پیشنهاد ابراهیم عمرانی برای مطالعه کتاب «ریشه‌ها و اندیشه‌ها» در پویش «کتابخوانی ملی»

تهران (پانا) - سید ابراهیم عمرانی از کتاب‌داران پیشکسوت ایران در ادامه پویش «کتابخوانی ملی» مطالعه کتاب «ریشه‌ها و اندیشه‌ها» را توصیه کرد و گفت: مطالعه این کتاب از این جهت اهمیت دارد که چشم اندازی از تاریخ و اندیشه ایرانیان را پیش چشم مخاطب می‌گذارد.

کد مطلب: ۱۱۷۵۰۱۴
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد ابراهیم عمرانی برای مطالعه کتاب «ریشه‌ها و اندیشه‌ها» در پویش «کتابخوانی ملی»

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سید ابراهیم عمرانی کتابدار پیشکسوت و عضو انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با حضور در پویش «کتابخوانی ملی» عنوان کرد: بنده به عنوان کتابدار و علاقه‌مند به خواندن به ویژه حوزه فرهنگ و اندیشه ایرانی؛ کتابی را که می‌خواهم توصیه کنم، «ریشه‌ها و اندیشه‌ها» نام دارد که مجموعه مقاله‌هایی در تاریخ و اندیشه ایرانیان، از آثار علی نقی منزوی است.

وی ادامه داد: در دهه هفتاد که آثار سید جواد طباطبایی منتشر شد، بنده زبان اندیشه سیاسی در ایران و کار و آثار این استاد ایرانی را دنبال کردم و هنوز نیز از علاقه مندان آثار وی هستم. افرادی که با آثار طباطبایی آشنا هستند اطلاع دارند که او اصطلاح «اندیشه ایرانشهری» را در آثارشان به کار می‌برند و در آثار وی می‌توان متوجه شد که «اندیشه ایرانشهری» چیست.

وی گفت: بنده سعی کردم اندیشه قبل از اسلام درباره ایران را نیز دنبال کنم، بنابراین بار دیگر رجوع کردم به آثار "مهرداد بهار" و کتاب‌های «اسطوره تا تاریخ» و «پژوهشی در اساطیر ایران» و «ادیان آسیایی» و همچنین کتاب «نگاهی به اساطیر ایران باستان» و در کنار این کتاب‌ها؛ آثاری درباره زرتشت و مانی و ادیان ایرانی قبل از اسلام، به ویژه دوره ساسانی را دنبال کنم.

عمرانی تصریح کرد: بنابراین اندیشه ایرانشهری بعد از اسلام را در قالب اندیشه سیاسی ایران پیگیری و مطالعه کردم و به دنبال حلقه واصل این موضوع بودم، از جمله کتاب‌سوزی‌های تیسفون در دوره خلیفه دوم و از بین رفتن کتابخانه جندی شاپور و همچنین از بین بردن برخی کتابخانه‌های دیگر؛ و این مطالعات به این دلیل بود که با وجود این مسائل چگونه این دانش منتقل شد.

وی ادامه داد: کتاب «ریشه‌ها و اندیشه‌ها» را در دو نوبت با حوصله مطالعه کردم و بسیاری از سئوالاتی که برایم پیش آمده بود در این کتاب یافتم. این کتاب بسیار کمک کرد تا ارتباط "مانی" در آثار بعد از اسلام را پیگیری کنم، اینکه چگونه اندیشه ایرانی در دوران ساسانی به فارابی و به ابن سینا منتقل می‌شود و چگونه از ابن سینا به شیخ اشراق و ملاصدرا انتقال پیدا می‌کند.

عمرانی خاطرنشان کرد: کتاب «ریشه‌ها و اندیشه‌ها» بر نقش برخی از فرقه‌ها که جزو شاخه‌های شیعه بودند؛ اشاره دارد و اینکه چگونه اندیشه سیاسی ایرانی با فاصله 500 سال بعد از اشکانیان به چه صورت حقوق ایرانی را پیگیری می‌کرد. بنابراین کتاب «ریشه‌ها و اندیشه‌ها» پاسخگوی این سئوالات است و توصیه می‌کنم به همه افرادی که به این حوزه علاقه‌مند هستند این کتاب را مطالعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار