معاون وزیر:

توجه متوازن به همه قلمروهای تربیت و برنامه محوری، راهبرد اجتناب ناپذیر سازمان پژوهش است

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان ضمن اشاره به اقدامات مهم در سال پیش رو، برنامه محوری را راهبرد اجتناب ناپذیر این سازمان در راستای دستیابی به اهداف تحولی دانست.

کد مطلب: ۱۱۷۵۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
توجه متوازن به همه قلمروهای تربیت و برنامه محوری، راهبرد اجتناب ناپذیر سازمان پژوهش است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نخستین جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی در سال 1400 با حضور حسن ملکی ریاست سازمان و معاون وزیر آموزش و پرورش، امروز یکشنبه 15 فروردین ماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مدیران بخش‌های مختلف سازمان به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در سال گذشته و اقدامات پیش رو در سال جدید پرداختند.

شما کاری انقلابی انجام دادید

حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در سال گذشته، گفت: شما کاری انقلابی انجام دادید به این معنا که توانستید با رویکرد بومی و فطرت گرایی توحیدی در برنامه ریزی درسی و نه با رویکردهای غربی و ترجمه‌ای و عاریتی، کار را پیش ببرید و من قلبا از اقدامات انجام شده در حوزه تربیت و یادگیری مسرورم.

وی ادامه داد: این بدان معنا نیست که کار دارای ایراد نیست اما در ماهیت و موجودیت، کار عظیم و مهمی است که در راستای فرمایش و مطالبه مقام معظم رهبری انجام شده است بنابراین یکی از ویژگی‌های سالی که گذشت، این بود که یک بار دیگر کارشناسان سازمان، درخشیدند.

سال گذشته به خاطر کرونا غم و غصه فراوانی داشتیم

معاون وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به معضل بیماری کرونا، بیان کرد: در سالی که گذشت غم و اندوه فراوانی داشتیم زیرا یک مربی نمی‌تواند به راحتی غم و غصه ملی را تحمل کند. ما نیز به دلیل اوضاع کرونایی غمگین بوده و هستیم زیرا تعداد قابل توجهی از هموطنان ما از دست رفتند بنابراین امیدواریم که در سال جاری با تمهیدات دولت و تاکیدات مقام معظم رهبری این بیماری رفع شود.

ملکی افزود: در سالی که گذشت، ما یک مسرت ریشه دار و اصیل داشتیم و آن عنایت ویژه مقام معظم رهبری به سازمان پژوهش بود. برخی رویدادها ماندنی و پایا هستند بنابراین تشکر مقام معظم رهبری ولو در یک جمله برای ما سرمایه است و با هیچ چیز دیگری قابل قیاس نیست و من در کنار شما همکاران عزیز به آن مباهات می‌کنم.

وی با اشاره به آغاز فعالیت‌های سازمان در سال جدید، به مطرح کردن نکات مهم پیش رو پرداخت و گفت: در سالی که پیش روی ماست به طور استثنایی، دو نیمه شعبان داریم. برکاتی که از این تولد در کل هستی اشاعه و ترویج یافته را باید در ذهن بیاوریم تا معنای دو نیمه شعبان در سال را دریابیم زیرا صرفا آن روز مطرح نیست و زمینه‌ای که در هستی ایجاد می‌شود و سروری که در قلب یک مومن منتظر ایجاد می‌شود، مهم است. ضمن اینکه مهمترین انتخابات کشور، نیز در سال پیش رو رخ خواهد داد، بنابراین آرزو می‌کنیم که با انتخابات پرشور، رئیس جمهور صالح و یک شخصیت ارزشمند، کارآمد، مومن و شجاع انتخاب شود. این مسئله از این جهت مهم است که اگر خدایی ناکرده، دولتی غیر تحولی شکل بگیرد، در اهداف عالیه خلاء و مشکل ایجاد خواهد کرد.

امسال، سال هوشیاری اقشار مختلف تعلیم و تربیت است

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: سالی که پیش رو داریم، سال هوشیاری اقشار مختلف تعلیم و تربیت است زیرا یک سال از عمر تعلیم و تربیت کرونایی با وجود فراز و نشیب‌ها گذشته است، و قطعا والدین، معلمان، دانش آموزان و تمام افراد دخیل در آموزش با سال گذشته متفاوت هستند، زیرا با یک بصیرت و هوشیاری فناورانه وارد میدان شده است لذا باید برای سال جدید، چاره‌ای جدید بیاندیشیم.

انتشارات مدرسه برای تحقق شعار امسال به صحنه بیاید

ملکی با اشاره به شعار امسال، گفت: رهبر معظم انقلاب، امسال را، سال تولید، پیشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری کردند و این جمله امسال شعار ملی ماست. این بدان معناست که همه ملت ایران در برابر این شعار مسئول هستند بنابراین بخش تعلیم و تربیت نیز در برابر آن مسئول است لذا ما باید به طرح سوال بپردازیم که پشتیبانی و مانع زدایی تربیتی و نگرشی از تولید، چگونه است؟ آیا ما نمی‌توانیم از طریق تصمیم گیری‌های تربیتی و برنامه درسی، تولید را پشتیبانی کنیم و از آن مانع زدایی کنیم؟ به نظر من انتشارات مدرسه ما باید وارد این عرصه شود و کتاب‌هایی را از منظر تربیتی تولید کنند زیرا برخی موانع تولید، موانع نگرشی است. در واقع یک سری نگرش‌های غلط جلوی تولید را می‌گیرد، بنابراین ما باید درباره آن فکر کنیم. سالی که در آن قرار گرفته‌ایم، سالی مبارک، الهام بخش و جهت دهنده است لذا باید گام دیگر تحول را در آن شجاعانه برداریم.

وی ادامه داد: سوال دیگر این است که ضرورت‌های تحول و بایسته‌های مدیریت چیست؟ در سالی که آغاز کرده‌ایم این ضرورت ها چیست؟ ضرورت نخست این است که ما عرصه مدیریتی خودمان را حقیقتا به یک عرصه عبادت و معنا گرا تبدیل کنیم زیرا معناگرایی و روح عبودیت با تلاش خود انسان تقویت می‌شود. بدیهی است، معنویتی از این بالاتر نیست که خود را برای کاری عبادی آماده کنیم البته تاکنون نیز اینگونه بوده اما باید این بخش را تقویت کنیم.

برنامه محوری، راهبرد اجتناب ناپذیر ماست

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: نکته دیگر این است که برنامه محوری، راهبرد اجتناب ناپذیر ماست زیرا اگر برنامه نباشد، پیروزی نخواهد بود. سومین ضرورت تفکر جمعی و شورا محوری است زیرا با تفکر و کار فردی ما به جایی نمی‌توانیم برسیم. بنابراین همانگونه که در راهنماهای درسی به صورت جمعی پیش رفتیم، ادامه راه ما نیز اینگونه خواهد بود یعنی تشکیل شوراهای برنامه ریزی درسی، نباید تعطیلی داشته باشد زیرا کار این عرصه هرگز به پایان نمی‌رسد البته این مسئله نباید به شوراهای رسمی و روزانه‌ی ما محدود شود و باید در فکر شوراهای موازی باشیم زیرا با این دیدگاه، کارها زودتر پیش می‌رود.

وفاداری به اهداف سازمانی

ملکی ادامه داد: وفاداری به اهداف سازمانی چهارمین نکته است. بدیهی است که ما در سازمان پژوهش اهدافی را دنبال و برنامه‌هایی را پیگیری می‌کنیم بنابراین یکایک ما باید به این اهداف وفادار باشیم، و نباید در پیکره سازمانی رخنه‌ای ایجاد شود، تا خدایی ناکرده از خارج سازمان به بخش‌هایی نفوذ پیدا کنند و برنامه‌هایی اجرا شود که ما از آن مطلع نیستیم.

پرهیز از پراکنده کاری

وی بر لزوم انسجام در عرصه اجرایی تاکید کرد و گفت: پرهیز از پراکنده کاری بعد دیگری است که باید دنبال شود زیرا این نوع اقدامات چندان به سامان دست نمی‌یابد. در این راستا ما باید کار را تعریف و به صورت جدی دنبال کنیم زیرا پراکنده کار کردن، ما را به جایی نمی‌رساند بنابراین ما باید ساختارگرا، هدفمند و مشخص با محورهای مشخص کار را پیش ببریم.

ارائه راهکاری در راستای جمع آوری ایده‌های کارشناسان سازمان

معاون وزیر آموزش و پرورش، خواستار ارائه راهکاری در راستای جمع آوری ایده‌های کارشناسان در سراسر سازمان شد و گفت: مسئله دیگر، ایده پردازی و ارائه راه های نو از سوی همکاران است زیرا من احساس می‌کنم که در این مسیر به یک الگو و فرایند نیاز داریم. باید برای کارشناسانی که کار را اجرا می‌کند و دارای ایده هستند اما امکانی برای بیان ایده ندارند، فضایی ایجاد کنیم. به همین خاطر ما به یک جریان نیاز داریم تا بتوانیم بر مبنای آن از ایده‌های نوین بخش‌های مختلف و کارشناسان بهره‌مند شویم زیرا معتقدم که کارشناسان خاموش گاهی فریاد بلندی دارند اما امکان بیان آن را ندارند لذا باید بر روی این بخش بیاندیشیم.

مدیریت جهادی

ملکی تصریح کرد: مدیریت جهادی بخش دیگری است که من بر آن تاکید دارم زیرا مدیریت جهادی ضرورت شرایط کنونی کشور ماست.

توجه متوازن به همه قلمروهای تربیت

وی ادامه داد: توجه متوازن به همه قلمروهای تربیت، امر مهم دیگری است زیرا ما امروز وارد گام دوم تحول می شویم و قصد داریم که برای بسته‌های تربیت و یادگیری استانداردهای لازم را تولید کنیم بنابراین باید برای این مسئله متوازن برنامه ریزی کنیم تا دچار افراط و تفریط در تصمیم گیری‌ها نشویم زیرا ساحت‌های تربیت از ما توازن می خواهند.

تحول، صراط تربیتی ماست

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: تحول صراط تربیتی ماست و ما نباید آن را گم کنیم، به همین خاطر، مستند سازی نکته دیگری است که می‌خواهم به آن اشاره کنم. مستند سازی امکانی است که برای آیندگان، پایه‌های تفکری ما را مشخص می‌کند و امکان اصلاح یا حرکت در این مسیر را می‌دهد بنابراین مستند سازی در درون هر گروه، دفتر و سازمان ضروری است زیرا ما به وسیله مستند سازی می توانیم به میراث فرهنگی تبدیل شویم و در غیر اینصورت از یادها می‌رویم.

ضرورت تشکیل کارگروه‌های موازی

ملکی درباره تشکیل کارگروه‌های موازی توضیح داد و گفت: تشکیل کارگروه‌های موازی یک ضرورت دیگر است زیرا ما، صرفا با چند نفر داخل گروه نمی‌توانیم تمام ابعاد کار را اجرا کنیم بنابراین کارگروه‌های موازی امکان گسترده شدن و پیش رفتن کارها به شکل بهتری، را فراهم می‌کند. افراد خوش فکر بسیاری در بین دانشگاهیان و معلمان وجود دارد که می‌توانیم در این کارگروه‌ها از پتانسیل آن‌ها بهره مند شویم.

پرهیز از دخالت دادن گرایش‌های سیاسی در امر مدیریت

تجربه اندوزی پویا

وی افزود: پرهیز از دخالت دادن گرایش‌های سیاسی در امر مدیریت، نکته دیگری است که باید مد نظر قرار دهیم زیرا ما اساسا کاری با سلیقه سیاسی افراد نداریم و این مسئله که افراد دلسوز کشور هستند، مسئله اصلی است لذا ما با عملکرد حرفه‌ای افراد کار داریم. مورد بعد تجربه اندوزی پویا است که باید مد نظر قرار گیرد، زیرا این بخش برخلاف تجربه اندوزی ایستا است. در تجربه اندوزی ایستا، افراد بارها و بارها از یک نقطه ضربه می‌خورند، بر همین مبنا ما باید تجربه اندوزی پویا داشته باشیم زیرا در این صورت هر تجربه یک مکتب، درس و نردبان ترقی است.

ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی

معاون وزیر آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و کارشناسان این عرصه را منحصر به فرد خواند و گفت: سازمان پژوهش در فرهیختگی کارشناسی منحصر به فرد است، بنابراین باید برای حفظ این ویژگی تلاش کنیم. ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی مورد بعدی است که در این راستا باید به آن توجه کنیم. ضروری است که بخش‌های مختلف در هر دفتری در طول سال نشست و جلسات مختلف داشته و مدیران گروه‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشند. در ارتباطات برون سازمانی نیز امسال باید بیشتر فعالیت داشته باشیم. منظور من ارتباط های ساختاری و جلسات مشترک با سازمان‌هایی است که در راستای اهداف سازمان موثر است.

ایفای نقش موثر در هر یک از واحدها و رده‌ها

ملکی در پایان بیان کرد: ایفای نقش موثر در هر یک از واحدها و رده‌ها مبحث دیگری است که باید به آن توجه کنیم، زیرا سازمان زمانی به پیش می‌رود که هر یک از نقش‌ها به درستی ایفا شود لذا ما باید در هر رده مدیریتی و جزء نقش درست را داشته باشیم. امیدوارم که در سال پیش رو، بتوانیم به اهداف پیش رو با گام‌های استوار دست بیابیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار