بررسی پیشرفت مذاکرات وین در گفت‌وگوی پانا با تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل؛

پیام‌های مثبت مذاکرات وین؛ آیا تحریم‌ها لغو و برجام احیا می‌شود؟

تهران(پانا) - یک تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه پیشرفت مذاکرات وین امیدوارکننده است، درباره احتمال لغو تحریم‌ها و زمان رفع آن‌ها توضیح داد.

کد مطلب: ۱۱۷۸۳۱۷
لینک کوتاه کپی شد
پیام‌های مثبت مذاکرات وین؛ آیا تحریم‌ها لغو و برجام احیا می‌شود؟

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه عصر شنبه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام با اشاره به گزارشات کمیسیون‌های رفع تحریم و هسته‌ای و آخرین پیشرفت مذاکرات با طرف‌های برجام در وین، گفت به نظر می‌رسد یک تفاهم جدید در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد، مسیری که باید طی شود مسیری است که الان مقداری شناخته شده‌تر است. وی البته تاکید کرد که این مسیر، مسیر آسانی نخواهد بود و اختلاف نظرها طوری نیست که پایان یافته باشد. اختلاف نظرهای جدی وجود دارد که باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند. عراقچی با بیان اینکه اصلاً علاقه‌مند به مذاکرات فرسایشی و طولانی مدت نیستیم، تاکید کرد در حدی که نیاز است باید بحث‌ها گفته شود و مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. وی این را هم گفت که فکر می‌کنیم مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند و نگارش متن حداقل در حوزه‌هایی که اشتراک نظر وجود دارد شروع شود. به گفته معاون وزیر خارجه هیات ایرانی متن مورد نظر خود را هم در حوزه هسته‌ای، هم در حوزه رفع تحریم‌ها آماده کرده و به همه طرف‌ها ارائه کرده که می‌تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد. در این ارتباط علی بیگدلی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی به پانا گفت: «زمانی که این نشست در وین تشکیل شد، یک دیپلماسی پنهانی هم فعال بود و هر دو طرف هم ایران و هم آمریکا تلاش می‌کردند تا با حسن نیت وارد جلسه و موضوعات شوند. اراده‌ای از هر دو طرف به چشم می‌خورد که به این موضوع خاتمه دهند. صحبت‌های روز گذشته جو بایدن هم نشان داد که با انعطاف پذیری بیشتری صحبت می‌کند و حتی گفت که ایالات متحده نباید از اول هم از برجام خارج می‌شد.»

وی‌ با بیان اینکه این صحبت‌ها نشان‌دهنده انعطاف طرف آمریکایی است، ادامه داد: «ما هم در همین مسیر حرکت می‌کنیم. بنابراین گروه‌هایی که درحال تخریب نشست وین هستند باید به خودشان بیایند و بدانند به خاطر وضعیت کرونایی و معیشتی، این تنها فرصت و موقعیتی است که ایران در اختیار دارد و شاید سال 2024 دوباره فردی جمهوری‌خواه رئیس جمهور آمریکا شود و این بساط را دوباره بهم بریزد.»

بیگدلی افزود: «رئیس‌جمهور آمریکا تمایل زیادی برای حل این مشکل دارد. اختلاف‌های جدی که آقای عراقچی به آن‌ها اشاره کرده است مربوط به سطح انتظارات دو طرف است. البته جمهوری اسلامی نیز از خود انعطاف پذیری نشان داده و قرار است کارشناسانی که اکنون در وین هستند، لیستی از خواسته‌ها در ارتباط با لغو تحریم‌ها ارائه دهند و نیز تصمیم بگیرند ایران چگونه به تعهدات برجامی خود بازگردد.»

وی با بیان اینکه کورسویی از مذاکرات در ارتباط با لغو تحریم‌ها دیده می‌شود، تأکید کرد: «آنچه که برای ما اهمیت و در جهت تضمین منافع ملی کشورمان قرار دارد این است که باید به طور کلی مشکلاتمان را با غرب حل و فصل کنیم.»

بیگدلی در بخش دیگری از سخنان خود به پیش‌شرط ایران مبنی بر لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی اشاره کرد و افزود: «همه تحریم‌ها فقط به برجام مربوط نمی‌شوند، چراکه بخشی از آن‌ها در ارتباط با مسائل دیگر و برخی را هم کنگره تصویب کرده است. بنابراین باید تحریم‌های ناشی از برجام که ما را تحت فشار قرار داده است، مانند مشکلات که بر سر راه فروش نفت وجود دارد یا ارتباط شبکه بانکی را گرفته و... رفع شوند.»

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه تحریم‌های ناشی از برجام گلوگاه‌های اقتصادی کشورمان را تحت فشار قرار داده و باید سریع‌تر لغو شوند، گفت: «همانطور که یکبار آقای روحانی هم اعلام کردند تحریم نفتی و تحریم شبکه بانکی برایمان مهم است و باید رفع شوند. بنابراین همین که مذاکرات ادامه پیدا کرده است نشان می‌دهد که هر دو طرف تمایل دارند مشکلات حل شود. فعلاً تصمیمات و سخنان جلسات به صورت علنی بازگو نمی‌‎شود، اما در ادامه و روزهای آینده به مرور این کار انجام خواهد شد.»

وی ابراز امیدواری کرد: «به اعتقاد من براساس پیشرفت مذاکرات وین، احتمالا تا یک ماه آینده بخش عمده‌ای از تحریم‌های آزاردهنده لغو خواهند شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار