از سوی حسینی تشریح شد؛

مؤلفه‌های مدیریت کارآمد در نظام تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین نشست شورای معاونین سازمان در سال 1400 به تبیین و تشریح مؤلفه‌های مدیریت کارآمد در نظام تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۷۵۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد
مؤلفه‌های مدیریت کارآمد در نظام تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که با حضور اعضای شورای معاونین و اعضای شورای راهبری برگزار شد با بیان نقش و پایگاه‌های اجتماعی افراد در جامعه اظهار کرد: افراد نقش‌های متعددی در جامعه دارند اما مهم‌ترین نقش در جامعه، نقش کاری افراد است که انسان‌ها بر اساس آن نقش در جامعه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی افزود: مهم‌ترین نقش حوزه ستادی آموزش و پرورش نقش مدیریت در تعلیم و تربیت است و سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز نقش تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که بسیار تخصصی است را برعهده دارد.

حسینی با بیان اینکه چگونگی انجام نقش و وظایف موجب ارزیابی جامعه می‌شود که آن را منزلت می‌نامند، اظهار کرد: مهم‌ترین بخشی که نقش را برجسته می‌کند کارآمدی و اثربخشی است و افراد برای سنجش کارآمدی نقش خود باید به دو سؤال اساسی پاسخ دهند. میزان توان و قدرت حل مسئله و میزان حرکت در مسیر تحقق اهداف و مأموریت‌ها دو سؤال اساسی برای سنجش کارآمدی نقش‌ها است.

وی گفت: افراد به میزانی که بتوانند مسائل را حل کنند، کارآمد و اثربخش هستند و حرکت صحیح در مسیر تحقق مأموریت و اهداف بر کارآمدی تأثیر زیادی دارد. تمام هدف در نظام تعلیم و تربیت باید تحقق بهینه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان باشد و باید تمامی برنامه‌ها در جهت تحقق این هدف تدوین شوند.

معاون وزیر با بیان خطاهای استراتژیک در سنجش کارآمدی نقش‌ها و مأموریت‌های سازمانی اظهار کرد: نداشتن درک روشن از اهداف مبتنی بر مأموریت‌ها و مسائل و مشکلات رسیدن به هدف، افراد را در رسیدن به هدف با مشکل مواجه می‌کند بسیاری از انسان‌ها قدرت تبدیل مشکل به مسئله را ندارند و این در حالی است که با تبدیل مشکل به مسئله روش حل آن نیز به دست می‌آید.

حسینی با بیان اینکه انتقال مشکل به سطوح بالاتر روش حل آن مشکل نیست بلکه باید با تبدیل آن به مسئله در صدد رفع آن برآمد اظهار کرد: گاهی اوقات افراد در ارزیابی از حل مسئله و رسیدن به هدف نیز دچار مشکل می‌شوند که باید در جهت رفع آن اقدام کنند.

وی افزود: رسیدن به هدف، نیازمند همکاری شرکا و همچنین همکاری بین بخشی است اما گاهی اهداف به‌گونه‌ای تدوین می‌شود که شرکای درون و برون سازمانی در رسیدن به هدف و حل مسئله دیده نمی‌شوند. در فقدان چنین نگرش‌های مدیریتی توفیقی در جهت رسیدن به اهداف نخواهیم داشت.

معاون وزیر با بیان اینکه مسئولیت معمولاً دارای محدودیت‌ها و موانعی است و گاهی اختیارات هم محدود است افزود: زمانی مدیر کارآمد است که مسئله را برای بالادستی‌ها به‌گونه‌ای باز کند که مشارکت آنان را جلب و جذب نماید و این به معنی هم‌راستا کردن همه ذی‌نفعان، شرکا و مدیران است.

حسینی با تشریح خطاهایی که باعث می‌شود این هم‌راستایی ایجاد نشود گفت: گاهی اوقات هدفی ترسیم می‌شود اما شرکای بیرونی و درونی در نظر گرفته نمی‌شوند و طرحی نیز برای هم‌راستایی و هماهنگی مدیران وجود ندارد. محدود کردن کار به مکاتبات اداری و خارج از صلاحیت دیدن برخی از مأموریت‌ها نیز از جمله خطاهایی است که جلوی هم‌راستایی را می‌گیرد.

حسینی تعارض را بزرگ‌ترین آسیب تحقق اهداف سازمانی دانست و گفت: گاهی اوقات بر اقدامات و فعالیت‌های رسیدن به هدف تمرکز زیادی می‌شود و از رسیدن به خود نتایج و هدف غفلت می‌شود که این نیز یکی از چالش‌ها است. تمام اقداماتی که در سازمان‌ها انجام می‌شود، اقداماتی است که برای رسیدن به اهداف انجام می‌شود اما گاهی اوقات این اقدامات مهم‌تر از خود اهداف می‌شوند و بجای ارزیابی اهداف، این اقدامات مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. امید است اصلاح این نگرش‌ها در مدیریت منجر به حل بهینه مشکلات شود.

حسینی در ادامه با بیان اینکه در تعیین اولویت‌های کاری ۱۴۰۰ باید دو موضوع مد نظر قرار گیرد گفت: دولت در سال پایانی است و کمتر از پنج ماه دیگر به اتمام مأموریتش باقی‌مانده است لذا باید به اموری بپردازیم که در این مدت قابل تحقق باشد و جهت‌گیری‌هایی را در برنامه لحاظ کنیم که از پایداری برخوردار باشد و کمتر مورد مناقشه و مجادله باشد تا دولت بعدی در جهت استمرار آنها تلاش کند.

وی افزود: آسیب‌های آموزش‌های مجازی و کاستن آسیب‌ها، تدوین نظام ارزیابی و نظارت بر آموزش‌های فضای مجازی، تدوین طرح چگونگی آموزش‌های پساکرونا، کیفیت بخشی طرح تلفیقی فراگیر، افزایش تعداد گروه‌های تحت پوشش سازمان و ایجاد مراکز جدید از جمله پارک‌های توان‌بخشی از جمله برنامه‌هایی است که نیازمند پیگیری در سال 1400 است. کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده، تدوین آیین‌نامه ایجاد مراکز جامع توان‌بخشی، آموزشی و مشاوره‌ای پیگیری احداث 70 مدرسه باقیمانده در طرح از خشت تا بهشت از دیگر برنامه‌های قابل پیگیری در سال 1400 است.

حسینی خواهان توجه به اولویت‌های وزیر محترم آموزش و پرورش برای سال 1400 شد و گفت: وزیر آموزش و پرورش در سخنان ابتدای سال خود بر اجرایی سازی سند تحول بنیادین با اولویت قرار دادن ساماندهی نیروی انسانی، ارتقای کیفیت مدیریت مدارس، بهبود نظام ارزشیابی و سنجش، تحول در برنامه درسی پیگیری و اجرای بسته‌های تحولی تأکید کردند. ارتقای توانمندی‌های نظام آموزشی در شرایط کرونا با رویکرد دسترسی همگانی به آموزش مجازی، کاهش آسیب‌های مجازی و اطمینان بخشی از میزان یادگیری دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌های اعلامی وزیر برای سال 1400 است.

وی گفت: سند دار کردن املاک آموزش و پرورش، یکپارچه سازی سامانه‌های تحت وب آموزش و پرورش، استقرار کامل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و مستند سازی یافته و دستاوردها از دیگر اولویت‌های وزیر آموزش و پرورش برای سال 1400 است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار