تولید 4 واکسن ایرانی کرونا به کجا رسید؟

تهران (پانا) - هم‌اکنون ۴ واکسن ایرانی کرونا، مراحل تست انسانی خود را طی می‌کنند که قرار است تا پایان ماه جاری وارد فازهای جدیدی شوند.

کد مطلب: ۱۱۷۵۴۱۷
لینک کوتاه کپی شد
تولید 4 واکسن ایرانی کرونا به کجا رسید؟

یک سال و دو ماه از شیوع پاندمی کرونا در ایران می‌گذرد و ایران چند روزی است وارد چهارمین موج شیوع بیماری شده که به گفته وزیر بهداشت ایران با یکی از سهمگین‌‌ترین امواج کرونا مواجه است. البته در طول یکسال گذشته محققان کشور در تلاش هستند تا با استفاده از تجهیزاتی که دارند به واکسن کرونا دست پیدا کنند.

در همان روزهای ابتدای بیماری، مطالعات حیوانی واکسن کرونا به شیوه‌های مختلف مبتنی بر ۴ پلتفرم شروع شد و شرکت‌های دانش بنیان زیادی به این موضوع ورود پیدا کردند که نتیجه این تحقیقات رسیدن به تست بالینی برخی از این واکسن‌ها بود. بر این اساس اولین تست انسانی واکسن «کووایران» در دی ماه سال گذشته انجام شد و همزمان انستیتو پاستور ایران فازهای یک و دو واکسن مشترک با کوبا را در کوبا انجام داد. در ادامه مجوز واکسن «کووپارس» موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در اسفندماه از سوی سازمان غذا و دارو اخذ شد و سپس تست انسانی واکسن «فخرا» در وزارت دفاع با تزریق به ۴ داوطلب آغاز کرد.

بنا به گفته متولیان نظام سلامت مراحل مطالعاتی این 4 واکسن به خوبی پیش می‌رود و قرار است تا پایان بهار 1400 اتفاقات خوبی در زمینه واکسن ایرانی کرونا صورت بگیرد. سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز در جلسه دو روز گذشته خود با اعضای کمیسیون بهداشت تاکید کرد که تا اواخر خرداد جمعیت قابل توجهی را با سبدی از واردات و مجموعه تولید داخل واکسینه می‌شوند.

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا به پانا گفت: «واکسن‌هایی که در مرحله تست انسانی قرار دارند طبق اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دارد، از نظر ایمنی تاکنون کسانی‌که واکسن را دریافت کردند دچار مشکل نشدند و شرایط به خوبی در حال پیشرفت است.»

وی افزود: «فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسنی همچون کووپارس در حال انجام است و فاز دوم کارآزمایی بالینی به منظور بررسی ایمنی‌زایی تزریق واکسن انجام می‌شود که قرار است در فاز دوم، کارآزمایی بالینی بر روی۵۰۰ نفر انجام شود. همچنین قرار است در نیمه دوم فروردین کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن پاستور که فاز نهایی است، بر روی ۲۵ هزار داوطلب انجام شود.»

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: «اهمیت واکسیناسیون در قطع زنجیره انتقال برای رسیدن به ثبات در مدیریت پاندمی کرونا مورد تاکید است که انتظار می‌رود در همین راستا سرعت ایمن‌سازی در کشور با سرعت چشمگیری رو به افزایش باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار