سرمایه گذاری 771 میلیارد تومانی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

تهران (پانا) - به گفته رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در سایت مرکزی و ۷۱ میلیارد تومان در قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی استان سرمایه‌گذاری شده است.

کد مطلب: ۱۱۷۵۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد
سرمایه گذاری 771 میلیارد تومانی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

به گزارش ایرنا، مرتضی صفدری زاده در نشست خبری خود بیان کرد: تا سال آینده ۲ هزار و ۴۱۵ فرصت شغلی در زمینه جوازهای سرمایه‌گذاری صادر شده که از ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۰۲ نفر اشتغال در سایت مرکزی و حدود ۸۰۰ نفر در قالب کارهای خدماتی، روزمزد و سایر در مرز ماهیرود (قطعه منفصله اقتصادی) مشغول به کار هستند.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به اقبال خوب سرمایه‌گذاران و تجار در فضای کسب و کار و شناخت خوبی که از منطقه ویژه اقتصادی استان دارند در مجموع ۶۱ واحد سرمایه‌گذاری در 2 سایت استان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: از مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سایت مرکزی ۲۹ واحد و سایت مرزی ۳۲ واحد در حوزه‌های مختلف اعم از خدمات، صنعت و تجارت در حال فعالیت است.

صفدری زاده عنوان کرد: سال گذشته از واحد طراحی و ساخت ماشین‌آلات کاشی و سرامیک برای اولین بار در خاورمیانه در بیرجند رونمایی شد که نقطه عطفی در صنعت سرامیک و رشد و تعالی صنایع مستقر در منطقه است.

وی ادامه داد: همچنین با راه‌اندازی پایانه سنگ و فراورده‌های معدنی در استان تعامل خوبی بین بخش معدن، تجارت و فعالیت‌های معدنی ایجاد شده است که بستر مهمی برای توجه سرمایه‌گذاران به بخش معدن را فراهم کرده است.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اضافه کرد: در حوزه تجارت محصولات استراتژیک نیز مرکز مبادلات تجاری مستقر در منطقه سبب تحرک بخشی، ایجاد ارزش افزوده و فروش این محصولات در بازارهای کلی شده است.

وی تاکید کرد: خراسان جنوبی استانی محروم از شناخته شدن فرصت‌ها، پتانسیل‌ها و عواملی است که میتواند نقش موثرتری در توسعه بیش از پیش خود و سرزمین ایران داشته باشد.

صفدری زاده افزود: با توجه به توجه و اهتمام مسوولان در سطح ملی و استانی بعد از استان شدن توجه‌ها بیشتر شده و فرایند توسعه به نحوی پیش می‌رود که می‌تواند چشم انداز خوبی داشته باشد که بدون شک برای توسعه پایدار نیاز به محرک‌هایی داریم که بخشی از آن توسط شرکت شهرک‌های صنعتی، نواحی صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی فراهم می‌شود.

وی گفت: منطقه ویژه به عنوان یکی از این موتورها محرک توانسته عملکردی مورد توجه تجار داخلی و خارجی و شورای عالی مناطق ویژه داشته باشد.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار کرد: سال ۹۹ هرچند درگیر ویروس کرونا در کشور بودیم و انتظار می‌رفت فعالیت‌های اقتصادی سرعت کمتری داشته باشند اما با همکاری، مساعدت و توجه مسوولان ارشد استان توفیقات خوبی کسب کرده و مسیر رشد، تعالی و پیشرفت را در سطح عملیات و زیرساخت طی کردیم.

وی گفت: با توجه به گرایش خدماتی، تجاری و صنعتی منطقه ویژه اقتصادی، خراسان جنوبی از محدود استان‌هایی است که دارای منطقه ویژه قطعه منفصله در مرکز ماهیرود است که جزو مزیت‌های نسبی منطقه محسوب می‌شود.

صفدری زاده با بیان اینکه شاهد رشد تردد کامیون‌ها در مرز ماهیرود هستیم عنوان کرد: سال گذشته ۸۱ هزار و ۴۰۴ دستگاه کامیون وارد سایت مرزی شد که در مقایسه با سال ۹۸ که بیش از ۵۵ هزار و ۹۱۵ مورد بود ۱۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: مجموع صادرات ناوگانی نفتی و غیرنفتی حدود ۱۴۰ درصد رشد داشته است که در حوزه نفتی ۲.۵ برابر و غیرنفتی ۱۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین سال گذشته در حوزه عمران شاهد توسعه زیرساخت‌ها از جمله توسعه آسفالت معابر، پارکینگ، ارتقای سطح ایمنی پارکینگ‌های میزبان محموله‌های نفتی، ساختمان رفاهی برای رانندگان، توسعه ۱۵۰۰ متر راه در منطقه ماهیرود، گسترش معابر سایت مرکزی، طراحی شبکه گاز، تکمیل خط انتقال آب سایت مرکزی، تکمیل ساختمان مرزبانی و دیده‌بانی، توسعه شبکه فیبرنوری و دیتا و سایر بودیم که امسال نیز ادامه پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: پروژه خط انتقال برق منطقه ویژه اقتصادی با انتقال خط ۱۳۲ از پست خراشاد در حال انجام است و با ایجاد پست ۶۰ مگاوات، تنها محدودیت امروز منطقه با ایجاد دو یا سه بنگاه تولیدی برق رفع خواهد شد.

صفدری زاده از همکاری و مساعدت در تامین دستگاه ایکس ری در مرز ماهیرود خبر داد و عنوان کرد: این موضوع می‌تواند به افزایش حجم معاملات کمک کند که در این زمینه سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده است.

صفدری زاده در ادامه با توجه به شعار سال ۱۴۰۰ تخت عنوان رونق تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها گفت: حدود ۱۲ سال است که مقام معظم رهبری بر موضوع رونق تولید و اشتغال تاکید دارند و تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور پرداختن و توجه کردن به بحث رونق تولید است.

وی ادامه داد: سال ۴۰۰، سال نوآوری برای منطقه ویژه اقتصادی استان خواهد بود و از این فرصت می‌توان برای افزایش تبادلات بین المللی و توسعه پایدار اقتصادی منطقه استفاده کرد.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: توسعه صنایع آی تی و ایجاد شورای نوآوری برای شناسایی موانع از جمله مهمترین برنامه‌ها در سال جاری پیش بینی شده است.

وی با اشاره به حادثه چندی پیش آتش‌سوزی در مرز ماهیرود گفت: اتفاقاتی که در مرز افتاد ما را نگران کرد اما تمام دستگاه‌ها بسیج شدند تا خللی در امر تجارت ایجاد نشود که جا دارد از استاندار بابت نگاه توسعه‌ای و خالصانه‌ای که منطقه و مرز دارند قدردانی کنم.

صفدری زاده تشکیل ستاد توسعه خاوران در استان را نقطه عطفی برای توسعه استان دانست و گفت: این مهم که با درایت استاندار شکل گرفت اتفاق بسیار خوبی بود که در روزهای آتی شاهد اخبار خوبی خواهیم بود.

وی از خراسان جنوبی به عنوان استانی مستعد توسعه یاد کرد و گفت: استاندار خراسان جنوبی در این ستاد به بحث ۲۴ ساعته شدن گمرک و سایت‌های مرزی تاکید کردند که این موضوع می تواند به افزایش میزان صادرات و واردات کمک کند.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین طرح‌های فرامرزی بسیاری در این ستاد مطرح شده است از جمله اینکه سکونتگاه‌هایی برای کارگران و تجار جهت ثبات مرز ماهیرود احداث شود.

وی افزود: در صورت برداشته شدن تحریم‌ها بدون شک خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متعدد از جمله نیروی انسانی تحصیل کرده، نجیب و با درایت جز اولویت‌های اول تا پنجم سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی خواهد بود و امیدواریم در سال جاری شاهد اتفاقات خوبی در زمینه توسعه اقتصاد و تولید در استان باشیم.

صفدری زاده بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم اما مدیران و کارکنان منطقه ویژه را مکلف می‌کنیم که بدانند حوزه اقتصادی از حوزه سیاسی، حزب، جناح، گروه یا دسته جدا است و آمده‌ایم تا کار کرده و رونق اقتصادی ایجاد کنیم، بنابراین موظف هستیم تحت لوای رهبری تلاش کرده و با دولت‌ها همکاری و کمک کنیم.

وی تاکید کرد: معتقدیم آفت برخی از مشکلات مرزبندی‌، جناح‌بندی و دسته‌بندی‌ها است، اما حوزه اقتصادی فرا جناح است و به این مسائل توجهی ندارد.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه به دنبال تنوع سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان هستیم بیان کرد: توسعه تعامل بین خراسان جنوبی و افغانستان مدنظر است و در این زمینه صادرات از افغانستان به استان و حمل کالا به کشورهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: شکست سد یکسویه بودن صادرات کالا از خراسان جنوبی به افغانستان از جمله برنامه‌های مهم استان است که در این زمینه نخستین محموله سنگ افغانستان وارد ایران شد و به مقصد دبی صادر خواهد شد.

صفدری زاده عنوان کرد: یکی دیگر از درخواست‌های تجار افغان در مرز ماهیرود ایجاد انبار بود که در این زمینه اکنون هشت هزار مترمربع انبار مسقف در حال احداث است.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۲ هزار مترمربع نیز توسط سرمایه‌گذار خارجی در حال ساخت است اما به دنبال این هستیم تا شرایط عملیات ترانزیت را روان سازی کنیم تا کالایی در این سایت مرزی دپو نشود.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر بخواهیم برای همیشه مشکل سرمایه‌گذاری در کشور رفع شود باید فرایندهای خسته کننده و هم‌پوشانی یا متضاد که مانع اصلی توسعه و سرمایه‌گذاری هستند را رفع کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار