5جی؛ ناجی بازار گوشی های هوشمند در دوران «کرونا»

تهران (پانا) -  با شیوع کرونا، اعمال قرنطینه، بروز اختلال در زنجیره تأمین، عدم توانایی مردم در خرید و... بازار تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰ با رکود جدی مواجه شد و شاهد کاهش رشد ۱۰.۵درصدی میزان فروش این گوشی‌ها در جهان بودیم،

کد مطلب: ۱۱۷۸۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
5جی؛ ناجی بازار گوشی های هوشمند در دوران «کرونا»

به‌گزارش ایران، اما آمار سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که اوضاع کمی بهبود یافته و تحلیلگران انتظار دارند که این روند ادامه‌دار باشد و وضعیت بازار تلفن‌های هوشمند تا پایان سال بهتر شود.

بازار تلفن هوشمند از نگاه محققان
مؤسسات پژوهشی مختلفی، بازار تلفن‌های هوشمند را رصد کرده‌اند که یکی از آنها مؤسسه گارتنر است. محققان این مؤسسه یادآور شده‌اند که انتظار می‌رود آسیا- اقیانوسیه، اروپای غربی و امریکای لاتین بالاترین میزان رشد فروش تلفن‌های هوشمند را بین سال‌های 2020 و 2021 داشته باشند. همچنین مؤسسه گارتنر پیش‌بینی کرده است که تعداد گوشی‌های هوشمند 5G فروش رفته از آغاز سال تا پایان سال ۲۰۲۱ در مجموع به ۵۳۹ میلیون دستگاه در جهان خواهد رسید که این رقم ۳۵درصد کل گوشی‌های به فروش رسیده در این سال خواهد بود. این درحالی است که در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۱۴ میلیون دستگاه هوشمند 5G در جهان به فروش رسیده است. امروزه قابلیت 5G یکی از ویژگی‌های استاندارد گوشی‌های پیشرفته در چین، امریکا، ژاپن و کره‌جنوبی به‌شمار می‌رود اما چین مدل‌هایی با قیمت‌های پایین نیز تولید کرده که طرفداران بسیاری دارد و به‌همین دلیل عملاً می‌توان گفت بازار ۲۰۲۱ در انحصار گوشی‌های هوشمند5G چینی خواهد بود.

مؤسسه تحقیقاتی IDC نیز پیش‌بینی‌هایی در این زمینه دارد. با وجود قرنطینه و نگرانی‌های اقتصادی، محققان مؤسسه IDC معتقدند میزان تقاضا برای تلفن‌های هوشمند بالا رفته و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱میزان فروش در چین و امریکا به‌عنوان دو بازار جغرافیایی بزرگ ۶درصد و ۳.۵درصد رشد داشته باشد.
این مؤسسه یادآور شده است روند بهبود وضعیت تلفن‌های هوشمند جهان در سه ماه پایانی ۲۰۲۰ آغاز شد چراکه دراین بازه زمانی، میزان فروش گوشی‌های هوشمند در جهان روندی صعودی به‌خود گرفت؛ در این مدت شاهد رشد ۴.۳درصدی فروش گوشی‌های هوشمند در دنیا هستیم که این رقم به ۳۸۵.۹میلیون دستگاه رسید. این عدد نشان از عادی‌تر شدن شرایط جهان دارد، هرچند همچنان همه مردم جهان مشغول دست و پنجه نرم کردن با موج‌های پیاپی و جدید کرونا هستند.

مؤسسه IDC همچنین پیش‌بینی کرده است در سال ۲۰۲۱گوشی‌های هوشمند5G بیش از ۴۰درصد از فروش تلفن‌های هوشمند را به‌خود اختصاص خواهند داد و انتظار می‌رود که این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۶۹درصد برسد. همچنین این مؤسسه نرخ رشد مرکب سالانه(CAGR) تلفن‌های هوشمند در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ را هم با ۳.۶درصد رشد پیش‌بینی کرده است.

مؤسسه پژوهشی Strategy Analytics نیز در تازه‌ترین گزارش خود خبر داده است که با بهبود نسبی وضعیت اقتصاد جهان و همچنین افزایش تولید گوشی‌های 5G، میزان فروش جهانی تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱رشد ۶.۵درصدی خواهد داشت.«لیندا سوی»معاون ارشد این مؤسسه تحقیقاتی گفت: ۲۰۲۱ سال فروشندگان چینی است و در آسیا-اقیانوسیه برندهای Vivo، شیائومی و Oppo سه بازیگر اصلی خواهند بود. وی ادامه داد: ما معتقدیم در سال ۲۰۲۱ شیائومی جایگزین هوآوی خواهد شد و سومین فروشنده بزرگ تلفن هوشمند در جهان لقب خواهد گرفت. در این گزارش همچنین آمده است برای نخستین بار Oppo و Vivo از هوآوی پیشی خواهند گرفت.شیائومی نیز درحال حاضر در بازارهای هند و روسیه بسیار موفق عمل کرده است و در اروپای شرقی و مرکزی و همچنین اروپای غربی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این مؤسسه همچنین پیش‌بینی کرده است که در آفریقا برند چینی Transsion در سال ۲۰۲۱ سامسونگ را کنار خواهد زد تا به برترین برند از نگاه کاربران این منطقه تبدیل شود.

DigiTimes نیز یکی دیگر از مؤسساتی است که در زمینه تلفن‌های هوشمند و بازار آن تحقیقاتی گسترده دارد. این مؤسسه نیز پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۱ میزان فروش تلفن‌های هوشمند با رشد همراه شود، چراکه حتی با وجود چالش کمبود تراشه، در سه ماه نخست ۲۰۲۱ میزان فروش این گوشی‌ها به ۳۴۰میلیون دستگاه رسیده است. محققان این مؤسسه یکی از دلایل این رشد را ایجاد خط تولید آیفون ۱۲با قابلیت 5Gو ارائه آیفون ۱۲ پرو و همچنین پرومکس توسط کمپانی اپل می‌دانند.

ویتنام، موفق در فروش تلفن هوشمند
ویتنام و چین در سه ماه نخست ۲۰۲۱ بیشترین میزان فروش تلفن هوشمند را به ثبت رساندند. ویتنام بعد‌ از یک سال کرونایی سخت، در زمینه صادرات تلفن هوشمند و لوازم جانبی آن رشد درآمد مناسبی را به ثبت رساند. میزان درآمد حاصل از صادرات و فروش گوشی‌های هوشمند این کشور در سه ماه نخست ۲۰۲۱ به ۱۴.۱میلیارد دلار رسید که نشان از رشد سالانه ۹.۳درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ دارد. همچنین در این گزارش آمده است که تولید داخلی ویتنام رشد ۲.۷درصدی داشته و در سه ماه نخست ۲۰۲۱ حدود ۵۴.۵میلیون دستگاه تلفن هوشمند در این کشور تولید شده است.

البته بخش عمده فروش این کشور به صادرات مربوط می‌شود ،چراکه به‌ دلیل کرونا و مشکلات مالی مردم این کشور، میزان تقاضای داخلی برای گوشی‌های هوشمند با کاهش ۱۳.۵درصدی همراه شده است. همچنین افزایش تولید در این کشور، زمینه ساز واردات لوازم اولیه مورد نیاز برای تولید به ارزش ۴.۹میلیارد دلار با رشد ۴۸.۱درصد شده است.
با همه این احوالات هنوز هم ویتنام به روزهای خوب خود بازنگشته است، چراکه میزان صادرات تلفن همراه این کشور در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۱.۲میلیارد دلار بوده است. در ۲۰۱۹ کمپانی‌های سامسونگ و گوگل تصمیم گرفتند تا تولید خود را از چین به ویتنام انتقال بدهند و همین موارد سبب شد تا ویتنام در زمینه صادرات بسیار موفق عمل کند اما کرونا ترمز این توسعه را کشید و حالا نخستین نشانه‌های رونق دوباره بازار تلفن همراه در ویتنام دیده می‌شود.

خروج چین از رکود
پاندمی کووید۱۹ که از چین آغاز شد و سپس در جهان گسترش یافت بشدت بر بازار تلفن هوشمند جهان و چین تأثیر گذاشت و با وجود افزایش تقاضای مردم شاهد افت فروش این گوشی‌ها بودیم. کاهش تراشه‌های مورد نیاز برای تولید از یک سو و افزایش بیکاری و عدم توانایی بسیاری از مردم دنیا برای خرید گوشی سبب شد تا بازار فروش گوشی‌های هوشمند در رکود به سر ببرد ولی از سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ تاکنون این وضعیت در جهان تغییر کرده و چین نیز از این قاعده مستثنی نیست؛در چین هم ۲۰۲۰ سال رکود فروش تلفن‌های هوشمند بود و در سه ماه نخست ۲۰۲۰ با کاهش ۳۴.۷درصدی، تنها ۴۷.۷میلیون دستگاه به فروش رسید درحالی که در سال ۲۰۲۱ نشانه‌هایی از رشد دیده می‌شود.

گزارش آکادمی فناوری و اطلاعات چین(CAICT) نشان از افزایش فروش سالانه تلفن هوشمند در چین دارد، چراکه در سه ماه نخست ۲۰۲۱ حدود ۹۶.۲میلیون دستگاه تلفن هوشمند به فروش رسیده که ۷۱.۳درصد آنها 5G بوده‌اند درحالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۹.۵درصد بوده است. همچنین باید گفت که ۸۸.۵درصد از فروش این کشور به تولیدکنندگان داخلی چین مربوط می‌شود.

گفته می‌شود این افزایش فروش در نتیجه معرفی ۶۴گوشی هوشمند5G جدید است که البته کاهش نسبی قیمت گوشی‌هایی با قابلیت5G به این افزایش فروش کمک کرده است ،تنها در ژانویه ۲۰۲۱ حدود یک سوم ازگوشی‌های 5G که به فروش رسیدند بهایی کمتر از ۳۰۰دلار داشتند که بخش زیادی از مردم از عهده خرید آن برمی آیند؛ یکی از دلایل رشد در فروش گوشی‌های 5G در چین، کاهش سریع قیمت برخی مدل هاست و تقریباً یک سوم گوشی‌های فروخته شده در ژانویه زیر 300 دلار قیمت داشتند.

گزارش آکادمی فناوری و اطلاعات چین(CAICT) نشان می‌دهد که میزان فروش گوشی‌های هوشمند در فوریه ۲۰۲۱ به ۲۱.۳میلیون دستگاه رسیده است که این رقم رشد ۶.۳درصدی را نسبت به فوریه ۲۰۲۰ که روزگار اوج بحران کرونا در چین محسوب می‌شد نشان می‌دهد. چین حتی از فوریه ۲۰۱۹، دوران پیش از کرونا نیز عملکرد بهتری داشته است، چراکه در این زمان تنها ۱۴.۹میلیون دستگاه تلفن هوشمند در این کشور به فروش رسید.گوشی‌های هوشمند در چین در ماه مارس ۲۰۲۱ نیز رشد سالانه ۶۷.۷درصدی داشتند و این رقم به ۳۵.۵میلیون گوشی هوشمند رسید؛در کل می‌توان گفت که میزان فروش تلفن‌های هوشمند در چین در سه ماه نخست ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده و یکی از دلایل آن علاوه بر فروکش کردن نسبی شیوع کرونا، ارائه مدل‌های گوشی هوشمند5G است، البته باید گفت با این که تولیدکنندگان تلفن هوشمند در چین از چالش‌های کرونا نسبتاً رهایی یافته‌اند اما همچنان با یک چالش اساسی مواجه هستند؛ کمبود تراشه در جهان که به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها حل شود دامان کمپانی‌های تولید تلفن هوشمند در چین را نیز گرفته و یکی از موانع تولید برای آنها به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار