دیدار اعضای برجام و آمریکا، بدون حضور ایران

تهران (پانا) - ساعاتی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از جلسه غیر رسمی اعضای گروه چهار به علاوه یک و آمریکا، بدون حضور ایران خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۷۷۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد
دیدار اعضای برجام و آمریکا، بدون حضور ایران

به گزارش ایرنا، «میخائیل اولیانوف» روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: برای اولین بار روسای هیات‌های مشارکت‌ کننده در برجام منهای ایران با رئیس هئیات آمریکا در چارچوب یک نشست غیر رسمی در وین دیدار کرده تا درباره فعالیت‌های جاری پیرامون احیای توافق هسته‌ای گفت‌وگو کنند.

دور سوم هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام ساعاتی پیش در گرندهتل وین پایان یافت و قرار شد گفت‌وگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی ادامه یابد.

بر این اساس، نشست‌های دو گروه کارشناسی که از هفته گذشته به طور موازی جهت رایزنی‌های فنی در دو حوزه رفع تحریم و مسائل هسته‌ای آغاز به کار کرده اند، ادامه خواهند یافت. نتایج نشست های این دو گروه کارشناسی در حوزه جنبه‌های فنی مربوط به رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای، به کمیسیون مشترک اعلام می‌شود.

اولیانوف پیشتر فضای کلی جلسه را مثبت ارزیابی کرده و گفته بود که اگر لازم شد نشست کمسیون دوباره تشکیل می‌شود.

در همین حال سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین خواستار افزایش سرعت مذاکرات برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده است. «وانگ گون» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین حمله خرابکارانه به تأسیسات هسته‌ای نطنز را به باد انتقاد گرفت و گفت: فکر می‌کنیم این تحولات، اعتقاد ما را تقویت کرد که آنچه اکنون به‌عنوان اولویت مهم مورد نیاز است، این است که از عوامل منحرف کننده فاصله گرفته و مذاکرات را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.

در جریان نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، سید عباس عراقچی رییس هیأت ایرانی، ضمن محکوم کردن خرابکاری اخیر در تاسیسات نطنز و گلایه شدید از واکنش ضعیف کشورهای اروپایی به این حادثه، تأکید کرد که اعضای برجام باید یکصدا و بدون ملاحظات سیاسی، این اقدام را که مصداق تروریسم هسته ای و تخطی فاحش از قوانین بین‌المللی است، محکوم و تقبیح نمایند.

عراقچی تاکید کرد که هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی به دنبال مذاکرات فرسایشی و اتلاف وقت نیست و تاکید دارد که گفت‌وگوها در چارچوبی مشخص و در زمانی قابل قبول انجام گیرد.

واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد.

رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار