کم‌بارش‌ترین زمستان سیستان‌و‌بلوچستان در 50 سال اخیر با نیم میلی متر باران ثبت شد

زاهدان (پانا) - مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد در حالی تمام بارش های زمستان 1399 در سیستان و بلوچستان به 0.4 میلی متر رسید که هیچ‌گاه در 50 سال اخیر وضعیت بارش های استان اینقدر بغرنج نشده بود.

کد مطلب: ۱۱۷۶۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
کم‌بارش‌ترین زمستان سیستان‌و‌بلوچستان در 50 سال اخیر با نیم میلی متر باران ثبت شد

محسن حیدری در گفت وگو با پانا اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی یعنی از مهر ماه تاکنون نیز تنها 5.2 میلی متر باران در استان باریده که کم بارش ترین پاییز و زمستان استان در 50 سال اخیر به شمار می رود.
وی اضافه کرد: میزان کاهش بارش‌های پاییز و زمستان امسال استان بیش از 62 درصد کمتر از رکورد قبلی است که 17 سال قبل یعنی 1382 با میزان 13.8 میلی متر ثبت شده است.
وی افزود: به طور میانگین سالانه حدود 60 میلی متر بارش در فصل های پاییز و زمستان می بارد و زمستان پربارش ترین فصل استان است که بیش از 50 درصد بارش های سالانه را شامل می شود.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: این در حالی است که امسال مجموع بارش زمستان استان حتی به نیم میلی متر هم نرسیده و استان با کاهش 99.3 میلی متری نسبت به بلند مدت مواجه شده است.
حیدری اضافه کرد: 11 شهرستان استان شامل «چابهار، سراوان، سرباز، زهک، مهرستان، نیکشهر، کنارک، قصرقند، فنوج، دلگان و سیب و سوران» زمستان امسال را بدون باران به پایان رساندند که این «بی بارشی» 100 درصد در یکی دو دهه اخیر در اکثر این مناطق بی سابقه بوده است.
وی تصریح کرد: این شرایط سبب شد تا سیستان و بلوچستان در زمستان گذشته بدترین شرایط بارشی کشور را به خود اختصاص دهد و بیشترین کاهش بارندگی در بین 32 استان کشور را با بیش از 99 درصد کاهش را نیز ثبت کند.
عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حدود 200 روز اخیر حتی به اندازه یک منطقه بیابانی هم بارندگی نداشتیم، گفت: کاهش بارندگی های امسال موضوع تامین آب برای کشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهد به طوری که اگر مدیریت منابع و صرفه جویی در دستور کار قرار نگیرد، به مشکل می خوریم.
حیدری افزود: کاهش بارندگی بر عرصه های طبیعی نیز تاثیر گذار بوده است به نحوی که موجب خشک شدن تالاب های استان و فعال شدن چشمه های گردوغبار شده است.
وی ادامه داد: فعال شدن چشمه های گردوغبار به این معنی است که امسال گردوغبار بیشتری مناطق مختلف استان به ویژه شهرستانهای شمال استان، زاهدان و مناطق شرقی و غربی استان را فرا می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار