در تشریح نشست غیرعلنی امروز صبح مجلس؛

فرهنگی: کمیسیون ویژه‌ای برای پیگیری سند راهبردی ایران و چین تشکیل می‌شود

تهران (پانا) - سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت در نشست غیرعلنی صبح امروز مقرر شد، کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی و پیگیری سند راهبردی ایران و چین تشکیل شود.

کد مطلب: ۱۱۷۵۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگی: کمیسیون ویژه‌ای برای پیگیری سند راهبردی ایران و چین تشکیل می‌شود

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس صبح امروز در حاشیه نشست صحن علنی با حضور در جمع خبرنگاران در تشریح جلسه غیرعلنی امروز، گفت: این جلسه به مدت یک ساعت و به صورت غیرعلنی و غیررسمی برای بررسی دو موضوع اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و سند راهبردی ایران و چین برگزار شد.

وی ادامه داد: شبهات و ابهاماتی طی روزهای اخیر از سوی افراد مختلف درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها مطرح شده بود و امروز نمایندگان مجلس بعد از بررسی اعلام کردند که به طور جدی به دنبال اجرای این قانون هستند.

فرهنگی تاکید کرد: ما درباره آمریکا بیشتر منتظر اقدام عملی هستیم زیرا آن‌ها در توقف برجام پیش قدم بودند بنابراین باید برای لغو عملی تحریم‌ها هم اقدام کنند و هیچگونه مذاکره‌ای هم بین ما و آمریکا اتفاق نخواهد افتاد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: البته سایر قدرت‌های حاضر در برجام اعلام نکردند که برجام را لغو کرده‌اند و یا مخالف هستند بنابراین هر صحبتی که می‌خواهند داشته باشند اما ما طبق قانون عمل می‌کنیم و دستگاه‌های مختلف، سازمان انرژی اتمی و دولت مکلف هستند طبق قانون عمل کرده و مجلس هم غیر از این موضوع را قبول ندارد.

وی با اشاره به بررسی موضوع سند راهبردی ایران و چین در نشست غیرعلنی امروز صبح هم، گفت: این سند راهبردی بیشتر یک توافق کلی است تا یک معاهده عملیاتی و اجرایی، موضوعات مختلفی طی روزهای اخیر در فضای مجازی و رسانه‌ها نسبت به این مسئله بیان شده بنابراین نمایندگان نیز امروز اظهارات خود را در این مورد مطرح کردند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس ادامه داد: سایر موارد سند راهبردی ایران و چین که بیشتر در قالب همکاری‌های اقتصادی است و بعضا از طریق بخش‌های خصوصی اجرا می‌شود نیازی به مصوبه مجلس ندارد و بنگاه‌های اقتصادی همانند زمان‌های گذشته تا به امروز با کشور مورد نظر ارتباط برقرار کرده و همکاری می‌کنند و دولت‌ها در این میان تنها تسهیل‌گر هستند.

وی تاکید کرد: بخش مربوط به تسهیلات مانند مسائل پولی، ارزی و سرمایه‌گذاری چین در ایران در راستای یک سیاست کلی در حال شکل‌گیری است و آن سیاست نگاه توامان به شرق و غرب است.

فرهنگی تصریح کرد: آن‌هایی که سند راهبردی ایران و چین را برنتافته و اعتراض می‌کنند که عمدتا این اقدام آگاهانه هم انجام می‌شود افرادی هستند که ما را منحصر به غرب می‌کنند، غربی که فعلا در حوزه همکاری با ما قرار ندارد مگر اینکه در آینده چنین اتفاقی بیفتد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: در نشست غیرعلنی امروز صبح مقرر شد، کمیسیون ویژه‌ای برای پیگیری و بررسی سند راهبردی ایران و چین تشکیل شود اما به دلیل ابهاماتی که کمیسیون‌های امنیت ملی و اقتصادی در جلسه امروز مطرح کردند این موضوع به جلسه بعدی موکول شد. مسلما همه اتفاقاتی که در راستای این سند اجرایی می‌شود باید همراه با شفافیت و نظارت مستمر مجلس در قالب کمیسیون باشد.

وی افزود: اگر مصوبه‌ای هم درباره این موضوع لازم باشد کمیسیون‌های مجلس پیشنهاد آن را به صحن علنی ارائه و بررسی خواهد شد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس در واکنش به مقایسه سند راهبردی ایران و چین با برخی معاهده‌های قدیمی مانند ترکمنچای، گفت: این مقایسه مع الفارغ است، زمانی که ما از کشوری برای سرمایه‌گذاری در کشورمان استقبال می‌کنیم چنین موضوعی معنا ندارد و در بحث سند راهبردی ایران و چین واگذاری سرزمین و حقوق ملی مطرح نیست و این سند تنها یک توافقنامه برای مسیر سرمایه‌گذاری است.

فرهنگی تاکید کرد: نگاه توامان به همه قدرت‌های اقتصادی دنیا و منحصر نکردن آن صرفا به کشورهای غربی سیاستی است که قطعا در بحث سند راهبردی ایران و چین مطرح بوده و در این سند هیچگونه واگذاری از کشور مطرح نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار