معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان:

تقویت فضای رقابت مثبت بین پردیس‌ها و مراکز و پژوهشگران مغفول مانده است

تهران (پانا) - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در بیست و هفتمین اجلاس سرپرستان مدیریت استانی، پردیس‌ها و مراکز که به صورت مجازی برگزار شد، در سخنانی ضمن تبریک سال نو و کسب عنوان کمیته دستگاهی برتر به بیان دوازده انتظار حوزه پژوهش در سال ۱۴۰۰ پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۷۶۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد
تقویت فضای رقابت مثبت بین پردیس‌ها و مراکز و پژوهشگران مغفول مانده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، علی باقر طاهری نیا، در این جلسه سال نو را به اعضای هیات علمی، هیات رئیسه دانشگاه، رئیس دانشگاه، همکاران استانها، رؤسای امور استان ها، پردیس ها و مراکز تبریک گفت و افزود: تبریک دوم بواسطه کسب عنوان کمیته دستگاهی برتر میان مجموعه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور است که کسب این مقام حاصل زحمت همکاران در استان ها و سازمان مرکزی می باشد.

وی در پیام تشکر خود نیز، گفت: در همین جا از همه سروران ارجمندی که در روزهای پایانی سال با حقیر ابراز همدردی کردند تشکر و قدردانی می کنم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیان کرد: به یمن اینکه سال 1400 ابتدا و انتهای آن با نیمه شعبان همراه است من عنوان این بخش را 12 انتظار 1400 گذاشتم.

وی در ادامه دوازده انتظار حوزه پژوهش در سال 1400 را شامل موارد زیر عنوان کرد:

با تأسی به عنوان سال که حضرت آقا فرمودند سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها است و من این موضوع را کتبا خدمت همکاران خودم در استان ها ابلاغ کردم. تقاضا کردم در حوزه سیاستگذاری، تدوین برنامه ها، تدوین شیوه نامه ها، آیین نامه ها نهایت پشتیبانی و مانع زدایی را در حمایت از پژوهشگران اعمال کنند. البته در چارچوب مصالح دانشگاه و سیاست های کلی نظام پژوهشی کشور. لکن همه ما در صف و ستاد برای تصویب و تدوین آیین نامه ها و شیوه نامه ها با رویکرد پشتیبانی و مانع زدایی همت کنیم.

اجرای نمایه عملیاتی و برنامه سال خود را بصورت فصلی و ماهانه رصد کنید و به پایان سال موکول نکنید.

عملکرد پژوهشی استان را به وقت، درست و کامل منعکس کنید. گاهی اوقات بواسطه عدم انعکاس حق دوستان ما احقاق نشده و بعضا تضییع شده است. نام استان در مواردی به نام استانی که عملکرد خوبی نداشته ذکر شده است در حالی که عملکرد خوب داشته ولی گزارش نکرده اند.

علاوه بر برنامه های معمول و عادی حوزه پژوهش برای سال جدید خود اولویت هایی تعریف کنید. به عنوان ویژه برنامه های پژوهش و فناوری استان در سال جاری.

برنامه هایی که نیاز به اهتمام بیشتر دارد را رئیس محترم پردیس و استان و مرکز مستقیما رصد و نظارت کنند. از قبیل: حمایت از پژوهش های دانشجویی به عنوان ظرفیتی که وجود دارد، لکن به اندازه کافی از آن استفاده نمی شود. کم نیستند دانشجویانی که ظرفیت پژوهشی دارند، فعالیت پژوهشی دارند لکن حمایت از آنها به تناسب آنچه در ایین نامه ها پیش بینی شده بعمل نمی آید. یا طرح آمد استاد مشاور دانشجومعلمان طرحی که بسیار با ظرفیت است ولی همه استان ها یکسان اجرا نکردند.

شورای آموزشی و پژوهشی را مستمر تشکیل و گزارش جلسات را منعکس کنید.

ظرفیت های استان ازجمله ظرفیت سایت دانشگاه استان و رسانه های استان را برای انعکاس توفیقات پژوهشی پژوهشگران به خدمت بگیرید. خیلی مهم است و کم به آن توجه می شود.

کماکان ظرفیت فضای مجازی را برای فعالیت های پژوهشی از قبیل همایش ها، نشست ها، اجلاس، کرسی ها بکار بگیرید و لو اینکه فضای کرونایی کم رنگ شود لکن این ظرفیت را فراموش نکنیم.

مستندسازی را به عنوان اقدام تکمیلی فعالیت های پژوهشی جدی بگیرید. حلقه پایانی یک عملیات پژوهشی عبارتست از تدوین و انتشار مستند مربوط به آن فعالیت.

عملکرد پژوهشی استان را در قالب تحلیل شاخص ها ارزیابی کنید. از بیان عبارات کلی و نامفهوم اجتناب کنید. برای بیان عملکرد پژوهشی خود، سرانه تولید مقاله در بخش انتشار مقالات همایشی، انتشار مقالات در نشریات، سرانه انتشار کتاب، سرانه برگزاری نشست و همایش به پردیس ظرفیت استان های ما از نظر داشتن پردیس و مرکز متفاوت است، لکن در گزارش ها سرجمع این ها می آید که استان الف ده همایش برگزار کرده و استانی با داشتن ده پردیس دوتا همایش برگزار کرده، این ها متفاوت است.

تقویت فضای رقابت مثبت میان همه پردیس ها و مراکز و پژوهشگران. این هم مغفول مانده است. در برخی از استان ها با وجود تعدد پردیس ها و مراکز فعالیت پژوهشی ان ها خلاقانه و انگیزش درونی است و انگیزش بیرونی از ناحیه استان کمتر تزریق می شود و لذا فضای رقابت میان پردیس ها و مراکز ایجاد بکنید. همچنین، میان پژوهشگرانتان.

با استفاده از ظرفیت فضای مجازی مراودات علمی شخصیت های علمی و برجسته ملی و بین المللی را به دانشگاه تقویت کنید. البته تقدیر می کنم از برخی استان ها که در این زمینه کارنامه موفقی دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار