آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

هفته پرمشغله وزارت آموزش و پرورش بعد از تعطیلات نوروزی

تهران (پانا) - افتتاح چند پروژه مهم آموزشی در سراسر کشور، اعلام جزئیات تبدیل وضعیت ۳۰ هزار نفر از معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی برای تبدیل وضعیت استخدامی بخشی از اخبار مهم حوزه تعلیم و تربیت طی هفته اخیر به شمار می‌روند.

کد مطلب: ۱۱۷۵۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد
هفته پرمشغله وزارت آموزش و پرورش بعد از تعطیلات نوروزی

بعد از تعطیلات دوهفته ای نوروز 1400 فعالیت دستگاه تعلیم و تربیت کشور آغاز شد و این وزارتخانه هفته پرکاری را پشت سر گذاشت. وزیر آموزش و پرورش بعد از بازدید نوروزی از همه بخش‌های وزارتخانه با سفر به ۳ استان خراسان رضوی، یزد و آذربایجان غربی در افتتاح چند پروژه مهم آموزشی حضور یافت و نیز کلنگ آغاز پروژه مسکن فرهنگیان را بر زمین زد.

دانش‌آموزان پایه‌های مختلف که از روز 14 فروردین حضور در کلاس‌های آنلاین خود را از سر گرفته‌اند، طی روزهای آینده باید برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده خود اقدام کنند. طبق اطلاعیه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ثبت سفارش اینترنتی کتاب‌های درسی از 22 فروردین ماه آغاز می‌شود و قیمت کتاب‌ها نیز 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت دارد.

طی روزهای گذشته، مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، با انتشار یک اطلاعیه، جزئیات تبدیل وضعیت ۳۰ هزار نفر از مشمولان که از سوی ادارات کل آموزش ‌و پرورش استان‌ها، شامل معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی وزارت آموزش‌وپرورش را اعلام کرد. این افراد برای گذراندن دوره یک‌ساله مهارت‌آموزی به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی معرفی‌شده‌اند.

اختتامیه یازدهمین «جشنواره عکس رشد»، معافیت مالیاتی تبلت‌های اهدایی به دانش‌آموزان مناطق محروم، ابلاغ شیوه‌نامه اشتغال فرهنگیان مقیم مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، برای سال تحصیلی 1401-1400، انتصاب سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، کلنگ زنی پروژه 150 واحدی مسکن فرهنگیان و افتتاح همزمان 27پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی، در استان یزد، تعیین تکلیف واحدهای مسکونی ۲۲ هزار فرهنگی در پروژه تأمین مسکن و تصویب ضوابط و مقررات تأسیس مدارس عشایری از دیگر خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر هستند که مشروح آن را در ادامه میخوانید.

«مجتمع بزرگ آموزشی ـ ورزشی خیرساز المهدی(عج)» در حاشیه شهر مشهد افتتاح شد

باحضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش «مجتمع بزرگ آموزشی و ورزشی المهدی(عج)» در حاشیه شهر مشهد به بهره برداری رسید.

در آیین افتتاح این پروژه خیر ساز که در مشهد برگزار شد، از «حاتمی»، خیّر و بانی احداث این مجتمع، تقدیر شد. برای احداث این مجتمع بزرگ آموزشی ـ ورزشی که در حاشیه شهر مشهد در زمینی به مساحت 8 هزار متر مربع زمین و با زیربنای بیش از پنج هزار و 600 متر زیربنا احداث شده، بیش از 600 میلیارد ریال هزینه شده است. این مجتمع دارای یک استخر سرپوشیده مجهز و چندین سالن ورزشی چندمنظوره است.

در سفر حاجی میرزایی و جهانگیری به استان خراسان، «نخستین هنرستان تخصصی هنرهای اسلامی‌ ـ ایرانی کشور» نیز در مشهد افتتاح شد

این هنرستان، با ظرفیت حدود ۳۰۰ دانش‌آموز و هنرآموز در چهار رشته تحصیلی شامل نگارگری، هنر آیینه‌کاری، کاشی‌سازی هفت‌رنگ و تراش‌سنگ های قیمتی فعالیت می‌کند.

جزئیات تبدیل وضعیت 30 هزار مشمول قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضتی اعلام شد

مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، اطلاعیه مربوط به تبدیل وضعیت 30 هزار نفر از مشمولان قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، جهت گذراندن دوره یک‌ساله مهارت‌آموزی به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را اعلام کرد.

در اجرای قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی وزارت آموزش‌وپرورش، مصوب ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط (الحاقات بعدی)، مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری اطلاعیه مربوط به مشمولان قانون مذکور که به استناد مجوز شماره 389260 به تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ سازمان اداری و استخدامی کشور برای تبدیل وضعیت ۳۰ هزار نفر از مشمولان که از سوی ادارات کل آموزش ‌و پرورش استان‌ها جهت گذراندن دوره یک‌ساله مهارت‌آموزی به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی معرفی‌شده‌اند، را اعلام کرد.

آغاز ثبت سفارش «کتاب‌‌های درسی سال تحصیلی 1400-1401» از 22 فروردین

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از ثبت سفارش و خرید اینترنتی «کتاب‌‌های درسی سال تحصیلی 1400 -1401» از روز یکشنبه 22 فروردین‌ماه خبر داد.

ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای تمام پایه‌های تحصیلی و رشته‌ها از روز یکشنبه 22 فرودین ماه و پایه‌های اول، هفتم و دهم نیز از 6 تیرماه آغاز می‌شود. دانش آموزان پایه‌های تحصیلی دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم، از 22 فروردین تا 22 خردادماه و پایه‌های اول، هفتم و دهم نیز از 6 تیرماه تا 16 شهریورماه فرصت ثبت سفارش دارند.

شایان‌ذکر است؛ ثبت سفارش کتاب‌ها تنها از طریق سایت irtextbook.ir یاirtextbook.com انجام و فرآیند توزیع کتاب‌های درسی نیز از 22 اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد، امکان ثبت‌نام با کد ملی و اطلاعات شناسنامه‌ای دانش‌آموز به فرض قبولی در همان پایه تحصیلی فعلی فراهم و پرداخت‌ها نیز به‌صورت اینترنتی است.

همچنین خانواده‌هایی که فرزندشان از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر منتقل‌شده و یا تغییر رشته داده است، می‌توانند از 12 تیرماه اطلاعات خود را ویرایش و اصلاح کنند.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از افزایش 25 درصدی میانگین قیمت کتاب‌ها نسبت به سال قبل در پایه‌های مختلف خبر داد و اعلام کرد: برای پایه‌های تحصیلی ابتدایی بیشترین قیمت 42500 تومان، در پایه‌های هفتم تا نهم 64500 تومان و در پایه‌های دهم تا دوازدهم در رشته ریاضی مبلغ 88700 تومان و در رشته علوم تجربی 84200 تومان خواهد بود، البته طبق روند سنوات قبل، برای دانش آموزان مناطق محروم و کمتر برخوردار کتاب‌ها به‌صورت رایگان و یا نیم‌بها ارسال خواهد شد.

اختتامیه یازدهمین «جشنواره عکس رشد» 22 فروردین برگزار می‌شود

اختتامیه یازدهمین «جشنواره عکس رشد»، 22 فروردین‌ماه در مدرسه دارالفنون و با تجلیل از برخی از برگزیدگان استان تهران به‌صورت حضوری و تجلیل از برگزیدگان استانی به‌صورت وبینار، برگزار می‌شود.

یازدهمین دوره «جشنواره عکس رشد»، در دو گروه سنی بزرگ‌سال (برای فرهنگیان و عکاسان آزاد) با موضوعات: مدرسه، خانواده دوم؛ ایران، سرزمین پرگهر و بخش جنبی: گام دوم انقلاب؛ و گروه سنی دانش‌آموزی (برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم) با موضوع آزاد برگزار شد.

مراسم اهدای جوایز برگزیدگان استان تهران در فضای باز مجموعه دارالفنون و با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و برخی از داوران و نمایندگان بخش‌های مشارکتی جشنواره و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

همچنین در این برنامه تعداد 100 قطعه از عکس‌های راه‌یافته به جشنواره، در نمایشگاهی یک‌روزه در فضای باز دارالفنون به نمایش گذاشته می‌شود.

معافیت مالیاتی تبلت‌های اهدایی به دانش‌آموزان مناطق محروم

هیأت وزیران باهدف جلوگیری از قطع ارتباط تحصیلی دانش‌آموزان ایتام و بی‌بضاعت مناطق محروم کشور، با معافیت یک‌هزار دستگاه رایانه دستی (تبلت) اهدایی از پرداخت سود بازرگانی با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش موافقت کرد.

در جلسه روز یکشنبه هیأت وزیران به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، باتوجه به شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مدارس و ضرورت آموزش دانش‌آموزان از طریق شبکه آموزش دانش‌آموزی (شاد)، هیأت وزیران باهدف جلوگیری از قطع ارتباط تحصیلی دانش‌آموزان ایتام و بی‌بضاعت مناطق محروم کشور، با معافیت یک‌هزار دستگاه رایانه دستی (تبلت) اهدایی از پرداخت سود بازرگانی، با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، موافقت کرد.

شیوه‌نامه اشتغال فرهنگیان مقیم مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، برای سال تحصیلی 1401-1400

مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، شیوه‌نامه اشتغال فرهنگیان مقیم در مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای سال تحصیلی 1401-1400 را به سرپرستی‌های مدارس خارج از کشور، ابلاغ کرد.

این شیوه‌نامه برای استفاده از ظرفیت معلمان رسمی وزارت آموزش‌وپرورش که در خارج از کشور اقامت دارند و تمایل به اشتغال در مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور (با حقوق ریالی، واریز در ایران) دارند، ابلاغ‌شده است تا مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش‌وپرورش، پیش از آغاز سال تحصیلی جدید و اعزام نیروهای خود، درباره حضور یا عدم حضور این دسته از همکاران تصمیم‌گیری کند.

بر اساس این شیوه‌نامه، فرهنگیان مقیم داوطلب اشتغال به کار با حقوق ریالی واریز در ایران،باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

نیروهایی به تبعیت از همسر غیرفرهنگی «مأمور، کارگزار، نظامی، دانشجو یا شغل آزاد»

همکاران فرهنگی مقیم خارج از کشور و داوطلب خدمت در مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

در شیوه‌نامه به سرپرستی‌های مدارس خارج از کشور تأکید شده است؛ صرفاً درخواست متقاضیانی که دارای ویزا و مجوز اقامت در خارج از کشور (کشور متوقف فیه) از خرداد 1400 تا پایان خرداد 1401 ‌باشند و متعهد ‌شوند از تاریخ اول مهر 1400 تا حداقل 31 شهریور 1401 با مدرسه در دوره تحصیلی و پایه و رشته‌ای که آموزشگاه نیاز دارد، همکاری نمایند را دریافت و به مرکز امور بین‌الملل ارسال کنند.

«میترا تیموری» به‌عنوان «سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور» منصوب شد

طی حکمی از سوی محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش، میترا تیموری به‌عنوان سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور منصوب شد.

مراسم معارفه تیموری با حضور رئیس مرکز حوزه وزارتی، مدیران و کارشناسان مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، نمایندگانی از وزارت امور خارجه و برخی از اعضای کمیسیون ملی آیسسکو، در سالن جلسات مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور انجام شد.

لازم به ذکر است، تیموری پیش ‌از این در سمت معاون بین‌الملل این مرکز انجام‌وظیفه کرده است.

افتتاح همزمان 27پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی، در استان یزد

27پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی، با حضور وزیر آموزش و پرورش به صورت همزمان در استان یزد، افتتاح و به بهره برداری رسید.

طرح‌های یادشده با زیربنای ۳۴هزار مترمربع و با اعتبار ۱۳۶میلیارد تومان، شامل ۱۵طرح آموزشی، ۹طرح ورزشی، سه طرح آموزشی و ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی است. مهم ترین این پروژه‌ها شامل مدرسه زارع شاهی با ۱۲کلاس درس، دبیرستان پروفسور حسابی، با ۱۸کلاس درس و مجموعه ورزشی شهید آیت الله محمد صدوقی است.

کلنگ زنی پروژه 150 واحدی مسکن فرهنگیان

آیین کلنگ زنی پروژه 150 واحدی فاز 2 مسکن فرهنگیان، طرح اقدام ملی مسکن، با حضور وزیر آموزش و پرورش در یزد برگزار شد. این پروژه براساس انعقاد تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی برای احداث 170 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور، در دستورکار قرار گرفته است.

کلیه اراضی این پروژه، از طریق سازمان راه و شهرسازی استان به صورت رایگان تأمین و مبلغ ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات نیز برای هر واحد مسکونی، در نظر گرفته شده است.

۱۴۲ خانوار فرهنگی یزدی، اعم از شاغل و بازنشسته، مشمول این طرح شده اند. این طرح در مساحت ۸۶۹۳متر مربع که ۱۵۰ واحد مسکونی را در بر می‌گیرد، با همیاری سازمان شهرداری به اجرا در خواهد آمد.

«ضوابط و مقررات تأسیس مدارس عشایری»، تصویب شد

ضوابط و مقررات تأسیس مدارس عشایری، در کمیسیون معین شورای عالی آموزش‌وپرورش، به تصویب رسید.

محمود امانی تهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش، درباره تصویب ضوابط و مقررات تأسیس مدارس عشایری گفت: به استناد ماده ۳اساسنامه مدارس عشایری که مصوبه جلسه نهصد و هشتم شورای عالی آموزش‌وپرورش در تاریخ 11 اسفند93است، ضوابط و مقررات تأسیس مدارس عشایری در ۵ماده و ۱تبصره به تصویب کمیسیون معین شورای عالی آموزش‌وپرورش رسید.

وی بیان کرد: این ضوابط و مقررات برای اجرا به وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ ‌شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش، در خصوص شرایط و نحوه تأسیس این مدارس گفت: ازجمله شرایط تأسیس مدارس عشایری این است که باید بیش از ۵۰درصد کودکان شناسایی‌شده در این مدارس، عشایری باشند و امکان تخصیص فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی و پرورشی، همچنین امکان تأمین نیروی انسانی مورد نیاز نیز وجود داشته و حدنصاب دانش‌آموزی رعایت شده باشد.

تعیین تکلیف واحدهای مسکونی ۲۲ هزار فرهنگی، در پروژه تأمین مسکن

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: واحدهای تخصیصی ۲۲ هزار فرهنگی در پروژه تأمین مسکن فرهنگیان، تعیین تکلیف و مشخص‌شده است. گودرز کریمی‌فر در این زمینه افزود: تاکنون ۲۲هزار فرهنگی در حال افتتاح حساب، تکمیل موجودی و اتصال به پروژه هستند؛ یا به عبارتی ساده‌تر واحدهای تخصیصی آن‌ها مشخص ‌شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی واگذاری بخشی از واحدهای تخصیصی و جذب ‌شده فرهنگیان در سال۱۴۰۰است. در برنامه‌ریزی‌های اولیه امید است تعداد زیادی از واحدهای مربوطه به فرهنگیان تحویل داده شود.

گودرز کریمی فر خاطرنشان کرد: با توجه به تفاهم‌نامه میان وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت راه و شهرسازی در یک سال اخیر، تعداد ۴۳هزار و ۷۷۵واحد در ۲۵۱شهر برای فرهنگیان واجد شرایط جذب‌ شده است.

تفاهم‌نامه‌ای در آذرماه سال ۹۸بین وزارت آموزش‌وپرورش با وزارت راه و شهرسازی منعقد شد تا گامی در جهت فراهم‌ کردن شرایط برای خانه‌دار شدن فرهنگیان برداشته شود. این تفاهم‌نامه در هفت ماده تهیه و تنظیم شد. موضوع این تفاهم‌نامه تأمین ۱۷۰هزار واحد مسکونی در شهرها و مناطق روستایی کشور برای فرهنگیان فاقد مسکن بر اساس اعلام نیاز ۳۲استان کشور بود.

یکی از شروط این تفاهم‌نامه برای خانه‌دار شدن فرهنگیان این است که متقاضیان باید فاقد زمین و واحد مسکونی باشند، تاکنون از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانه‌ای خرید یا احداث مسکن استفاده نکرده باشند و فرم ج آنان در استعلام، سبز باشد نه قرمز.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار