هواشناسی هشدار داد؛ وقوع طوفان گرد و خاک در 6 استان کشور

تهران (پانا) - سازمان هواشناسی با صدور هشداری از تشدید بارش در پنج استان و وقوع طوفان گرد و خاک در 6 استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۷۶۷۶۷
لینک کوتاه کپی شد
هواشناسی هشدار داد؛ وقوع طوفان گرد و خاک در 6 استان کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های همرفتی از ظهر امروز (۲۲ فروردین ماه) تا اوایل وقت دوشنبه (۲۳ فروردین ماه) موجب وقوع رگبار باران، رعد وبرق، در مناطق مستعد رخداد تگرگ و وزش باد شدید موقتی در استان‌های چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی می‌شود.

در این شرایط جاری شدن آب در مسیل‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌ها، برخورد صاعقه، آسیب به سازه‌های موقت و لغزندگی جاده‌ها دور از انتظار نیست بنابراین پرهیز از سفرهای غیر ضروری برون‌شهری، بویژه در مناطق کوهستانی، بازگشایی آبراه‌ها، انجام اقدامات مدیریتی رودخانه و سیلاب، آمادگی دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان مانند شهرداری‌ها و غیره و خودداری از صعود به ارتفاعات و جابجایی عشایر کوچ‌رو و چرای دام در مسیل‌ها توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار با اشاره به افزایش شیو فشاری و تشدید ناپایداری همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب آمده است: از ظهر تا اواخر وقت امروز (۲۲ فروردین ماه) وزش باد شدید با سرعت متوسط ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت، وزش باد خیلی شدید با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به‌صورت لحظه‌ای و خیزش گرد و خاک برای استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، مرکزی و قم پیش‌بینی می‌شود.

در پی حاکمیت این شرایط جوی طوفان و خیزش گرد و خاک و کاهش دید و کیفیت هوا، آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، آسیب به دکل‌های برق، سقوط اجسام از ارتفاع به‌ویژه در کارگاه‌های ساختمانی و احتمال شکستن درختان پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره، اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، لغو فعالیت‌های کوهنوردی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدرها، انجام اقدامات مقتضی برای حفاظت از تاسیسات و محصولات کشاورزی توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار