هاشمی: واکسیناسیون در کشور به یک درصد هم نرسیده است

تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران گفت فرایند واکسیناسیون در کشور تاکنون به یک درصد هم نرسیده است و تاخیر و عقب ماندن فرایند واکسیناسیون در کشور برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست.

کد مطلب: ۱۱۷۴۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
هاشمی: واکسیناسیون در کشور به یک درصد هم نرسیده است

محسن هاشمی در اولین جلسه شورای شهر تهران در سال جدید با تبریک سال جدید گفت: متاسفانه امسال نیز نوروز تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار داشت و با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تاخیر مسئولان در فرایند واکسیناسیون، شاهد افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان هستیم به نحوی که مبتلایان روزانه 5 رقمی و تعداد قربانیان نیز در حد سه رقمی شدن رسیده‌اند. در حالیکه برخی کشورهای اروپایی، پروتکل‌های بهداشتی را تقویت کرده‌اند، کاهش رعایت موارد ایمنی، به‌خصوص زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و خودداری از تجمعات غیرضروری در پیک چهارم کرونا موثر بوده است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: تاخیر و عقب ماندن فرایندن واکسیناسیون در کشور که تاکنون به یک درصد هم نرسیده است نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه یافته وحتی درحال توسعه برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست و این تاخیر خسارات بسیار بیشتری از هزینه واکسیناسیون به نظام سلامت، اقتصاد، آموزش و فضای عمومی جامعه وارد می‌کند. برای تحقق شعار تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، باید بصورت معکوس عمل کرد، ابتدا باید موانع را از مسیر تولید داخلی حذف کرد.در حال حاضر عدم انسجام و ناهماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط بزرگترین مانع تولید داخل هستند. دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت خانه ها، سازمان‌هایی نظیر محیط زیست، سیستم بانکی تولید کننده را به یکدیگر حواله می‌دهند و یک دور باطل برای زمین زدن تولید در کشور تشکیل شده است که باید حذف شود.

وی گفت: ما در جهان شاهد بزرگترین و آشکارترین پشتیبانی از تولید توسط دولت‌های بزرگ نظیر چین در دهه‌های اخیر بودیم که با پرداخت یارانه و خدمات ریگان تولید خود را ارزانتر از رقبا به بازارهای جهانی عرضه کرده اند، اما برای تولید کننده داخلی بیش از یارانه، مقررات زدایی و حذف تصمیمات سلیقه ای و خلق الساعه اهمیت دارد که متاسفانه در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است. مشکل دیگر تولید کننده وصادرکننده ایرانی، یارانه منفی است که به‌خاطر دورزدن تحریمها به او تحمیل می شود.

هاشمی تاکید کرد: تولید کننده برای تامین تجهیزات و مواد اولیه و صادرکننده برای بازگرداندن سرمایه خود به کشور متحمل هزینه سنگین دور زدن تحریم‌ها می شوند که بین ۳۰ تا ۷۰ درصد روی بهای تمام شده تولید اثر گذار است و هیچ محلی هم جز از جیب مصرف کننده و مردم برای جبران آن پیش بینی نشده است که برای پشتیبانی از تولید این مساله باید حل شود. اگر مانع زدایی و پشتیبانی بدرستی انجام شود، ظرفیت خالی مانده تولید در کشور به اندازه ای هست که هم مشکل اشتغال را حل کند و هم با افزایش عرضه وکاهش هزینه های تولید، تورم مهار و رشد صعودی قیمت‌ها در سه سال اخیر شکسته شود. شعار امسال با ظرافت انتخاب شده است اما اجرای آن به قاطعیت و همت مسئولان مربوطه نیاز دارد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: در حوزه مدیریت شهری، مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی با وجود ظرفیت بلا استفاده تولید اتوبوس و واگن مترو در کشور یکی از نمونه های تلخ زمینگیر شدت تولید داخلی است. تولید اتوبوس و واگن مترو در کشور برای تامین نیاز شهروندان، مستلزم ابجاد هماهنگی بین 10 دستگاه مختلف است که متاسفانه در دهه نود این اتفاق رخ نداده است و امیدواریم با تغییر رویکرد مسئولان به نیاز ضروری ناوگان فرسوده و ناکافی حمل و نقل عمومی تهران پاسخ داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار