محسن اسلام‌زاده: فیلمسازان جبهه فرهنگی انقلاب دنباله رو جریان شهید آوینی هستند

تهران (پانا) - کارگردان مستند «به دنبال صلح» معتقد است فیلمسازانی که در حوزه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فعالیت دارند، دنباله رو جریان شهید آوینی و روایت فتح هستند.

کد مطلب: ۱۱۷۵۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد
محسن اسلام‌زاده: فیلمسازان جبهه فرهنگی انقلاب دنباله رو جریان شهید آوینی هستند

به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محسن اسلام زاده که از سال 80 وارد حوزه مستندسازی شده است و می گوید خود را تحت تاثیر روایت فتح و شهید مرتضی آوینی می‌داند، درباره تاثیر این فیلمساز بر سینمای مستند گفت: تاثیر شهید آوینی در بحث معنوی بسیار قابل تامل است، این جا من به این مبحث ورود نمی‌کنم، اما مهم‌ترین مسئله ای که شهید آوینی پایه گذار آن بود دوربین دست گرفتن پس از انقلاب و مستندسازی از برخی مناطق کشور بود.
وی افزود: شهید آوینی به بلوچستان و نقاط دیگر ایران رفت و درباره بشاگرد، بندرترکمن و ... مستند ساخت. این مستندها بعدها بارها و بارها مورد استفاده دیگران قرار گرفت. من در مستند «مرزبانان» که در بلوچستان ساختم به آن تصاویر و اشخاصی که در تصاویر حضور داشتند، رجوع کردم.
کارگردان مستند «اهل سنت ایران» با بیان این که آوینی با شروع دفاع مقدس از طریق جهاد راهی مناطق جنگی شد، ادامه داد: او با پایه گذاری موسسه روایت فتح به فعالیت ادامه داد. اقدامی بی نظیر که تاثیر بسیاری بر فضای مستندسازی کشور داشت. آوینی با نگاه معنوی که داشت روایت هایی متفاوت و ماندگار از دفاع مقدس ارائه داد و رمز موفقیت این فیلم‌ها در نگاه ویژه آوینی بود.
اسلام زاده با اشاره به کارنامه فیلمسازی آوینی پس از دوران دفاع مقدس گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی آوینی وارد ژانر اجتماعی شد و با ساخت مجموعه «سراب» به موضوع مهاجرت پرداخت که البته اجازه ادامه ساخت این مجموعه را به او ندادند. او بعد سراغ مستندهایی با موضوع جهان اسلام رفت و تمام این‌ها موج هایی ایجاد کرد که بعدها توسط دیگر اعضای روایت فتح ادامه یافت. تمام فیلمسازانی که در حوزه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فعالیت دارند دنباله رو جریان شهید آوینی و روایت فتح هستند.
کارگردان «تنها میان طالبان» ادامه داد: جدی‌ترین ژانری که پس از شهید آوینی دنبال شد، مستند بحران بود که شامل جنگ بوسنی، جنگ 33 روزه، حمله آمریکایی‌ها به عراق و افغانستان، بیداری اسلامی و حمله داعش به عراق و سوریه شد. تمام فیلمسازانی که به این موضوعات پرداختند، خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر جریان شهید آوینی هستند و در ادامه وارد ژانرهای دیگر مستندسازی شدند.
اسلام‌زاده درباره تاثیری که خودش به عنوان فیلمساز از این جریان دریافت کرده است، توضیح داد: در دهه 80 به دلیل علاقه شخصی وارد حوزه مستندسازی شدم و اولین آشنایی‌ام با سید ابراهیم اصغرزاده از اعضای روایت فتح بود. مدل مستندسازی او برای من الهام بخش بود. همیشه تحت تاثیر فیلمسازی او هستم و خود را تحت تاثیر روایت فتح و شهید مرتضی آوینی می‌دانم.
وی در پایان تاکید کرد: دغدغه‌های شهید آوینی در یک چهارچوب خاص نبود. او هم دغدغه مهاجرت داشت و هم جهان اسلام. همین طور دغدغه‌های اجتماعی و رفع محرومیت. مهم ترین چیزی که می توان از آوینی یاد گرفت دغدغه های مقدسی است که او داشته است و در پس آن به دنبال یک انسان بوده است. به همین دلیل تلاش می کرد در آثارش به شخصیت‌ها نزدیک شود و به درونیات آن‌ها بپردازد. رمز ماندگار شدن روایت فتح و فیلم‌های شهید آوینی در همین نگاه ماورایی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار