چرا کودکان ناخن می‌جوند

تهران (پانا) - عادت خوردن ناخن به دلایل مختلفی ایجاد می شود. از جمله این دلایل عبارتند از تغییر روند زندگی، سررفتن حوصله، کنجکاوی، استرس، اضطراب .

کد مطلب: ۱۱۷۸۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
چرا کودکان ناخن می‌جوند

به‌گزارش سفیر آرامش، اما اگر کودک به صورت ناگهانی با شدت شروع به ناخن جویدن کرد حتما در مورد اتفاقاتی که به تازگی برای او رخ داده تامل کنید. آیا او به تازگی در کلاس و یا فعالیت خاصی مشارکت داشته است؟ آیا شاهد صحنه‌های ناراحت کننده بوده است؟ آیا به تازگی دارای خواهر و یا برادر شده است؟و…

اما گاهی این اتفاق بدون هیچ دلیل خاصی رخ می دهد.

اغلب والدین اولین باری که کودک را در حال جویدن ناخن می بینند، فورا او را ازنجام این کار منع می کنند و درصورت تکرار کودک را تنبیه می کنند، درحالی که ممکن است کودک خود متوجه این کار نباشد و به صورت ناخود آگاه اقدام به ناخن جویدن می کند. واکنش شدید والدین و مراقب کودک استرس ناشی از انجام دادن این کار و فشاری که والدین و یا پرستار کودک برای متوقف کردن عادت او به کودک وارد می کنند را افزایش می دهد نتیجه عکس نشان می دهد و باعث تقویت این رفتار در کودک می شود.

والدین و مراقب کودک باید به این نکته توجه کنند که عادات نسبی و بی ضرر قابل چشم پوشی است و کودک به مرور آن را ترک می کند.

اما برای بررسی عادت ناخن جویدن و تلاش برای متوقف کردن آن باید در ابتدا علت را جست و جو کرد. اگر علت آن یک اتفاق و یا استرس است باید در صدد رفع آن برآیند.

صحبت کردن درمورد علت ناخن جویدن برای کودکان به دلیل اینکه نمی توانند احساسات خود را به وضوح بیان کنند سخت تر است و والدین در بیشتر موارد خودشنامتوجه علت استرس در کودک می شوند.

چگونه مانع ناخن جویدن در کودک شویم؟

اگر جویدن ناخن در کودک به صورت شدیدی زیاد شده است و مانع از بازی و کارهای معمول کودک شده است باید به روش های مختلف مانع از این کار شوید. در این بخش چند توصیه برای کمک به کودک در زمینه ترک ناخن جویدن ارائه شده است:

با ملایمت به کودک تذکر دهید

توجه بیش از حد شما منجر به تشدید این رفتار در کودک می شود. به همین دلیل می توانید از روش های ملایمی مانند لمس کردن دست کودک و یا استفاده از یک کلمه به عنوان کد استفاده کنید.

از وسایل تمیز و نه زیاد کوچک برای در دست گرفتن کودک استفاده کنید.

استفاده از ابزاری مانند توپ های کوچک و یا خمیرهای بازی و … مواردی هستند که کودک می تواند با در دست گرفتن آن ها جویدن ناخن ها را ادامه ندهد. درمورد کودکان با سن کمتر مواظب اندازه ی اسباب بازی ها و یا شکننده بودن انها باشید. زیر ا ممکن است باعث خفگی و آسیب به کودک شود.

به ناخن های کودک توجه کنید

شاید کودکان به دلیل ظاهر ناخن ها یشان از آنها نارضی هستند در این صورت می توانید از خدمات زیبایی ناخن برای کودک به رنگ دلخواه استفاده کنید. همچنین تزئینات جذاب نیز می تواند تمایل کودک را برای حفظ ناخن هایش ترغیب کند.

ناخن ها را بپوشانید

امروزه برچسب هاحاوی با طرح زیبا و جذاب و یا گرافیکی برای ناخن ها در دسترس قرار دارد که استفاده از آنها باعث می شود جویدن ناخن برای کودک دشوار باشد.

چه زمانی باید نگران ناخن جویدن کودک باشیم؟

در اغلب شرایط جویدن ناخن از نظر زیبایی اهمیت دارد اما اگر جویدن به حدی تشدید پیدا کند که باعث ایجاد خونریزی و زخم و عفونت شود باید مورد توجه قرار گیرد زیرا می تواند نشانه ای از ابتلا به اختلال اضطراب شدید باشد.

به طور کلی عادات عصبی مانند ناخن جویدن، انگشت مکیدن، کندن موها و یا مژه ها و … امکان دارد در یک دوره کوتاه بدون جلب توجه کردن کودک خاتمه پیدا کند. اما اگر شاهد تشدید این عادات در کودک هستید به گونه ای که باعث خجالت و اختلال در زندگی کودک شود و همچنین عوارضی مانند ایجاد خراش و زخم روی روی بدن کودک و یا تغییرات در ظاهر و شکل دندان های کودک شود باید تحت نظر یک متخصص روانشناس به کودک برای ترک این عادت کمک کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار