تهیه‌کننده مستند «کیارستمی و عصای گمشده» در گفت‌وگو با پانا

بهروز نشان: مستند عصای گمشده تا سالها می‌ماند، چون اصالت دارد

تهران ( پانا) - در روزهای کرونازده سینما و تئاتر یک فیلم از نوع مستند و از جنس هنر و تجربه فستیوال‌های بین‌المللی را با موفقیت درمی‌نوردد و از اکرانی به اکران دیگر می‌رود و حالا به ایستگاه اکران آنلاین رسیده است. مستندی که  علی‌رغم اینکه عنوان «عباس کیارستمی» را با خود دارد اما برخلاف اثرهای زیاد دیگری که ساخته‌شده ردپایی از پرداختن به زندگی کیارستمی در آن وجود ندارد. 

کد مطلب: ۱۱۷۶۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد
بهروز نشان:  مستند عصای گمشده تا سالها می‌ماند، چون اصالت دارد

فیلم بلند« کیارستمی و عصای گمشده»حاصل تلاش «محمودرضا ثانی» به‌عنوان کارگردان و «بهروز نشان» به‌عنوان تهیه‌کننده است. موضوع فیلم درباره حضور عباس کیارستمی در کلاس‌های درس فیلم‌سازی‌اش در اسپانیا و کلمبیاست و روایت تازه‌ای از نوع نگاه کیارستمی به زندگی و سینما به دست می‌دهد.
این فیلم ورکشاپی برای علاقه‌مندان به سینماست
بهروز نشان، تهیه‌کننده مستند «کیارستمی و عصای گمشده» در گفت‌وگو با پانا درباره فرآیند شکل‌گیری ایده ساخت این مستند عنوان کرد: «مدت‌ها پیش در زمان حیات آقای کیارستمی یک دوره ورکشاپ در اسپانیا و کلمبیا برگزار شده بود که همان موقع تصمیم گرفته شد محمود ثانی این ورکشاپ ها را جلوی دوربین ببرند. درنهایت حدود دو سال و نیم پیش براساس این قراری که داشتیم راش ها را مجدد بررسی کردیم و تدوین شد و فیلمی از ورکشاپ آقای کیارستمی آماده شد.»
وی افزود: «آقای کیارستمی به دعوت محمود ثانی که آن زمان دبیر جشنواره فیلم اسپانیا بود، در اسپانیا حضور پیدا کرد و فیلم‌ها توسط آقای محمود ثانی گرفته‌شده ولی ما بخش‌هایی را هم از فیلم‌های دوستانی که در کارگاه حضور داشتند بهره گرفتیم اما کل فیلم تصاویری است که آقای ثانی گرفتند و به روایت ایشان است.»
نشان درباره مدت‌زمان تهیه این مستند گفت: «کار سالها قبل فیلم‌برداری شده بود و ما حدود چهار یا پنج سال بعد تدوین کردیم.»
تهیه‌کننده «کیارستمی و عصای گمشده» با اشاره به جنس و نوع مخاطب این مستند گفت: «این فیلم می‌تواند ورکشاپی برای همه علاقه‌مندان سینما باشد زیرا جنبه آموزشی دارد.»
فیلم به‌زودی در سایت هاشور اکران آنلاین می‌شود
نشان اظهار کرد: «در گام اول، بعدازاینکه فیلم تدوین و آماده‌سازی شد در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی ارائه شد و در کشورهای آمریکا و روسیه و در اروپا موفق به دریافت جایزه شد. هم‌زمان در ایران تصمیم گرفتیم فیلم را در خارج از کشور هم اکران کنیم که متأسفانه به دلیل شرایط کرونا میسر نشد اما طبق قولی که به گروه هنر و تجربه داده بودیم فیلم را به آن گروه دادیم و استقبال خوبی از آن شد و فیلم دیده شد. بعد از اتمام اکران، در حقیقت به پیشنهاد گروه هنر و تجربه که توافقی با سایت هاشور دارند تصمیم گرفتیم فیلم را در هاشور اکران کنیم تا علاقه‌مندان سینما از این فیلم استفاده کنند.»
محتوای مستند ساخته‌شده قبل از مرگ کیارستمی تائید شد
نشان درباره تأثیرگذاری نام کیارستمی بر دیده شدن فیلم در خارج از مرزها عنوان کرد: «نام آقای کیارستمی قطعاً در موفقیت بین‌المللی کار اثرگذار است زیرا ایشان در سراسر دنیا علاقه‌مندانی دارند که در حقیقت مایل‌اند فیلم را ببینند. لازم است بگویم که کتاب این فیلم را خود «محمود ثانی» با عنوان «درس‌هایی از سینما» منتشر کرده بود که در آن زمان آقای کیارستمی در قید حیات بودند و تمام محتوای کتاب را تائید کردند و ما هم سعی کردیم همان فرمول را در فیلم پیاده کنیم. فیلم بسیار زیاد به کتاب نزدیک است اما خب اعتبار آقای ثانی هم در این موفقیت اثر داشت زیرا فیلم در آمریکا و کشورهای اسپانیایی‌زبان موفق شده بود که محمود سال‌ها آنجا تدریس کرده بود.»
این فیلم برای نسل‌های آینده به یادگار خواهد ماند
بهروز نشان با اشاره به اینکه فیلم‌های زیادی بعد از مرگ کیارستمی راجع به او ساخته‌شده است درباره تفاوت این مستند با آن فیلم‌ها اظهار کرد: «درباره آقای کیارستمی بسیار زیاد فیلم ساخته‌شده، از دوستان ایشان گرفته تا شاگردان ایشان درمورد آقای کیارستمی فیلم‌های زیادی کار کرده‌اند که اغلب زندگی ایشان را در برمی‌گیرد. بهترین فیلم را «سیف‌الله صمدیان» ساختند منتها تفاوتی که کار ما با بقیه دوستان داشت این است که وجه آموزشی را معیار قراردادیم. ضمن اینکه صبر کردیم همه دوستانی که از آقای کیارستمی راش داشتند به تصویر تبدیل کنند و به گمانم ما آخرین گروهی بودیم که با راش‌هایی که خودمان داشتیم راجع به آقای کیارستمی فیلم ساختیم و این البته تعمدی بود. تصمیم داشتیم فیلمی به تصویر بکشیم که بقیه دوستان نشان نداده‌اند. محمود ثانی به سبب تعاملاتش با آقای کیارستمی جاهای مختلف رفته و ملاقات داشته‌اند. فیلم البته به سمت زندگی شخصی آقای کیارستمی نمی‌رود و جنبه آموزشی کارگاه‌های ایشان را به تصویر کشیده و همین باعث شده فیلم هیچ‌گاه قدیمی نشود و تا سالهای سال برای نسل‌های آینده قابل‌استفاده باشد.»
وی درباره اهمیت سبک آموزش کیارستمی در فیلم‌سازی گفت: «آقای کیارستمی شیوه متفاوتی در آموزش داشتند و تمام دانشجویانی که در آن ورکشاپ بودند، فیلم ساخته‌اند و کارگاه منجر به تولید اثر شده است؛ یعنی اگر بیست هنرجو بودند انتهای کار آقای کیارستمی 20 فیلم با آن‌ها تولید کرده است. حالا در فیلم‌برداری به یکی کمک کرده یا در تدوین به دیگری کمک کرده و چون فیلم هنری است، تمایزش در جنبه آموزشی بودن این مستند است.»
در مستند «کیارستمی و عصای گمشده» اصالت رعایت شده است
نشان عنوان می‌کند: «من نقد منفی راجع به این فیلم ندیده‌ام زیرا اصالت را در این فیلم رعایت کردیم وبه گفتارهای آقای کیارستمی نه چیزی را اضافه کردیم و نه چیزی کم کردیم. فیلم در حقیقت روایتی از ورکشاپ های ایشان است. نریشن صدای محمود ثانی است و این هم بخاطر همان اصالت فیلم است تا حواس مخاطب به چیزی پرت نشود و مستقیما از درس گفتارهای ایشان بهره ببرند.»
تهیه‌کننده فیلم «کیارستمی و عصای گمشده با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در این مستند بیشتر جنبه معنوی برایش داشته، عنوان کرد: «آنچه درباره تهیه‌کنندگی این فیلم دغدغه بود بیشتر یک سرمایه‌گذاری معنوی بود زیرا فیلم می‌ماند و برای نسل‌های آینده یادگاری می‌شود. اتفاق‌هایی که در حین تولید و تدوین می‌افتاد من را متوجه میزان علاقه محمود ثانی به آقای کیارستمی کرد و ازاین‌رو بسیار برایش مهم بود این فیلم به دست جوان‌ها برسد و ازاینجا به بعد فیلم مسیرش را ادامه می‌دهد.»
می‌خواهیم در سراسر ایران کارگاهی به سبک کیارستمی برگزار ‌کنیم
وی اظهار کرد: «همه فیلم‌ها در شرایط کرونا متضرر شدند و این فیلم هم مستثنی نبود. از آنجاییکه مخاطب فیلم ما دانش آموزان یا دانشجویان و هنرجویان دانشگاه‌ها بودند و به دلیل شرایط کرونا مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند، ما از حضور این قشر بهره نبردیم و امیدوارم با این اکرانی که به همت گروه هنر و تجربه انجام می‌شود، مخاطب اصلی فیلم آن را ببیند.»
وی افزود: «درزمان اکران از شهرها و روستاهای مختلف در فضاهای مجازی پیام دریافت می‌کردیم و چون هنر و تجربه در سینماهای محدودی اکران داشت ما شرمنده دوستان می‌شدیم اما کار ما به همین‌جا ختم نمی‌شود و برنامه داریم.در قدم بعدی شروع می‌کنیم کارگاه‌های مختلفی را خودمان در سراسر ایران برگزار کنیم. کارگاه‌ها با همین فیلم و با همان شیوه آقای کیارستمی که کارگاه برگزار می‌کردند، انجام می‌شود تا مطمئن شویم فیلم به دست اهالی‌اش می‌رسد.»
سوءاستفاده کنندگان اکران آنلاین فیلم را بی‌کیفیت به مخاطب می‌رسانند
بهروز نشان درباره دغدغه‌های اکران آنلاین فیلم گفت: «ما استقبال می‌کنیم که هرچه بیشتر مخاطب فیلم را ببیند و نگران مسائل مالی فیلم نیستیم زیرا سرمایه‌گذاری ما معنوی است اما ما جلوی شبکه‌ها و فضاهایی که از آثار هنری سوءاستفاده کرده و معمولاً کارهای زرد می‌کنند، می‌ایستیم. این فیلم به خاطر موضوع آقای کیارستمی حرمت دارد و برای ما مهم است فیلم از جایگاه دارای شان خودش پخش شود. دل‌نگرانی ما این است که شبکه‌های اینترنتی و تلویزیونی که کار زرد می‌کنند اقدام به پخش بی‌کیفیت این مستند کنند. تهیه‌کنندگان همه در این شرایط متضرر شده‌اند و فردای روزی که فیلم اکران آنلاین می‌شود، فیلمشان باکیفیتی که درشان مخاطب نیست پخش می‌شود، درحالی‌که ما دغدغه‌مان این است که فیلم باکیفیت بد به دست مخاطب نرسد مخصوصا این مستند که مخاطب خاص دارد زیرا مخاطب علاقه مندان به فیلمسازی و دوستداران آقای کیارستمی هستند.»
نشان در پایان درباره ادامه مستند سخن گفت و افزود: «ما همچنان به پخش جهانی‌اش ادامه می‌دهیم و در قدم‌های بعدی کشورهای دیگری درخواست کردند این فیلم را با حضور کارگردان و تهیه‌کننده نمایش بدهند و کارگاه‌های آموزشی برای مدارس سینمایی‌شان نمایش داده شود. حالا با توجه به شرایط کرونا که تمام مشخص نیست کی تمام شود بتوانیم سفرهای مان را از سر بگیریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار