دلایل تعریق ناگهانی چیست؟

تهران (پانا) - در این مطلب با ما همراه باشید تا بگوییم چرا حین اضطراب دچار تعریق ناگهانی می‌شویم.

کد مطلب: ۱۱۷۷۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد
دلایل تعریق ناگهانی چیست؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی عرق شروع می‌کند به تراوش کردن از منافذ پوست‌مان، معمولا سعی دارد خنک‌مان کند. اما تا به حال شده وقتی که هوا گرم نیست یا ورزش و فعالیتی انجام نمی‌دهید عرق کنید؟ مثلا زمانی که منتظرید به یک جلسه وارد شوید و کمی احساس اضطراب می‌کنید. عرق ناشی از اضطراب با سایر انواع عرق ظاهرا کمی متفاوت است. در ادامه با ما همراه باشید تا بگوییم چرا عرق اضطراب، ناگهانی است، چرا بوی تندی دارد و چه باید بکنید.

تعریق برای خنک کردن بدن

این مایع شور که عرق نام دارد، واکنش بدن‌تان نسبت به افزایش دماست. وقتی که دمای محیط‌تان بالا می‌رود شما گرم‌تان می‌شود یا وقتی که حین ورزش و تحرک کالری می‌سوزانید احساس گرما می‌کنید. وقتی ترموستات مغزتان احساس می‌کند که بدن خیلی گرم شده، به یک دسته از غدد تعریق به نام غدد اکرین پیام می‌فرستد. غدد اکرین در تمام بدن پخش شده‌اند و عرق ترشح می‌کنند که تقریبا ۹۰ درصد آن آب است. عرق کردن معمولا به آهستگی شروع می‌شود و کم کم زیاد می‌شود.

عرق با هیجانات ارتباط دارد

عرق استرس از هیجانات ناشی می‌شود و معمولا به یکباره شروع به ترشح شدن می‌کند. وقتی چیزی شما را هیجان زده می‌کند یا می‌ترساند، بدن شما هورمون استرس (آدرنالین و کورتیزول) ترشح می‌کند. این هورمون‌ها ضربان قلب را بالا می‌برند و وقتی به غدد اکرین نیز پیام ارسال می‌کنند، غدد‌های دیگر نیز خبردار می‌شوند: غدد آپوکرین.

غدد آپوکرین در زیر بغل و کشاله‌ ران قرار دارند و فورا واکنش نشان می‌دهند و خیلی زود شما احساس می‌کنید خیس از عرق شده‌اید. عرقی که این غدد تعریق ترشح می‌کنند، ۸۰ درصد آب و ۲۰ درصد چربی و پروتئین است.

بوی تند عرق ناشی از چیست؟

بوی بد و تند عرق ناشی از باکتری‌هایی است که با چربی و رطوبت و پروتئین تغذیه می‌شوند و در همین محیط نیز رشد و نمو می‌کنند. دانشمندان سعی دارند بفهمند چرا بدن سعی دارد به هنگام ترس و اضطراب ، این بوی تند و قوی را ارسال کند. آن‌ها واقعا جواب این مسئله را نمی‌دانند، اما دریافته‌اند افرادی که دچار عرق هیجانی می‌شوند و بوی عرق‌شان بلند می‌شود، هوشیارتر نیز می‌شوند.

شاید این بو می‌خواهد این پیام را برساند که «فرار کن» یا «مواظب باش». عرق اضطرابی احتمالا در دوره‌ی تکامل انسان و زندگی او در جنگل‌ها، معنادار و لازم بوده است، اما در جلسات کاری، بوی بد دادن و خیس شدن زیربغل مطمئنا هیچ سودی ندارد!

چه می‌توانید بکنید؟

همهی افراد کم و بیش عرق اضطرابی را تجربه می‌کنند، پس لطفا سخت نگیرید! عرق کردن را به عنوان یک واقعیت و واکنشی طبیعی برای همه‌ی افراد بپذیرید. زمان‌هایی که می‌دانید قرار است دچار نگرانی و اضطراب شوید (مثلا یک قرار مهم کاری پیش رو دارید)، با توصیه‌های زیر آماده باشید:

چند لایه لباس بپوشید و جنس لباس‌های‌تان از الیاف طبیعی و جاذب باشد.
از ضد عرق‌های قوی‌تری استفاده کنید.
از دستمال‌های یکبارمصرف مخصوص زیربغل برای جذب عرق استفاده کنید.
اگر اضافه وزن دارید برای کاهش تعریقتان هم که شده وزن کم کنید.
بیشتر ورزش کنید تا استرس‌تان کمتر شود.
قبل از قرار گرفتن در موقعیت استرس برانگیز، برای آرام کردن ذهن و جسم‌تان مدیتیشن کنید و نفس عمیق بکشید.

چرا وقتی مضطربیم عرق می‌کنیم؟

اگر راهکار‌های زیادی را امتحان کردید، اما هیچ نتیجه‌ای نگرفتید خوب است با یک پزشک در این مورد مشورت کنید. شاید مشکلی پزشکی داشته باشید یا اضطراب‌تان در حدی باشد که نیاز به درمان داشته باشد. برخی از راهکار‌هایی که پزشکان می‌توانند توصیه کنند:

تجویز ضد تعریق‌های بخصوص.
دارو‌های ضد اضطراب. مشاوره جهت کاهش استرس.
تزریق بوتاکس در ناحیه‌ی زیربغل می‌تواند تا شش ماه عرق را کاهش بدهد.
عمل جراحی برای برداشتن غدد تعریق (آخرین راهکار برای بیشتر افراد).
پس دفعه‌ی بعد که غدد آپوکرین‌تان ترشح کردند و عرق کردید، نگران نشوید و خجالت نکشید. فقط به خودتان یادآوری کنید که زندگی پُر از هیجانی دارید!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار