چرا باید کندر بخوریم

تهران (پانا) - در مورد خواص کندر یا بوسولیا چه می دانید؟ هزاران سال است که کندر در زمینه پزشکی، در کشورهایی مثل هند، آفریقا، عربستان، آسیا – و در سراسر جهان استفاده می شود.

کد مطلب: ۱۱۷۶۳۱۳
لینک کوتاه کپی شد
چرا باید کندر بخوریم

درخت بوسولیا یا کندر

هر نوع درخت بوسولیا ویژگی‌های خاص خود را دارد. گونه های مرتبط درختان بوسولیای تولید کننده کندر (Frankincense)، کندر هندی نامیده می شوند که بومی هند است و کندر هندی، شلکی (در سانسکریت) و سالای نامیده می شود؛ بوسولیا ساکرا را می توان در شبه جزیره عربستان پیدا کرد در حالیکه بوسولیا کارتری و بوسولیا فریرینا هر دو در آفریقا رشد می کنند. بوسولیا کارتری و بوسولیا ساکرا را قبلا یکی در نظر می گرفتند، اما تحقیقات اخیر نشان داده اند که آنها دو گونه مجزا کندر هستند. در این مقاله ما عمدتا بر مزایای سلامتی و کاربردهای کندر هندی یا کندر هندی تمرکز می کنیم.

کندر چیست و چه کاربردی دارد؟

کندر هندی یک درخت برگریز متوسط ​​و بزرگ از تیره بورسراسه است که در مناطق خشک و کوهستانی مرکزی هند، شمال آفریقا و خاورمیانه رشد می کند. درخت رزین، اولئوگم طبیعی تولید می کند که شیره گیاهی و مخلوطی از روغن فرار (اسانس)، ترپنوئید (ترکیبات شیمیایی معطر)، آدامس و رزین است که از برش پوست درختان ترشح می شود. ترکیب رزین اولئوگم حاوی حدود ۳۰-۶۰٪ رزین، ۵-۱۰٪ اسانس و پلی ساکارید ها (آرابینوز، گالاکتوز، و زیلوس) است.

بر اساس تحقیقات بالینی، اسانس بوسولیا ممکن است فعالیت‌های ضد میکروبی داشته باشد که در پزشکی مفید است. ترپنوئیدهای رزین حاوی اسیدهای بوسولیک است که اجزای فعال بوسولیا هستند. عصاره های استاندارد بوسولیا حاوی ۳۷.۵-۶۵٪ اسید های بوسولیک هستند.

مطالعات نشان داده است که اسید بوسولیک خواص ضد التهابی مشابه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی داشته و مهار کننده لیپوکسی ژناز ۵ هستند- آنزیم تولید کننده لوکوترین. لوکوترین ها عامل التهاب و آسم هستند. با این حال، بر خلاف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، استفاده طولانی مدت از بوسولیا باعث زخم معده و یا سایر عوارض جانبی مشابه نمی شود. رزین بوسولیا حاوی چهار نوع اسید بوسولیک است که ممکن است به خواص ضد التهابی گیاهان از جمله استیل ۱۱ -کوتو -بتا-اسید بوسولیک کمک کند که احتمالا قوی ترین اسید بوسولیک است.

عصاره رزین اولئوگم برای اسیدهای مفید بوسولیک با برش تنه درخت بوسولیا گرفته می شود و سپس شیره ای که ترشح شده در سبد بامبو تا زمانی که رزین سفت شده و بتوان آن را جدا کرد نگهداری می شود. رزین اولئوگم در طول یک ماه سفت و معطر می شود. سپس آن را با چوب پنبه و یا ابزارهای مشابه به قطعه های کوچکتر تقسیم کرده و هر گونه ناخالصی به صورت دستی برداشته می شود.

پس از فراوری رزین، آن را بر اساس طعم، رنگ، شکل و اندازه طبقه بندی می کنند. سپس آن را به چهار درجه (بسیار عالی، درجه ۱، درجه ۲، و درجه ۳) به منظور فروش طبقه بندی می کنند. رزین گرم و تازه نیز ممکن است جویده شود، اما ممکن است طعم تلخی داشته باشد. از رزین خشک در پودر های معطر و چوب‌های معطر برای آروماتراپی یا تشریفات سوزاندن اجساد استفاده شود. از بخش های مختلف رزین در آیورودا، در طب سنتی چین و گیاه شناسی به صورت خشک و یا به صورت بخار به عنوان اسانس استفاده می شود.

تاریخچه بوسولیا و کندر

رزین‌های گیاهی طبیعی برای انسان اهمیت دارد زیرا از آنها در چسب، در لوازم آرایشی، عطر، روکش و در داروها استفاده می شود. در طول تاریخ، تمدن های باستانی مانند عبرانیان، هندوها، بابلی ها، آشوری ها، ایرانی ها، رومی ها، چینی ها و یونانی ها از رزین های طبیعی برای شفا و بوی خوش مراسم قربانی، مراسم مذهبی و یا مراسم های دیگر برای خشنودی خدایان، احترام به اموات، بیرون کردن ارواح خبیثه و یا جشن زندگان استفاده می کرده اند.

بر اساس عهد جدید کتاب مقدس، کندر هدیه ای بود که یکی از محبوسیان به عیسی مسیح تقدیم کرد (سه خردمند). طبق کتاب مقدس عبری، در طول زمان‌های قدیم در معابد مقدس اورشلیم ، برای بوی خوش کندر می سوزاندند.

مورخان به کندر در متون باستانی اشاره کرده اند و حفاری های باستان شناسی نشان می دهند که کندر به همراه گیاه مر برای سلامت دهان و سلامت پوست استفاده می شود. کندر دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد التهابی است.

بر اساس گزارش History.com، کندر در خاورمیانه و شمال آفریقا به مدت ۵۰۰۰ سال معامله می شد. مصری های باستان از رزین های بوسولیا در بخور دادن، مواد دافع حشرات، عطر و مرهم زخم ها و مومیایی کردن استفاده می کنند. کندر از ۵۰۰ قبل از میلاد ماده اصلی TCM بوده است.

با این حال، در مراسم مذهبی یا تشریفات، عطر، داروسازی و ضد عفونی کننده ها از کندردرخت بوسولیا کارتری استفاده می شود (کندر هندی یا کندر هندی مکمل غذایی یا دارویی است).

امروزه اثرات احتمالی کندر هندی بر بیماری های مزمن مانند کولیت اولسراتیو ، بیماری کرون، اضطراب و آسم بررسی می شود. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است. همانطور که در قسمت زیر مشخص شده است، داده های بالینی نشان می دهند که به دلیل برخی از مزایای سلامتی بوسولیا (به ویژه بوسولیا سراتا) بهتر است آن را به رژیم غذایی اضافه کنید.

مزایای سلامتی کندر هندی

کندر هندی یک گیاه آیورودا است که به دلیل خاصیت ضد التهابی به عنوان داروی گیاهی مصرف می شود و دلیل آن اسیدهای فعال بوسولیک است که سلامت و انعطاف پذیری مفاصل را تضمین کرده و مزایای دیگری نیز دارند.

به طور کلی، تحقیقات مزایای سلامتی زیر را برای کندر هندی ذکر کرده‌اند:

سلامت استخوان در سن پیری

سلامت مسیرهای برونشیال و دستگاه تنفسی فوقانی

سلامت پوست

سلامت مفاصل، تحرک و تسکین موقت درد (جایگزین طبیعی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی)

بهبود باروری و آرامش در دوران قاعدگی

سلامت دستگاه گوارش

کندر به سلامت مفاصل، استخوان ها، و ماهیچه ها در دوران پیری کمک می کند

بوسولیا جایگزین طبیعی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مسکن درد) است. اسیدهای بوسولیک در رزین گیاهی به سلامت و تحرک مفاصل، سلامتی عضلانی، غضروف و یکپارچگی بافت همبند کمک می کنند.
در سنین بالا و جراحت، احتمال التهاب بیشتر است - فرآیندهای بدن برای خود بهبودی. با این وجود، التهاب مزمن و طولانی مدت (با علائمی مانند ورم) باعث ناخوشی هایی همچون آرتروز یا تغییرات مضر سلولی می شود.
طبق داده های بالینی، بوسولیا می تواند التهاب جزئی را به صورت موقتی درمان کند که ممکن است به سلامت افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند آرتریت، آسم و بیماری التهابی روده کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که ۳۰ بیمار مبتلا به درد مزمن زانو که مکمل های بوسولیا را مصرف می کردند، کاهش درد زانو و افزایش انعطاف پذیری زانو را گزارش کردند. (۱۸) مطالعه ای دیگر نشان داد که شرکت کنندگان در آزمایش که عصاره بوسولیا را به مدت ۹۰ روز مصرف کرده بودند توانایی فیزیکی بیشتری داشته و آنزیم های تخریب غضروفی در بدن آنها کاهش یافت.
یک مطالعه جداگانه نشان داد که بوسولیا ممکن است به کاهش ورم مفصلی کمک کند و در عین حال یکی دیگر از مطالعات نشان داد که لسیتین عصاره بوسولیا سراتا، درد عضلانی را کاهش می دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج لازم است.

کندر به سلامت بافت های سلولی کمک می کند

علاوه بر کمک به سلامتی در دوران پیری، مطالعات نشان داده اند که کندر هندی به سلامت سلولی که ممکن است در جلوگیری از تغییرات سلولی به علت آسیب اکسیداتیو رادیکال های آزاد موثر باشد کمک می کند.

کندر به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند

مطالعه ای در مورد مشکلات مزمن گوارشی و اختلالات روده نشان داد که عصاره بوسولیا نقش مهمی در سلامت روده و کولون دارد. (۲۴) تحقیقات بالینی گزارش می دهند که بوسولیا در سلامت بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو، بیماری التهابی روده نقش دارد.

کندر به بهبود باروری زنان کمک می کند

کندر هندی در طب آیورودا به عنوان محرک ادرار و تحریک جریان قاعدگی استفاده می شود. بنابراین برای زنان باردار توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.

کندر به سلامت پوست کمک می کند

تمدن های باستان از بوسولیا به عنوان مرهمی برای بهبود زخم های پوست استفاده می کرده اند. امروزه در کرم های پوست برای کاهش درد مفاصل و ماهیچه ها استفاده می شود.

کندر به سلامت دستگاه تنفسی فوقانی کمک می کند

مطالعه اثر بوسولیا بر آسم برونشیال نشان داد که بیمارانی که با این گیاه درمان کرده بودند بهتر تنفس می کردند که دلیل آن نقش بوسولیا در کاهش لکوترین ها- عامل انقباض عضلانی- است. داده های سایر آزمایش های بالینی نیز اثرات احتمالی بوسولیا در درمان آسم برونشیال را نشان می دهند.

دیگر مزایای کندر

کندر هندی و سایر گونه های بوسولیا در اسانس ها یا بخور استفاده می شوند. روغن در مواد غذایی، لوازم آرایشی، صابون ها و نوشیدنی ها استفاده می شود.

در طب گیاهی، بوسولیا مصرف غذایی یا موضعی دارد:

آسم

آرتریت کلاژنیک

بیماری کرون

گرفتگی قاعدگی

استئوآرتریت

آرتریت روماتوئید

کولیت اولسراتیو

برخی مطالعات نشان داده اند که بوسولیا ممکن است اثرات ضد التهابی و ضد تومور داشته باشد، اما مطالعات بالینی بیشتری لازم است.

یافته ها به قرار زیر هستند:

درد استئوآرتریت

در گزارش منتشر شده در پایگاه داده بررسی های سیستماتیک در سال ۲۰۱۵، محققان تحقیقات چاپ شده در مورد تاثیر مکمل های گیاهی بر استئوآرتریت را بررسی کردند. نتایج بررسی ها نشان داد که بوسولیا به کاهش درد کمک می کند (در مقیاس درد اندازه گیری شده) و عملکرد فیزیکی را در مقایسه با گروه پلاسبو بهبود می بخشد.

درمان آسم

مطالعه ۲۰۱۵ در مجله اروپایی علوم پزشکی و فارماکولوژی نشان داد که بوسولیا ممکن است نیاز به تنفس درمانی در افراد مبتلا به آسم را کاهش دهد. شرکت کنندگان در این مطالعه (که مبتلا به آسم شدید بودند) تنفس درمانی با مکمل بوسولیا یا تنفس درمانی به تنهایی دریافت کردند.

پس از چهار هفته درمان، کسانی که مکمل بوسولیا را همراه با تنفس درمانی دریافت کرده بودند، در مقایسه با دیگر شرکت کنندگان نیاز کمتری به تنفس داشتند.

بیماری کرون

یک مطالعه در مورد بیماری های التهابی روده نشان داد که عصاره بوسولیا ممکن است به افراد مبتلا به بیماری کرون کمک نکند. پس از ۱۲ ماه درمان با عصاره بوسولیا، هیچ تفاوتی در عود بیماری، شدت علائم و یا حفظ سلامتی وجود نداشت.

بیماری‌های التهاب روده

محققان در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ بر روی ۳۱ فرد مبتلا به کولیت کلاژنی (نوعی از بیماری التهابی روده که باعث اسهال مزمن می شود) انجام دادند متوجه شدند که مصرف عصاره بوسولیا سه بار در روز و به مدت شش هفته تاثیری در بهبودی بالینی و کیفیت زندگی ندارد.

تقویت حافظه با کندر

تحقیقات حاکی از آنند که کندر می تواند برای تقویت عملکرد حافظه و یادگیری به کار گرفته شود و برخی مطالعات بر روی حیوانات حتی نشان می دهند که استفاده از کندر در طول دوران بارداری ممکن است هوش فرزند را افزایش دهد.

در این مطالعات، وقتی موش های باردار در دوره حاملگی کندر را به صورت خوراکی دریافت کردند، افزایش چشمگیری در قدرت یادگیری، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدتِ فرزند به وجود آمد.

نحوه مصرف و آماده سازی کندر

هیچ دوزی برای بوسولیا توصیه نشده است. دوزهای مختلفی در تحقیق در مورد مزایای سلامتی بوسولیا استفاده شده است. به عنوان مثال، در مطالعات مربوط به استئوآرتریت، ۱۰۰-۱۰۰۰ میلی گرم عصاره بوسولیا یا ۳۰۰-۶۰۰ میلی گرم عصاره بوسولیا در ترکیب با سایر گیاهان روزانه مصرف می شود. و برای درمان کولیت اولسراتیو ۳۵۰ میلیگرم بوسولیا سه بار در روز و به مدت شش هفته توصیه می شود.

یک کرم حاوی ۲ درصد بوسولیا در مطالعه موردی اثر گیاه بر روی پوست در طول پرتو درمانی استفاده شد. کرم دو بار در روز در طول پرتودرمانی استفاده می شد.

روغن کندر چیست؟

روغن کندر از جنس Boswellia بوده و از صمغِ Boswellia carterii، Boswellia ferreana یا Boswellia serrata که معمولا در سومالی و اراضی پاکستان رشد می کند، گرفته می شود. این درخت با بسیاری از دیگر درخت ها از این لحاظ که توانایی رشد در خاک کم عمق و شرایط خشک و مرطوب را دارد، متفاوت است.

کلمه ی کندر از کلمه franc encens گرفته می شود که به زبان فرانسه ی باستان یعنی بخور با کیفیت. کندر در طول سال ها با بسیاری از ادیان مختلف به خصوص با ادیان مسیحی مرتبط بوده است، زیرا این یکی از اولین هدایاتی است که خدا به عیسی داده است.

Boswellia serrata یک درخت هندی است که ترکیبات خاصی تولید می کند که تاثیرات ضد التهاب قوی و ضدسرطان بالقوه دارد. در میان عصاره های ارزشمند درختان boswellia که محققان آن ها را کشف کرده اند، چندین عامل مهم تر از بقیه هستند از جمله ترپن ها و بوسولیک اسیدها که به شدت ضد التهابی و محافظت در برابر سلول های سالم هستند.

نحوه استفاده روغن کندر چیست؟

روغن کندر از طریق استنشاق یا استعمال روی پوست مصرف می شود و معمولا با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا ججوبه ترکیب می شود. اعتقاد بر این است که روغن پیام ها را به بخش کناری مغز منتقل می کند که بر سیستم عصبی تاثیرگذار است. مقدار کمی روغن کافی است و نباید در مقادیر زیاد مصرف شود زیرا می تواند سمی باشد.

اگر قصد خرید روغن های اسانس را دارید روغن هایی را که «روغن معطر» یا «روغن پرفیوم» هستند را نخرید زیرا می توانند مصنوعی بوده و مزایای مدنظر برای سلامتی را نداشته باشند. در عوض، روغن هایی را بیابید که «روغن اسانس خالص» یا «روغن اسانس ۱۰۰ درصد» هستند زیرا پرکیفیت ترین روغن های اسانس هستند.

فواید روغن کندر

روغن کندر به تعادل هورمون ها و بهبود باروری کمک می کند

مزایای روغن کندر ممکن است شامل کاهش علائم مرتبط با قاعدگی و یائسگی با برقراری سطح تعادل هورمون ها باشد. البته تحقیقات بر روی این موضوع محدودند. این روغن برای کاهش درد، گرفتگی، یبوست، سردرد، اضطراب، حالت تهوع، کوفتگی و نوسانات خلق و خو استفاده می شود. روغن کندر ممکن است به تنظیم تولید استروژن کمک کرده و خطر ابتلا به تومور یا کیست پیش از یائسگی در زنان را کاهش دهد.

مطالعات بر روی حیوانات نشان می دهند که روغن کندر می تواند به عنوان عامل افزایش بارداری استفاده شود که به دلیل ساختار شیمیایی روغن باشد که مشابه با استروید ها عمل می کند. وقتی کندر برای موش ها استفاده شد، باروری، تعداد القاء و جنین های زنده را را افزایش داد؛ به این معنی می تواند باشد که امکان دارد تحرک و تراکم اسپرم را افزایش دهد.

هضم را آسان می کند

کندر به دستگاه گوارش کمک می کند تا سم زدایی کامل کرده و منجر به تحرک روده شود. همچنین ممکن است به کاهش درد، جلوگیری از رودل کردن، کاهش تهوع، از بین بردن آب اضافی شکم که می تواند موجب نفخ شود و حتی به کاهش درد معده مربوط به سندروم پیش از قاعدگی کمک کند.

این کار را با سرعت بخشیدن به ترشح آنزیم های گوارشی، افزایش تولید ادرار، آرام کردن ماهیچه های دستگاه گوارش و همچنین کمک به بهبود گردن خون که برای سلامت کامل گوارش لازم است، می کند. ثابت شده است که این روغن برای کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر، کولیت مزمن، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون مناسب است.

بهبود کیفیت خواب با روغن کندر

کاربردهای کندر عبارت‌اند از کاهش سطوح اضطراب یا استرس مزمن که می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد. این روغن رایحه آرام بخش و اساسی دارد که می تواند به صورت طبیعی کمک کند شما بخوابید. این کمک خوابِ طبیعی به باز کردن راه های تنفسی و رساندن بدن به دمای خواب ایده آل کمک می کند و می توانند دردهایی که شما را بیدار نگه می دارند، را حذف کنند.

فواید روغن کندر برای کاهش درد و التهاب

کندر می تواند تولید مولکول های اصلی التهابی مرتبط با بیماری هایی مانند آرتریت، آسم، اختلالات درد روده مانند سندروم روده تحریک پذیر و بسیاری بیماری های دیگر را از بین ببرد.

این گیاه می تواند در جلوگیری از تجزیه بافت غضروفی مفید باشد. تحقیقات نشان می دهند که باعث کاهش چشمگیر میزان التهاب خطرناک و دردناک می گردد که آن را به یک روش درمان طبیعی تبدیل کرده است و برای دردهای مرتبط با بیماری هایی که بر ماهیچه ها، مفاصل و تاندون ها تاثیر گذارند، مفید می باشد.

درمان افسردگی و اضطراب با روغن کندر

روغن کندر از رزین درختی از سومالیا در آفریقا گرفته می شود و آرام بخش اضطراب و بهبود خلق و خوی ضعیف است که می تواند احساس سیری در شما را افزایش دهد. این روغن که ساختار غنیِ ملکولی به نام اسکواترپن دارد که می تواند مانع خونریزی مغزی شود. همچنین این روغن به پاکسازی تاثیرات منفیِ اضطراب و افسردکی کمک می کند.

روغن کندر می تواند با تسریع میزان ترشح شیره گوارش و صفرا گوارش را آسان کرده که تاثیر مثبت بر میزان متابولیسم دارد و به کاهش وزن کمک می کند. همچنین می تواند حرکات دستگاه گوارش را تحریک کرده که این کمک می کند تا غذا کاملا در روده حرکت کند و گوارش کلی را بهبود بخشد.

چگونه باید از روغن کندر برای کاهش وزن استفاده کرد؟

آن را استنشاق کنید:
وقتی احساس گرسنگی کردید چند نفس عمیق از روغن کندر مستقیما از بطری استنشاق کنید. این کار احساس آرامش و راحتی ایجاد می کند و احساس سیری به شما دست می دهد.

در یک اسپری استفاده کنید:
چند قطره روغن کندر را در یک اسپری بریزید و بگذارید عطر شیرین و معطر آن فضا را پر کند. این کار می تواند به آرامش مغز و بدن بعد از یک روز طولانی و خسته کننده کمک کند و اضطراب و استرس را کاهش دهد که اشتها را کاهش می دهد.

دستورالعمل های استفاده از روغن کندر

روغن کندر با روغن های حامل مانند روغن جوجوبا، روغن نارگیل یا روغن درخت چای به خوبی ترکیب می شود و می تواند با دیگر روغن های اسانس بر اساس مزایایی که به دنبال آن هستید، ترکیب شود. برای مثال، به خوبی با روغن های مرکبات مانند روغن لیمو ترکیب می شود. در عین حال، روغن اسطوخدوس و کندر به خوبی با یکدیگر ترکیب شده و به عنوان آرام بخش عمل می کند. این باعث می شود که این ترکیب به یک روغن چند منظوره و محبوب تبدیل شود که به خوبی به بسیاری از ترکیبات و مصارف کاربردی کمک می کند . یکی از دستورالعمل های زیر را امتحان کنید تا مزایای روغن کندر را تجربه کنید:

ساخت روغنی برای بهبود زخم با روغن کندر

مواد لازم:

دو قاشق چای خوری کره یا روغن نارگیل

۱۰ قطره روغن یاسمین

۱۰ قطره روغن کندر

مخزن یا بطری کوچک برای ترکیب مواد

طرز تهیه:

در یک قابلمه دو جداره، روغن درخت چای را ذوب کنید تا مایع شود.

مطمئن شوید که روغن خیلی داغ نیست که دستتان را بسوزاند و سپس دیگر روغن ها را اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیب شوند. بهتر است روغن درخت چای را در حد دمای اتاق یا کمی گرم تر کنید.

همچنین می توانید آن را به زخم خود بزنید یا اگر بخواهید آن را به یک کرم تبدیل کنید، برای این کارمخلوط را در یخچال قرار دهید تا بعد از چند دقیقه خنک شود سپس با استفاده از یک میکسر دستی با سرعت بالا روغن ها را به یک کرم سفید تبدیل شود.

داخل یک بطری یا مخزن شیشه ای بریزید و آن را در دمای اتاق نگه دارید تا هر وقت خواستید استفاده کنید.

کرم صورت خواب آور یا بدن شو

این کرم شبانگاهی و کاملا طبیعی به خوابیدن بهتر کمک می کند. همچنین اگر آن را به صورت خود بزنید به عنوان تقویت کننده سلامت پوستی عمل می کند و ممکن است بتواند لکه ها یا جوش ها را بزداید.

مواد لازم:

۵ قطره روغن کندر

۵ قطره روغن اسانس اسطوخدوس

یک چهارم قاشق غذا خوری روغن نارگیل ارگانیک

یک دوم قاشق چای خوری روغن زیتون

مخزن یا بطری کوچک برای ترکیب مواد

طرز تهیه:

روغن نارگیل غیرجامد و نرم را استفاده کنید. در صورت لازم ابتدا آن را در یک قابلمه دو جداره گرم کنید.

دیگر روغن ها را اضافه کرده و هم بزنید تا ترکیب شود. به صورت و بدن خود بمالید. اگر بخواهید بالشت شما روغنی نشود، باید قبل از خواب آن را از صورت خود پاک کنید. هم چنین می توانید آن را چندین مرتبه مصرف کنید.

اثرات جانبی احتمالی کندر

مصرف غذایی بوسولیا تا شش ماه خطری ندارد. و مصرف موضعی آن تا پنج هفته نیز احتمالا بی خطر است. بوسولیا عامل تهوع، اسهال، نفخ، ریفلاکس اسید معده، سوزش معده و آلرژی است. بوسولیا جریان خون در رحم را بیشتر می کند. زنان باردار و شیرده نباید بوسولیا مصرف کنند.

بوسولیا ممکن است با داروهایی مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی از جمله ایبوپروفن و داروهای حاوی پی - گلیکوپروتئین واکنش نشان دهد، پس قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید. اگر مبتلا به ورم معده یا ریفلاکس اسید معده هستید، ممکن است نتوانید بوسولیا مصرف کنید.

دو گزارش موردی افزایش INR (آزمایش اندازه گیری لخته شدن خون) در افرادی که وارفارین - داروی رقیق کننده خون مصرف می کنند را گزارش داده اند که خطرناک است. بوسولیا علت احتمالی در هر دو مورد در نظر گرفته شده است.

اگر داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید یا شرایطی دارید که بر لخته شدن خون اثر می گذارد، قبل از مصرف بوسولیا با پزشک مشورت کنید. دو هفته قبل از جراحی نباید بوسولیا مصرف کنید.

منبع: طبنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار