جزئیات برگزاری امتحانات حضوری و غیرحضوری دانش‌آموزان در کرونا

تهران (پانا) - از پیدا شدن ویروس منحوس کرونا بیش از یک سال می‌گذرد و این ویروس با جولان دادن در سرتاسر کشور توانسته بسیاری از فعالیت‌ها را زمین ‌گیر کند. ماندگاری کرونا در فصل امتحانات دغدغه‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ها را نیز برای چگونگی برگزار شدن امتحانات نهایی ‌دوچندان کرده است؛ البته باید به آنان و خانواده‌هایشان حق داد که در کنار این دغدغه، نگران سلامتی خود با وجود محدودیت‌های کرونایی باشند.

کد مطلب: ۱۱۷۸۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات برگزاری امتحانات حضوری و غیرحضوری دانش‌آموزان در کرونا

کرونا علاوه براینکه توانسته تمام مشاغل و روزمرگی‌های مردم جهان را درهم آمیزد، همچنین توانسته نظام آموزشی کشور را در دانشگاه‌ها و مدارس دگرگون کند.

آموزش و پرورش بعد از پدیدار شدن این ویروس مهلک، توانست در مدت کوتاهی با راه‌اندازی شبکه دانش‌آموزی شاد، دانش‌آموزان را برای درس خواندن و جلوگیری از افت تحصیلی راهنمایی و هدایت کند؛ البته حضور مجازی دانش‌آموزان در این شبکه بزرگ هیچگاه حضور داشتن آنان را پشت نیمکت‌های مدرسه جبران نمی‌کند چراکه تمام مسئولان آموزش و پرورش نیز بر این موضوع تاکید دارند که آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود.

سلامتی دانش‌آموزان جز اولویت‌های مهم و اساسی وزارت آموزش و پرورش و به ویژه وزیر آموزش و پرورش است

در کنار شبکه شاد، آموزش و پرورش تلاش کرد تا از طریق شبکه‌های آموزش، چهار سیما و معارف بتواند آموزش دانش‌آموزان را جلو ببرد همچنین از طریق ارسال درسنامه‌های آموزشی و خودآموز به مناطقی که به اینترنت و وسایل هوشمند دسترسی ندارند، آموزش را دنبال کرد.

اما اکنون که بعد از بیش از یک سال درگیری با ویروس کرونا، به فصل امتحانات نزدیک شدیم بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان دغدغه چگونگی برگزار شدن امتحانات نهایی را دارند. آنان علاوه بر این دغدغه نگران سلامت فرزندانشان به ویژه در پیک چهارم کرونا هستند.

می‌دانیم که سلامتی دانش‌آموزان جز اولویت‌های مهم و اساسی وزارت آموزش و پرورش و به ویژه وزیر آموزش و پرورش است اما در دورانی که کرونا با افزایش آمار مبتلایان به موج چهارم خود رسیده و توانسته بسیاری از مشاغل مهم و ضروری کشور را برای بار چندم به تعطیلی بکشاند، این نگرانی و دغدغه از سوی جامعه مخاطب دانش‌آموزی افزایش پیدا کرده است.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در سفری که به استان آذربایجان غربی داشت به این دغدغه پاسخ داد و پیرامون وضعیت برگزاری آزمون‌های پایان سال اظهار کرد: «کماکان متقاضی برگزاری حضوری برخی آزمون‌ها که در سال‌های گذشته حضوری بوده مانند پایه‌های نهم و دوازدهم هستیم، زیرا تاثیرگذار هستند و اگر خللی ایجاد شود و مورد مناقشه قرار گیرد، ممکن است حقوق دانش‌آموزان تضییع شود.»

وی افزود: «بنابراین ترجیح ما این است که دانش‌آموزان در یک آزمون هماهنگ حضوری شرکت کنند، مگر آنکه وضعیت کشور این اجازه را به ما ندهد که در آن صورت باید تدبیر دیگری بیندیشیم. هر آزمونی را به ما اجازه دهند که حضوری برگزار کنیم، برگزاری حضوری را ترجیح می‌دهیم اما اگر با محدودیت‌های کرونایی مواجه شویم از روش‌های غیرحضوری برای برگزاری آزمون‌ها استفاده خواهیم کرد.»

و اما امتحان کدام پایه‌های تحصیلی حضوری است؟

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درباره نحوه برگزاری امتحانات دانش‌اموزان در شرایط کرونا گفت: تغییر رویکرد شیوه سنجش و ارزشیابی از شرایط سنتی به شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی شایستگی محور با تمرکز بر ارزشیابی تکوینی برای ارتقای کیفیت و بهبود فرایند یاددهی یادگیری است.

وی افزود: امتحانات خردادماه 1400 فقط برای دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم براساس مصوبه 977 شورای عالی به صورت حضوری و برای سایر پایه‌ها و دروس غیر فنی و پایه فنی مسئولیت برنامه ارزشیابی بر عهده مدیر مدرسه با تصمیمات شورای مدرسه است. امتحانات داوطلبان آزاد، جهشی، ایثارگران، بزرگسالان به صورت حضوری است.

ساکی همچنین در خصوص امتحانات دروس شایستگی‌های فنی و استانداردهای مهارت، شاخه‌های تحصیلی فنی و حرفه ای و کاردانش به صورت حضوری است و طراحی سوال براساس وضعیت قرمز طراحی خواهد شد.

چگونگی ارزشیابی پایانی دوره ابتدایی؛ کلاس‌ها تا 31 اردیبهشت برقرار بود

رضوان حکیم زاده در گفتگوی زنده با رادیو فرهنگ در خصوص نحوه ارزشیابی پایانی دوره ابتدایی نیز اظهار کرد: در شیوه نامه ای که نهایی خواهد شد، پیش بینی شده است که برای دوره ابتدایی و دوره متوسطه با توجه به اقتضائاتی که دارند؛ دستورالعملی به صورت جداگانه ارسال شود.

وی افزود: پایان برگزاری کلاس‌ها و زمان آموزش سی و یکم اردیبهشت ماه بود و مدرسه تلویزیونی ایران هم تا آن زمان به ارائه آموزش‌ها خواهد پرداخت. معلمان و مدیران دوره ابتدایی 10 روز فرصت دارند تا 10 خرداد نتایج پایانی ارزشیابی نوبت دوم را در کارنامه دانش‌آموزان ثبت کنند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی به صورت فرایندی انجام می‌شود؛ تصریح کرد: براساس شواهد و اطلاعاتی که معلمان گرامی در طول سال تحصیلی بدست آورده اند و براساس ارزیابی‌های عملکردی که در پایان سال از دانش‌آموزان انجام می‌دهند، نتایج نهایی را ثبت خواهند کرد.

برگزاری ارزیابی عملکردی در دوره ابتدایی

وی گفت: ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم و با توجه به شرایط متفاوتی که در مناطق مختلف کشور داریم برنامه ریزی می‌کنیم. در مناطق آبی که عمدتا مناطق کم جمعیت روستایی و عشایری هستند از قبل هم مصوبه ای برای برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری داشتیم و خوشبختانه هیچ مشکلی هم تاکنون ایجاد نشده است. ارزیابی عملکردی برای این دانش‌آموزان با تشخیص معلم به صورت حضوری است اما در بقیه مناطق زرد و نارنجی و قرمز با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا تصمیم گیری خواهد شد اما مشخصا در مناطقی که امکان برگزاری آزمون‌ها به صورت حضوری وجود نداشته باشد، قطعا با استفاده از بستر برخط این ارزیابی‌ها انجام می‌گیرد.

اگر نتایج ارزشیابی‌ها در پایان سال تحصیلی نشان دهد دسته ای از دانش‌آموزان به هر دلیل، مثلا به دلیل عدم همراهی موثر والدین دچار مشکلاتی در یادگیری مهارت‌های پایه باشند، قطعا برنامه‌های جبرانی در نظر خواهیم گرفت

وی ضمن تاکید بر اهمیت ارزیابی عملکردی از میزان یادگیری دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی که مهارت‌های پایه سواد را یاد می‌گیرند، ابراز کرد: بر اساس این شیوه نامه برای این دانش‌آموزان علاوه بر معلمان عزیز، مدیران مدارس هم مسئولیت خواهند داشت که در خصوص تضمین یادگیری این دسته از دانش‌آموزان اطمینان حاصل کنند.

حکیم زاده گفت: اگر نتایج ارزشیابی‌ها در پایان سال تحصیلی نشان دهد دسته ای از دانش‌آموزان به هر دلیل، مثلا به دلیل عدم همراهی موثر والدین دچار مشکلاتی در یادگیری مهارت‌های پایه باشند، قطعا برنامه‌های جبرانی در نظر خواهیم گرفت.

فرصت 10 روزه برای ثبت نتایج ارزشیابی پایانی

وی اضافه کرد دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی دارد و به شکل سنتی آزمونی برگزار نخواهد شد و معلمان با توجه به شواهد و اطلاعاتی که جمع آوری می‌کنند و ارزیابی عملکردی این کار را انجام می‌دهند.

حکیم زاده تاکید کرد: کلاس‌ها تا پایان اردیبهشت ادامه داشت و معلمان عزیز از آن به بعد 10 روز فرصت دارند تا بتوانند نتایج ارزشیابی پایانی را ثبت کنند. لکن اگر بر اساس فرایند یادگیری نیاز به ارزیابی عملکردی مجدد در پایان سال وجود داشته باشد، در این دوره 10 روزه امکان این کار فراهم خواهد بود.

چرا در چنین شرایطی بر روی امتحانات حضوری تکیه می‌شود؟

محسن حاجی میرزایی درباره برگزاری امتحانات دانش‌آموزان با اعلام اینکه ۲۷ اردیبهشت زمان پایان آموزش‌ها برای دوره متوسطه و آخر اردیبهشت زمان پایان آموزش برای ابتدایی‌ها است، بیان کرد: امتحانات به ۲ صورت حضوری و غیرحضوری است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اصرار داریم امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار شوند گفت: این سوال مطرح شده است که چرا در چنین شرایطی بر روی امتحانات حضوری تکیه می‌شود؟ ما به طور قطع بدون هماهنگی با ستاد ملی کرونا و رعایت ملاحظات، و پروتکل‌های بهداشتی کاری انجام نخواهیم داد.

فقط امتحانات دو پایه حضوری است

وی با اشاره به اینکه امتحانات این دو پایه امتحانات تاثیرگذاری است و در آینده شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان اثرگذار است تاکید کرد اگر امتحانات این پایه‌ها غیرحضوری باشد احتمال تضعیف حقوق افراد وجود دارد لذا باید امتحانات مطمئنی داشته باشیم تا حق هیچ دانش‌آموزی تضعیف نشود.

حاجی میرزایی همچنین اضافه کرد اگر در زمان اعلام شده از سوی ستاد کرونا اجازه برگزاری امتحانات حضوری داده نشود، ممکن است امتحانات به تاخیر بیفتد همچنین برای سایر پایه‌ها اگر اجازه برگزاری امتحان حضوری وجود نداشت، ارزشیابی‌ها غیرحضوری خواهد بود و اختیار را به شورای مدرسه داده ایم.

نحوه برگزاری ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی 1400-1399

با استناد به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و آیین نامه های مربوطه و در اجرای «برنامه ریزی، طراحی سوالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی در سال 99»، از سوی «مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش»، دستورالعمل «نحوه برگزاری ارزشیابی پیشرفت تحصیلی -تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی 1400-1399»، به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، ابلاغ شد.

در بندهایی از این دستورالعمل آمده است:

در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیبابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی، فراهم باشد، ارزشیابی دانش آموزان مطابق آیین نامه های مربوط و مجوز ستاد کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام خواهد شد.

درشرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیبابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی، فراهم نباشد، ارزشیابی دانش آموزان مدارس روزانه دوره های اول و دوم متوسطه به استثنای پایه نهم و دوازدهم به صورت غیرحضوری، و با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می شود.

نحوه ارزشیابی از دانش آموزان با نیازهای ویژه، در دروس غیرنهایی از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ابلاغ خواهد شد.

شایان ذکر است؛ بر اساس این دستورالعمل، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی -تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی 1400-1399، در بازه زمانی 27 اردیبهشت تا 22 خردادماه انجام خواهد شد.

فایل کامل دستورالعمل «نحوه برگزاری ارزشیابی پیشرفت تحصیلی -تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی 1400-1399»، را از اینجا مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار