پارادوکس در طرح ساماندهی خیابان ولیعصر

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به طرح ساماندهی خیابان ولیعصر درباره کاهش طبقات مجاز در خیابان ولیعصر با رویکرد حفاظتی از درختان چنار در این خیابان توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۷۴۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
پارادوکس  در طرح ساماندهی خیابان ولیعصر

محمد سالاری در گفت‌وگو با پانا درباره طرح ساماندهی خیابان ولیعصر و ثبت جهانی آن اظهار کرد: «ساماندهی خیابان ولیعصر یکی از ضروری‌ترین کارهایی بوده که باید از دهه‌های گذشته آغاز می‌شده است چرا که خیابان ولیعصر طولانی‌ترین خیابان شهر تهران است و استخوان‌بندی این شهر را تشکیل می‌دهد و از سلسله کوه‌های البرز تا دشت‌ها و اراضی مزروعی جنوب شهر تهران ادامه دارد و چندین منطقه در شهر تهران و تعداد قابل توجهی ناحیه و محله شهری را به هم وصل می‌کند.»

درختان چنار خیابان ولیعصر میراث طبیعی شهر تهران است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به چنارهای خیابان ولیعصر اشاره کرد و گفت: « شهر تهران به واسطه خیابان ولیعصر و چنارهای کهنی که دارد به شهر چنارها معروف است. این درختان میراث طبیعی و چشم‌اندازی است که در محدوده آن پارک‌ها و بوستان‌های قابل توجهی قرار گرفتند و قابلیت جامعی برای ثبت میراثی دارد. یکی از مشکلاتی که در زمان فعلی مدیریت شهری در خیابان ولیعصر وجود دارد این است که به موجب بخشنامه‌ها و ضوابط شهرسازی و مفاد طرح تفصیلی شهر تهران در بخش قابل توجهی از جداره‌های خیابان بارگذاری‌های قابل توجهی انجام شده است که همین امر باعث شده تا چنارهای خیابان ولیعصر که مهم‌ترین شاخص‌های این خیابان است تحت تاثیر قرار بگیرد.»

طرح ساماندهی خیابان ولیعصر رویکرد حفاظتی نسبت به چنارها را لحاظ نمی‌کند چون ارتفاع ساختمان‌ها را 6 طبقه با ارتفاع 25 متر در نظر گرفته که مشکلی از چنارهای تهران حل نمی‌کند و این ارتفاع موجب حفاظت نمی‌شود

وجود ساختمان‌ها در خیابان ولیعصر مانع رشد درختان چنار است

وی ادامه داد: «اکنون در بازدیدهای میدانی می‌بینیم که وجود ساختمان‌ها باعث جلوگیری از رشد درختان چنار شده است. البته مدیریت شهری دوره پنجم، مبتنی بر نگاه کیفی که بر مدیریت شهر داشته است، در راستای توقف شهرفروشی، اقداماتی را در خیابان ولیعصر آغاز کرده است که جای قدردانی دارد و این اقدامات در قالب طرح ساماندهی در آستانه تصمیم‌گیری در کمیسیون ماده پنج شهر تهران است.»

سالاری در ادامه خاطرنشان کرد: «یکی از موضوعاتی که در طرح ساماندهی خیابان ولیعصر مطرح است میزان بارگذاری طبقاتی است که در جداره‌های خیابان قرار دارد و پارادوکس وجود دارد. در بخشی از این خیابان که واقع در مناطق شمالی شهر است، ساخت و سازهایی حتی فراتر از طرح تفصیلی انجام شده است و بخشی از آن که در مناطق میانی و جنوبی قرار دارد، ساخت و ساز بلندمرتبه در حد طرح تفصیلی انجام شده و بخشی هم انجام نشده است. وضعیت در بخش جنوبی بهتر است اما بازهم شاهد شکل‌گیری بارگذاری‌هایی در این بخش از خیابان هستیم.»

وجود پارادوکس در طرح ساماندهی خیابان ولیعصر

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: «پارادوکس این است که شهرداری تهران که باید در راستای رفتن به ثبت جهانی، بارگذاری‌ها را محدود کند، نمی‌تواند برای حق مکتسبه‌ای که برای جداره‌های خیابان شکل گرفته کاری کند. یعنی به نوعی تعارض منافع برای املاک جداره‌های خیابان در طرح تفصیلی خیابان ولیعصر قرار گرفته، ایجاد شده است. بخشی حتی بیش از ظرفیت قانونی بهره‌برداری کردند و بخشی هم از حقوق مکتسبه‌ای که طرح تفصیلی به آنها داده استفاده نکردند.»

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: «اگر قرار است برای خیابان ولیعصر تصمیم بگیریم درخصوص کالبد و بارگذاری، الزاما باید پیوست حق انتقال توسعه هم داشته باشد و اینطور نباشد آنهایی که با رویکرد درآمدزایی و منفعت‌طلبی و سوداگری دست به تخریب و نوسازی نزدند، حقوقشان از بین برود و برعکس آنهایی که بلافاصله از ظرفیت طرح تفصیلی و فراتر از آن استفاده کردند، حقوق مکتسبه در نظر گرفته شود زیرا این مساله با حقوق عمومی سازگار نیست و باعث می‌شود نگاه ارزشمند حفاظت و صیانت از ارزش‌های تاریخی و میراثی این خیابان با مشکل مواجه شود.»

ضرورت توجه به حقوق مردم در طرح ساماندهی خیابان ولیعصر

سالاری تاکید کرد: «بنابراین هر گونه تصمیم‌گیری درباره خیابان ولیعصر انجام می‌شود، باید به موازات و پیوست آن حقوق از دست رفته آنهایی که نمی‌توانند این حق را داشته باشند نیز مورد توجه قرار بگیرد ولی متاسفانه در آنچه به کمیسیون ماده پنج ارائه شده و قرار است بررسی شود، این موضوع دیده نشده است و بی‌توجهی به حقوق شهروندانی است که ساخت و ساز انجام ندادند.»

وی افزود: «اکنون نمی‌توان ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای را که شکل گرفته تخریب کرد و در عین حال هم نمی‌توانیم بگوییم برای این خیابان نباید کاری کرد. خیابان ولیعصر 17.2 کیلومتر طول و 374 هکتار مساحت دارد و با توجه به وضعیتی که دارد، می‌تواند یکی از عرصه‌های عمومی و محل تجلی عینی تعاملات شهروندی باشد مشروط بر اینکه در تصمیم گیری‌ها همه موضوعات دیده شود و پیوست‌های اجتکاعی و فرهنگی در نظر گرفته شود ضمن اینکه قطعا باید محدودیت ارتفاع ساخت و ساز در این خیابان در نظر گرفته شود مشروط بر اینکه حقوق مردم در آن مد نظر قرار بگیرد.»

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران یادآور شد: «وقتی شهری بدون طرح تفصیلی دقیق و با برنامه عملیاتی شکل می‌گیرد و سپس برای آن طرح تفصیلی تدوین می‌شود مثل تهران، با این مشکلات هم مواجه خواهد شد. بنابراین از ابتدا طرح تفصیلی باید وجود داشته باشد تا همه نظامات پیش‌بینی شود. شهرداری نیز دچار مشکلاتی است و تمایل دارد که محدودیت ارتفاعی را در خیابان ولیعصر بیشتر کند اما در بخش‌های مختلف خیابان، پازل‌هایی را می‌بینیم که طبقات ساخت و ساز در آنها متفاوت است. در طرح تفصیلی موجود شهر تهران الزامی برای شهرداری وجود داشت برای اینکه وقتی می‌خواهد به بارگذاری تجاری در پهنه‌های اس و ام مجوز بدهد، باید عقب نشینی‌هایی ایجاد شود که فضای مکث نامیده می‌شود و این عقب نشینی‌ها باعث می‌شود برخورد درختان و سایه افکنی درختان کم شود. اکنون این اتفاق نیفتاده است نه تنها فضای مکث ایجاد نشده بلکه پیش‌آمدگی نیز مشاهده می‌شود و اکنون شهرداری تهران بین حقوق مردم و آنچه ایده‌آل است مانده است.»

اگر قرار است برای خیابان ولیعصر تصمیم بگیریم درخصوص کالبد و بارگذاری، الزاما باید پیوست حق انتقال توسعه هم داشته باشد و اینطور نباشد آنهایی که با رویکرد درآمدزایی و منفعت‌طلبی و سوداگری دست به تخریب و نوسازی نزدند، حقوقشان از بین برود

مدیریت شهری فعلی به دنبال بارگذاری برای درآمدزایی نیست

سالاری گفت: «شهرداری تهران و سازمان میراث باید حقوق مکتسبه مردم از طرح تفصیلی را در ساماندهی خیابان ولیعصر و ثبت ملی شدن آن در نظر بگیرند. اینکه می‌خواهیم خیابان ولیعصر را ثبت ملی کنیم و در مقابل کار شتابزده کنیم درست نیست و باید موضوع به مطالعات قابل اعتماد سپرده شود. شهرداری تهران در این زمینه کار مطالعاتی انجام داده است و مدیریت شهری به دنبال بارگذاری برای درآمدزایی نیست.»

وی درباره رویکرد حفاظتی از درختان چنار در طرح ساماندهی خیابان ولیعصر گفت: «این طرح رویکرد حفاظتی نسبت به چنارها را لحاظ نمی‌کند چون ارتفاع ساختمان‌ها را 6 طبقه با ارتفاع 25 متر در نظر گرفته که مشکلی از چنارهای تهران حل نمی‌کند و این ارتفاع موجب حفاظت نمی‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار