نبض بازار

تهران (پانا) - بازار مسکن در آخرین ماه سال با تغییراتی نسبت به بهمن ماه مواجه بود. تغییراتی که البته با بازار شب عید سال‌های گذشته کمی تفاوت داشت.

کد مطلب: ۱۱۷۴۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد
نبض بازار

به‌گزارش دنیای‌اقتصاد، بازار مسکن همواره در آخرین ماه سال با تغییرات تقریبا قابل‌توجهی نسبت به ماه‌های گذشته همراه است، تغییراتی که مهم‌ترین نشانه آن هجوم خریداران به بازار است؛ اما سالی که گذشت با تداوم جهش قیمتی مسکن سال‌های ۹۷ و ۹۸، تورم بالای ملکی تجربه شد.

قیمت مسکن در سال گذشته حتی در چند ماه از نیمه نخست سال، تورم دو رقمی را تجربه کرد. در نیمه دوم سال اما همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و تحولات سیاسی بین‌المللی، مسکن متاثر از سایر بازارها حتی در آذر به استناد گزارش‌های رسمی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی کاهش قیمت را تجربه کرد تا نشانه‌های ورود به دوره پساجهش قیمت مسکن نمایان شود. توقف رشد قیمت مسکن در نیمه دوم سال به تاسی از ریسک‌های اقتصادی و غیراقتصادی، همزمان با ثبت تورم منفی مسکن در آذرماه، باعث شد تا فعالان بازار معاملات ملکی به بازگشت رونق به بازار در آخرین ماه سال امیدوار باشند.

نتیجه تحقیقات میدانی از وضعیت بازار مسکن در اسفند ۹۹ به استناد اظهارات برخی از مشاوران بنگاه‌های معاملات ملکی در مناطق مصرفی شهر تهران (۴ و ۵)، حاکی از آن است که بخش زیادی از خریداران و فروشندگان بالقوه بازار در آخرین ماه سال تصمیم قطعی خود را گرفتند و وارد بازار شدند.

به گفته برخی واسطه‌های ملکی، در اسفند‌ماه خریدارانی که نسبت به آینده بازار مسکن تردید داشتند و در عین حال ریسک بازار در سال ۱۴۰۰ را نپذیرفتند، اصطلاحا «دست به کار» شدند.

به گفته بسیاری از واسطه‌های ملکی در این دو منطقه پرمعامله پایتخت، قیمت‌ها در آخرین ماه سال تقریبا ثبات داشت و جز در مواردی افزایش حداکثر ۲ میلیون تومانی در هر مترمربع، سطح قیمت‌های پیشنهادی تغییر آنچنانی نداشت.

البته به رغم رونق نسبی بازار مسکن در اسفند نسبت به بهمن، به اعتقاد بسیاری از فعالان معاملات ملکی، بازار مسکن در اسفندماه رونق بازار همیشگی شب عید و اسفند سال‌های گذشته را نداشت. این موضوع، تفاوت بازار شب عید مسکن در سال ۹۹ نسبت به بازار داغ شب عید مسکن در سال‌های گذشته بود. یکی از عواملی که واسطه‌های ملکی در این خصوص اعلام می‌کردند، امیدواری برخی خریداران مسکن به کاهش قیمت‌ها در سال ۱۴۰۰ است تا در سال جاری به صورت قطعی وارد بازار مسکن شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار