توصیه هایی برای روزه داری در فصل گرما

ملارد(پانا)- ماه مبارک رمضان، برای همه مومنین سراسر برکت بوده وآثار روحی و معنوی فراوانی برای افراد دارد.

کد مطلب: ۱۱۷۷۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد
توصیه هایی برای روزه داری در فصل گرما

به گزارش بهداشت نیوز، فایده روزه‌داری برای یک فرد سالم که واجد شرایط روزه گرفتن است، بیش از ضررهای آن بوده و برای سلامتی و بهبود ارگانها و مکانیزم سوخت و ساز بدن او مفید است. لیکن رعایت برخی نکات و اصول تغذیه‌ای در هنگام روزه‌داری و استفاده از رژیم غذایی متناسب با روزه‌داری باعث می‌شود، بتوانیم بدون هیچگونه مشکلی از مزایای معنوی آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.

خوردن غذاهای آب پز یا با چربی و نمک کم در ماه رمضان توصیه می شود تا در طول روز باعث تشنگی شما نشود. مصرف غذاهای سرخ کردنی مانند انواع کوکوها، بادمجان و فست فودها به ویژه در وعده سحر باعث ایجاد تشنگی می شود.

نان و پنیر با سبزی، گردو یا عسل برخی از بهترین مواد غذایی هستند که می توانید در هنگام افطار در ماه رمضان استفاده کنید. انواع سوپ یا آش های سبک نیز یکی از بهترین غذاها برای افطار است.

در فاصله بین افطار تا سحر بین ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. همچنین مصرف شربت تخم شربتی و خاکشیر در وعده سحر به شما کمک می کند تا در طول روز کمتر احساس تشنگی کنید. دانه‌های تخم شربتی و خاکشیر به دلیل جذب آب در دانه های خود، باعث شده در طول روز آب بدن خود را دیرتر از دست داده و کمتر تشنه شوید.

استفاده از نوشیدنی‌های سنتی مانند عرق کاسنی، عرق نعناع و خاکشیر بعد از افطار تا هنگام سحر برای کاهش عطش و تشنگی در طول روز ضروری است.

برای باز کردن افطار خود توصیه می شود با دو لیوان آب جوش ولرم و خرما این کار را انجام دهید. استفاده از شیر و عسل یا شیر و خرما نیز در افطار مفید است. توصیه می شود برای باز کردن روزه خود از خوردن ناگهانی آب یخ و یا آبمیوه و نوشابه های گازدار پرهیز کنید.

توجه به زمان کم بین وعده افطار تا سحر در ایام روزه داری در تابستان، سعی کنید حتما در فاصله این دو وعده از مواد غذایی دارای کربوهیدرات مانند نان یا غلات استفاده کنید. این مواد سبب می شود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی، افت فشار و قند خون شود.

خوردن انواع سبزیها و میوه‌جات به خصوص گلابی ، انگور ، هلو ، هندوانه و انجیر توصیه می‌شود. میوه‌ها به علت داشتن پتاسیم فراوان در ایجاد تعادل نمک در خون دخالت می‌کنند ضمناً چون حاوی آب فروانی هستند برای پیشگیری از تشنگی مفید هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار