امضای برنامه همکاری ایران و قزاقستان

تهران (پانا) - برنامه همکاری میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان امضا شد.

کد مطلب: ۱۱۷۵۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
امضای برنامه همکاری ایران و قزاقستان

به گزارش روابط عمومی وزارت خارجه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و مختار تیلو بردی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان امروز پس از دیدار و گفت‌وگو، برنامه همکاری میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان را امضا کردند.

بر اساس سند امضا شده وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان بر پایه روح مشارکت و همکاری بین دو کشور و با تمایل به تقویت و تحکیم هر چه بیشتر روابط دوستانه، برادرانه و همسایگی براساس احترام متقابل، اعتماد و درک مشترک، همچنین اهمیت استمرار گفت‌وگوهای سازنده درخصوص روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور دستیابی به فهم مشترک و گسترش همکاری های موجود و یافتن زمینه های جدید همکاری و رفع موانع احتمالی براساس اراده مثبت سیاسی و رویکرد جامع، هدفمند و درازمدت و با تاکید بر منافع متقابل در توسعه همکاری‌ها در چارچوب منشور ملل متحد و هنجارهای شناخته شده بین المللی، با پایبندی بر ترتیبات قبلی فی‌مابین و تاکید بر اهمیت برگزاری مشورت‌های منظم در سطوح مختلف و در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بشردوستانه، محیط زیست، نظامی، امنیتی و فرهنگی این تفاهم نامه را که شامل ١۵ بند است، به امضا رساندند.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشور پس از دیدار با مختار تیلو بردی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان در تشریح مهم ترین موضوعات گفت‌وگوهای دوجانبه ضمن تبریک ایام نوروز و فرارسیدن ماه مبارک رمضان به مردم قزاقستان گفت: همبستگی‌های تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی میان ایران و قزاقستان اهمیت بسیار دارد و همین مشترکات ما را به هم پیوند داده است.

ظریف ضمن تشکر از مهمان نوازی دولت و ملت قزاقستان تصریح کرد: خوشحالم که بار دیگر در نورسلطان با مقامات جمهوری قزاقستان دیدار می‌کنم. مذاکرات بسیار خوبی درباره موضوعات مهم منطقه‌ای، بین‌المللی انجام شد و از حمایت قزاقستان از جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های بین‌المللی، سپاسگزاری می‌کنیم، از نقش مثبتی که قزاقستان در موضوعات مختلف چون موضوع هسته‌ای ایران و سوریه و روند آستانه ایفا کرده است؛ بسیار خوشحالیم و نقش پیشگام رئیس جمهور اول نظربایف درباره موضوعات مختلف از جمله جهان عاری از سلاح هسته‌ای را قدر می‌دانیم و از آن حمایت می‌کنیم و همراهی کامل داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در این دیدارها همچنین درباره مسائل منطقه‌ای به ویژه بحران افغانستان گفت‌وگو و بر ضرورت احترام به خواست مردم افغانستان و دستاوردهای آن‌ها، نیاز به ادامه دموکراسی در افغانستان و توازن قومی و زبانی در آینده سیاسی این کشور تاکید شد.

وی ادامه داد: در حوزه روابط دوجانبه گسترش این روابط و حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد تایید دو طرف قرار گرفت و بر استفاده صلح‌آمیز از دریای خزر که به صورت مشترک از سوی ایران و قزاقستان انجام می‌شود؛ تاکید شد.

وزیر امور خارجه ضمن امیدواری درباره نتیجه بخش بودن مذاکرات ترسیم خط مبدا در دریای خزر، گفت: راه آهن‌ها و مسیرهای ترانزیتی مشترک بین ایران و قزاقستان و سایر همسایگان با جدیت در این دیدارها بررسی شد و ضرورت افزایش روش‌های اتصالی منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث قرار گرفت. حضور قزاقستان در اینچه برون، بندرعباس و چابهار برای ایران محترم است و از افزایش این حضور خوشحال خواهیم شد. ایران مسیر دستیابی قزاقستان به آبهای و بین المللی است.

ظریف در پایان ضمن تشکر مجدد تولید واکسن اسپوتنیک به صورت مشترک با روسیه را توفیق بزرگی برای قزاقستان دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار