بایدن برنامه‌ای برای حل و فصل مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین ندارد

تهران (پانا) - یک رسانه آمریکایی در یادداشتی فاش کرد که رئیس جمهوری آمریکا قصد حل مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین را ندارد و به جای آن دولت وی قصد دارد برخی از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در خاورمیانه را توسعه دهد.

کد مطلب: ۱۱۷۵۹۲۳
لینک کوتاه کپی شد
بایدن برنامه‌ای برای حل و فصل مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین ندارد

به گزارش ایسنا، نشریه آمریکایی "پولتیکو" در یادداشتی با بررسی سیاست دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در قبال خاورمیانه و حل و فصل اختلاف میان رژیم صهیونیستی و فلسطین نوشت: بایدن توجه زیادی به حل و فصل مناقشه چند دهه‌ای که همه روسای جمهور جدید آمریکا تلاش کرده‌اند علی رغم دشواری‌های موجود در این زمینه آن را حل و فصل کنند، ندارد.

بایدن برخلاف ترامپ و باراک اوباما روسای جمهور سابق آمریکا، هنوز نماینده ویژه‌ای برای تمرکز بر پرونده "اسرائیل" و فلسطین تعیین نکرده است و وی مانند بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در آینده نزدیک قصد برگزاری هیچ کنفرانس صلح یا آغاز روند صلح خاورمیانه را ندارد.

رویکرد جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری اسبق آمریکا درباره این مساله ممکن است نزدیک‌ترین رویکرد به بایدن باشد، چراکه وی ابتدا از برخورد با این موضوع امتناع ورزید، اما در نهایت دریافت که نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

صرف نظر از چند اقدام کوچک دولت بایدن در راستای فاصله گرفتن از موضع حمایتی دولت ترامپ نسبت به "اسرائیل"، اما اظهارات بایدن و تیم او نشان می‌دهد که مناقشه فلسطین و "اسرائیل" در میان اولویت‌های دولت جدید آمریکا قرار ندارد.

در نطفه خفه کردن راه حل دو کشوری

برخی هشدار می‌دهند که قرار نداشتن این موضوع در اولویت‌های دولت جدید آمریکا یا اقدام بسیار کند آن برای حل این منازعه، ممکن است تحقق راه حل دو کشوری را دست نیافتنی کند، به ویژه اگر تل‌آویو به گسترش شهرک سازی خود در اراضی فلسطین ادامه دهد.

"خالد الجندی"، مدیر برنامه فلسطین و امور فلسطین و "اسرائیل" در موسسه خاورمیانه در این باره گفت: دولت بایدن نمی‌خواهد "قابله‌ای" باشد که ناظر بر تولد کشور فلسطین است. دولت وی درصدد حل و فصل این منازعه با هر سطح از اولویت نیست.

برخی از مقامات دولت بایدن اظهار کرده‌اند که در صورت عدم تمایل طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی برای انجام مذاکرات جدی، نمی‌توانند به توافق صلح میان دو طرف دست یابند.

در همین راستا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز ژانویه گذشته گفت: "تنها راه برای تضمین آینده "اسرائیل" به عنوان یک کشور یهودی دموکراتیک و دادن یک کشور به فلسطینی‌ها از طریق راه حل دو کشوری ممکن است اما اگر واقع بین باشیم دستیابی به این هدف در یک چشم‌انداز کوتاه مدت دشوار است."

به سبک ترامپ

بایدن تصمیماتی را اتخاذ کرد که منجر به ناامیدی فلسطینی‌ها شد؛ از جمله این تصمیمات می‌توان به لغو نکردن تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت "اسرائیل" و عدم انتقال سفارت آمریکا از قدس به مکان سابقش در تل‌آویو اشاره کرد.

بایدن همچنین از انجام اقداماتی که فلسطینی‌ها به اتخاذ آنها از سوی وی امید داشتند، خودداری کرد؛ اقداماتی از قبیل بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس که توسط ترامپ بسته شد، کنسولگری که به منزله یک شبکه دیپلماتیک اصلی برای فلسطینی‌ها و ارتباط با آمریکا بود. آنها (فلسطینی‌ها) نمی‌خواهند از طریق سفارت ایالات متحده که با "اسرائیل" در تعامل است با واشنگتن ارتباط برقرار کنند.

پولتیکو در پایان به اظهارات جیسون گرینبلات، فرستاده سابق آمریکا به خاورمیانه استناد کرد که پیشتر ابراز خوشحالی کرده بود بایدن تمام اقدامات دولت قبلی درباره فلسطین و "اسرائیل" را لغو نکرده است. وی گفت: من از ماهیت کُند روند تصمیم گیری در دولت جدید قدردانی می‌کنم و امیدوارم که این دولت از مسیری که ما در پیش گرفتیم منحرف نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار