خبرنگار: حسین زرنقاب

چگونگی رویت هلال ماه مبارک رمضان در همدان

همدان (پانا) - رؤیت هلال ماه مبارک رمضان همیشه یکی از مهم ترین برنامه های رصد برای تیم های رصدی بوده و هست. تنها تیمی که امسال در شهر همدان به رصد برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان پرداخت تیم رصد آسمان شب همدان بود. خبرنگار پانا در مصاحبه با امیررضا نوروزی سرپرست تیم رصد آسمان شب همدان پیرامون برنامهٔ رؤیت هلال امسال و هلال ماه مبارک رمضان امسال به گفتگو پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۷۸۱۳۸
لینک کوتاه کپی شد
چگونگی رویت هلال ماه مبارک رمضان در همدان

امیررضا نوروزی در خصوص تعداد اعضای تیم رصد که در این کار شرکت داشتند گفت: تیم رصد شامل اساتید رصدخانه ابن صلاح و اعضای فعال این مرکز به تعداد ده نفر می باشد. با توجه تعطیلی رصدخانه به دلیل وضعیت قرمز بیماری کوید ۱۹ در ایام رؤیت هلال پنج نفر از این اعضا در محلی خارج از رصدخانه در این برنامه شرکت داشتند.

وی درخصوص مشخصات و آیتم های هلال ماه مبارک رمضان امسال افزود: هلال ماه امسال بسیار جذاب بود و با چشم غیر مسلح رؤیت شد و اصلاً بحرانی نبود و آیتم های رؤیت هلال زیاد است و در اینجا به مهمترین آنها اشاره میشود که ابتدا سن هلال ماه است که از لحظه نو شدن ماه ۳۶ ساعت و ۳۵ دقیقه بود سپس میزان سطح روشن هلال به سطح کل ماه بود که فاز ماه نامیده میشود ومقدار ۲.۲ بود مدت مکث ماه هم از لحظه غروب خورشید تا غروب ماه ۷۵ دقیقه و ۲۵ ثانیه و جدایی زاویه ای هم ۱۶ درجه و ۶ دقیقه بود.

امیررضا نوروزی درخصوص اینکه تیم رصد از چه ساعتی در محل مستقر بودند و چه ساعتی رویت انجام شد گفت: تیم از ساعت ۱۸:۳۰ در محل مستقر شد و درساعت ۱۹:۵۰ هلال ماه با چشم غیر مسلح رؤیت شد.

وی افزود: نخستین کسی که هلال ماه را رؤیت کرد خانم بیات از اعضای قدیمی رصدخانه بود. نوروزی ادامه داد: مکان رصدبرای استهلال باید افق غربی بازی داشته باشد و به دور از آلودگی نوری و هوا باشد همچنین ارتفاع مناسب هم کمک شایانی به موفقیت رصد دارد.

نوروزی در خصوص اینکه آیا برای رصد هلال حتما باید تلسکوپ داشته باشیم گفت: در برخی موارد مانند امسال بدون تلسکوپ هم رویت ماه امکان پذیر است. و افزود: در مواقعی که پیش بینی ها استفاده از ابزار را برای رؤیت توصیه کرده است برای رویت هلال ماه از تلسکوپ استفاده می شود.

-وی در خصوص شرایطی لازم برای عضویت در تیم رصد گفت: برای عضویت در تیم های رصدی باید دوره های نجومی را گذراند و با مبانی این کار آشنا بود. نوروزی افزود: برای مطلع شدن از برنامه های رصد و فعالیت های نجومی همدان می توانید ما را در فضای مجازی باشناسه آسمان شب همدان دنبال نمایند.

وی در پایان توصیه ای هم به علاقمندان نجوم و رصد کرد و گفت: علاقه مندان را دعوت می کنم که برای درک بیشتر زیباییهای آسمان فراگیری این علم را هر چه زودتر شروع کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار