معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران:

ارزشیابی مستمر و میزان مشارکت دانش آموزان، پایانی مناسب برای سال تحصیلی است

تهران(پانا)- معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد رویکرد نوین، اجرای سنجش عملکردی و تکوینی به جای سنجش تراکمی و پایانی است که بر نقش ارزشیابی بر تغییرات شناختی، عاطفی و مهارتی دانش آموزان متمرکز می شود و موجب بهبود یادگیری، افزایش انگیزه، دّقت و کوشش دانش آموزان، شناسایی نقاط قوت و یادگیری و رفع نارسایی‌های تحصیلی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۷۸۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
ارزشیابی مستمر و میزان مشارکت دانش آموزان، پایانی مناسب برای سال تحصیلی است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و‌ روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، پانته‌آ دری؛ معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران گفت: از آنجائی که ارزشیابی پیشرفت تحصیلی فرایندی منظم برای تعیین و تشخیص پیشرفت یادگیرندگان در رسیدن به اهداف آموزشی قصد شده برنامه های درسی مصوب و مکمل است، معمولاً در مدیریت جریان تربیت و یادگیری یکی از اجزای مهم و جدا نشدنی تلقی می‌شود و طبیعی است که در نیمسال دوم بیشتر مورد توجه همه عوامل سهیم و موثر ( دانش آموزان، خانواده ها، عوامل آموزشی و اجرایی مدارس و .... ) قرار گیرد.
وی در خصوص رویکرد نوین سنجش افزود: رویکرد نوین سنجش اجرای سنجش عملکردی و تکوینی به جای سنجش تراکمی و پایانی است که بر نقش ارزشیابی بر تغییرات شناختی،عاطفی و مهارتی دانش آموزان متمرکز می شود و موجب بهبود یادگیری، افزایش انگیزه، دّقت و کوشش دانش آموزان، شناسایی نقاط قوت و یادگیری و رفع نارسایی‌های تحصیلی خواهد شد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش پایتخت اشاره کرد: در زمان همه‌گیری کووید 19 و آموزش‌های غیرحضوری نقش ارزشیابی فرآیندی مستمر و میزان مشارکت دانش آموزان به عنوان یادگیرنده فعال به عنوان شاخص مهمی محسوب می‌شود که معلم با استفاده از انواع روش‌های پرسش و پاسخ، حل تمرین، ارائه آموزش، خلاصه‌نویسی، انجام پروژه، کارگروهی، پوشه‌کار، آزمون‌های بر خط برون خط، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های دانش آموزان، ارزشیابی همتایان، خود ارزشیابی و غیره نسبت به جمع‌آوری مستندات لازم اقدام می‌کند و موقعیت‌های مناسبی ایجاد می‌شود تا یک پایان خوب برای سال تحصیلی 1400-1399 رقم بخورد. به عبارت دیگر با استفاده از ظرفیت های مدرسه محوری می توانیم از الگو های سنتی یکنواخت و یکسان برای همه دانش آموزان فاصله بگیریم و با توجه به مهارت های فراشناختی و تفاوت های فردی دانش آموزان از مدل های متداول جهانی بیشتر استفاده کنیم که البته نیازمند فرهنگ سازی، اطلاع رسانی موثر به اولیا و دانش آموزان و مهارت های حرفه ای معلمان است و در پساکرونا و آموزش های حضوری نیز کارایی و اثر بخشی دارد و از ارزشیابی پایانی صیانت می کند.
دری تصریح کرد: مطابق مصوبه 977 شورای عالی آموزش و پرورش امتحانات پایه دوازدهم شاخه نظری و امتحانات هماهنگ پایه نهم در خردادماه1400 به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد و همچنین برای دروس شایستگی فنی و استانداردهای مهارتی در هنرستان‌های به صورت تراکمی و حضوری در زمان مقتضی همانند سال قبل و مطابق این مصوبه اقدام می‌شود. برای سایر پایه‌های دوره متوسطه مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا شرایط ارزشیابی پایانی را مشخص خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار