزیع شود.

قوسیان با بیان اینکه ۲۱ روستا با ۴۵۵۳ نفر شامل ۱۱۷۹ خانوار تحت تاثیر هستند گفت: ۳۸۵ نیروی عملیاتی شامل ۷۷ تیم، ۱۵ پایگاه، ۱۰ شعبه و دفاتر نمایندگی در استان بوشهر، ۶۰۷ نیروی عملیاتی در قالب ۸۱ تیم در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۶۶۳ نیروی عملیاتی در قالب ۱۶۵ تیم در خوزستان، ۶۱۲ نیروی عملیاتی شامل ۹۰ تیم در هرمزگان در آماده باش هستند.

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر افزود: ۱۰ روستا ارزیابی شده که طبق گزارش تیم های ارزیاب فعلا خسارت‌ها مبنی بر تخریب و ترک خوردگی دیوارهای منازل بوده است. در گناوه دو نفر دچار جراحت سطحی شدند که توسط اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی شمار مصدومان این زلزله را تا ساعت ۱۳ ، پنج نفر اعلام کرد که چهار نفر در گناوه و یک نفر هم در دیلم هستند.

همچنین سازمان اورژانس کشور در گزارش جدیدی از افزایش مصدومان این حادثه به چهار نفر در گناوه خبر داد و اعلام کرد: تا کنون بیش از ۱۰ پس لرزه در منطقه ثبت شده است. اورژانس هوایی، اتوبوس آمبولانس و تیم واکنش سریع سلامت در اولین دقایق به محل اعزام شده است.

بندر گناوه تاکنون ۱۷ بار لرزیده است

زمین‌لرزه امروز یکشنبه تاکنون مرز استانهای بوشهر و فارس - حوالی بندر گناوه را ۱۷ بار به لرزه در آورده است. شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران روز یکشنبه تا کنون، زلزله های ۵.۹، ۴.۵، ۳.۹، ۴.۴، ۲.۶، ۲.۹، ۳.۱، ۳.۵، ۳.۷، ۳، ۴ و ۳.۱، ۳.۹، ۳ و ۴.۲، ۳.۱ و ۳.۴ را در این منطقه به ثبت رسانده است.

مردم شیراز و بوشهر نگران نباشند

همچنین اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، آخرین وضعیت مناطق متاثر از زلزله در گناوه را تشریح و اعلام کرد که عمده خسارات ناشی از این زلزله به روستاهای بخش مرکزی گناوه وارد شد و این خسارات در حد تخریب و ترک خوردگی دیوار برخی ساختمان‌ها بود. جبران خسارات پس از ارزیابی میزان آسیب‌ها آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد: مردم عزیز چه در شیراز و چه در بوشهر و دیگر شهرها نگران نباشند. البته همواره باید دربرابر وقوع زلزله آمادگی داشته باشیم؛ اما این آمادگی به معنای نگرانی و ترس نیست.

پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد که در پی وقوع این زمین لرزه، آسیبی به شبکه اپراتور اول تلفن همراه کشور وارد نشده و هم‌اکنون بدون هیچ‌گونه قطعی در حال سرویس‌دهی به‌صورت نرمال به تمامی مشترکان این استان‌هاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار