فرهنگی: منتظر اعلام نظر مجمع برای ابلاغ قانون انتخابات هستیم

تهران (پانا)- سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به مهم ترین مصوبات مجلس در سال ۱۴۰۰ به خصوص تصویب طرح جهش تولید مسکن که در آن دولت ملزم به تولید یک میلیون مسکن در سال شده است، گفت: در راستای حمایت از تولید طرح دیگری در حوزه کسب و کار در مجلس در حال رسیدگی است که درصدد برداشتن موانع کسب و کار در کشور است تا مجلس در راستای حمایت از متقاضیان کار، گام‌های مثبتی را بردارد.

کد مطلب: ۱۱۷۶۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگی: منتظر اعلام نظر مجمع برای ابلاغ قانون انتخابات هستیم

به گزارش روابط عمومی مجلس، محمدحسین فرهنگی گفت: با توجه به شرایط کرونایی کشور در هفته جاری و آینده، مجلس روزهای یکشنبه و سه‌شنبه جلسه علنی خواهد داشت و کمیسیون‌ها در فضاهای بزرگتر می‌توانند تشکیل جلسه دهند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: با تغییر ساعت در ایام ماه مبارک رمضان محدودیت‌ برگزاری جلسات را خواهیم داشت، ضمن اینکه جلسات علنی هم در سه سالن برگزار می‌شود تا باعث تراکم افراد نشود.

وی با بیان اینکه امیدواریم ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری براساس قانون جدید باشد تا شاهد صحنه‌های ناگوار دوره‌های گذشته نباشیم، گفت: ظاهرا شورای نگهبان منتظر نظر نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام است، امیدواریم مجمع هم با توجه به اینکه نظراتش به طور کامل تأمین شده، موافقت خود را اعلام کند تا به سرعت این قانون ابلاغ شود؛ با توجه به مذاکراتی که داشته ایم، وزارت کشور هنگام ثبت نام کاندیداها باید معیارهایی مانند تحصیلات، سوابق کلان کشوری و سن را در ثبت‌نام رعایت کند. طبیعتا در صورت ابلاغ قانون، این موضوع در قالب اجرای قانون جدید انجام می‌شود و در صورت عدم ابلاغ قانون با توافق با شورای نگهبان این امر امکان‌پذیر است.

مصوبه مجلس برای دخالت، حمایت و مشارکت دولت در تامین سالانه یک میلیون مسکن

فرهنگی با یادآوری اینکه هفته گذشته بررسی طرح جهش تولید مسکن در مجلس به پایان رسید، ادامه داد: براساس این مصوبه بسیار مهم، ضمن اینکه محدودیت‌های زمانیِ قانون حمایت و ساماندهی توسعه مسکن برداشته شد، پیش‌بینی شد که دولت سالانه در تولید حداقل یک میلیون مسکن دخالت، حمایت و مشارکت داشته باشد. همچنین صندوقی تحت عنوان صندوق ملی تأمین مسکن تشکیل شد که در صورت تأیید شورای نگهبان، این صندوق می‌تواند یکی از ساز و کارهای لازم برای تأمین مسکن مورد نیاز کشور باشد و ما شاهد این باشیم که حتی فراتر از پیش‌بینی قانون، عرضه و تولید مسکن به حدی برسد که شرایط بازار در بُعد تأمین مسکن و اجاره بها تغییر کند و مشکل مسکن به ویژه برای زوج‌های جوان رفع شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با اشاره به تصویب کلیات طرح جهش تولید دانش‌بنیان در نشست هفته گذشته مجلس گفت: در این زمینه قانونی در گذشته تصویب شده بود که ضعف‌ها و ایرادات آن در زمان اجرا مشخص شد و بازنگری‌هایی در آن صورت گرفت که می‌توانند ساز و کاری باشند تا متناسب با شعار سال بتواند در حوزه تولید تأثیرگذار باشد و نقش‌های مفید و گسترده خود را ایفا کند.

وی یادآور شد: طرح دیگری در حوزه کسب و کار در مجلس در حال رسیدگی است و با استفاده از تجاربی که در قانون بهبود فضای کسب و کار و حداکثر حمایت از تولید داخل و سایر قوانین مرتبط داشته، درصدد برداشتن موانع کسب و کار در کشور است تا بتواند در راستای حمایت از متقاضیان کار، گام‌های مثبتی را بردارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس افزود: مجلس در هفته گذشته تلاش‌هایی در حوزه‌های مختلف نظارتی داشته است از جمله برگزاری نشستی در ارتباط با بحث‌های توسعه روابط خارجی در حوزه‌های اقتصادی چه در قالب رفع تحریم‌ها و چه در قالب موضوع چین که در گذشته نیز بارها در مورد آن صحبت شده است. در ارتباط با ساماندهی بازار کالاهای ضروری و اساسی هم نشستی با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد و به دو کمیسیون مجلس جواب دادند که در یک مورد مجلس در قالب ماده 234 از توضیحات وزیر قانع نشد و گزارش به مراجع اجرایی و قضایی ارسال شد.

فرهنگی یادآور شد: موضوع دیگر هم مربوط به بازار مرغ، روغن و سایر مایحتاج بود که وزیر مربوطه توضیحاتی ارائه کرد و گزارش‌های دو کمیسیون کشاورزی و اقتصادی مجلس حاکی از این بود که اقدامات دولت کافی و سنجیده نبود و با وجود تولید در کشور و اینکه ما می‌توانیم نیازها را به شکل منطقی‌تری در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار دهیم، اما سازوکارهایی به کار گرفته شد که صف‌ها و اجتماعات در توسعه بیماری کرونا تأثیر داشت و زمینه را برای تسری این بیماری مهیا کرد، بنابراین خروجی نشست‌ها عدم اقناع مجلس در مورد توضیحاتی بود که مسئولان دولتی ارائه کردند.

وی در پایخ به سوال خبرنگاری در مورد عدم اعلام وصول لایحه حمایت از زنان برابر خشونت، گفت: طرح‌ها و لوایح ارائه شده در معاونت قوانین ارزیابی می‌شوند و سپس در لیست اعلام وصول قرار می‌گیرند، علت تأخیر در اعلام وصول این لایحه را بررسی خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار