مدیر سامانه کشوری سجام در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

سامانه «سجام» از وقوع فساد پیشگیری ‌می‌کند؟

تهران (پانا) - مدیر سامانه کشوری سجام با بیان اینکه سامانه جامع ارتباطات مردمی فعلا در حوزه‌هایی چون کار و کارگری، فساد اداری و اقتصادی، منابع طبیعی و مواد مخدر فعالیت ‌می‌کند، درباره پیشگیری از وقوع فساد از سوی این سامانه توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۷۴۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد
سامانه «سجام» از وقوع فساد پیشگیری ‌می‌کند؟

آرمان احمدی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه حاکمیت به تنهایی نمی‌تواند در پیشگیری از وقوع جرم به نتیجه برسد و مردم نیز باید مشارکت داشته باشند، اظهار کرد: «سامانه سجام(ستاد ارتباطات مردمی قوه قضاییه) به دنبال مچ‌گیری نیست و قرار نیست که این سامانه به یک ستاد خبری تبدیل شود زیرا معتقدیم وقتی جرمی صورت می‌گیرد به جامعه آسیب وارد می‌شود و وقتی جرم شکل گرفت پیگیری‌ها انجام می‌شود. در صورتی که هدف از راه‌اندازی این سامانه پیشگیری از وقوع جرم است.»

مدیر سامانه کشوری سجام افزود:« ۲۳ نهاد در کشور متولی پیشگیری هستند در عین حال، مواجهه قوه قضاییه با آسیب‌ها نیز سلبی بوده و در مورد برخوردهای ایجابی کار نکرده است، با این حال متولی پیشگیری از وقوع جرم، قوه قضاییه است.سامانه سجام راه‌اندازی شد تا مردم در پیشگیری از وقوع تخلف و جرم مشارکت کنند. اینکه جرم صورت بگیرد و سپس برخورد شود کار جدیدی نیست و کل دنیا همین رویه را دارد اما هدف ما این بود که همه آحاد مردم بیایند و قبل از اینکه کسی به خود و جامعه آسیب بزند، از وقوع آن جلوگیری شود.»

وی با تاکید بر اینکه استقبال مردم از سامانه سجام خوب بوده است، گفت: «از ابتدای راه‌اندازی این سامانه با بیش از 200 هزار نفر در کشور تعامل برقرار شده است و بیش از 126 هزار نفر با هویت واقعی خود به ما اعتماد کردند و در این سامانه ثبت‌نام کردند.»

احمدی در ادامه با بیان اینکه سامانه سجام ستاد خبری نیست، گفت: «دیده‌بان‌ها در این سامانه می‌توانند علاوه بر گزارش‌، نظر، پیشنهاد و انتقادهای خود را به صورت گروهی و انفرادی ارائه دهند. در این سامانه هویت افراد محفوظ است و گزارش‌های مردم پیگیری می‌شوند.»

مدیر سامانه کشوری سجام درباره صحت سنجی گزارش‌ها گفت: «صحت سنجی در سه مرحله انجام می‌شود که یک مرحله آن ماشینی و 2 مرحله انسانی است. برای هر گزارش ضریب مشخصی وجود دارد و هر گزارش باید کامل باشد تا امتیاز کامل را بگیرد. پس از آن گزارش‌ها برای مدیر استان ارسال می‌شود و مدیران استانی گزارش‌های پالایش شده را بررسی می‌کنند و چنانچه گزارشی دارای مشکل بود به دیده‌بان عودت داده می‌شود. سپس گزارش برای معاون پیشگیری استان ارسال می‌شود تا در نهایت گزارش با نظر مستقیم مقام قضایی برای سازمان‌های مربوطه ارسال می‌شود.»

وی اضافه کرد: «تا پایان سال گذشته روزانه 2 هزار گزارش در سامانه ثبت می‌شد و حداقل 300 گزارش در روز به ثبت رسیده است. گزارش‌ها نیز بیشتر مربوط به تخلفات حوزه بهداشت و درمان، احتکار ماسک، مواد شوینده و اصنافی که گرانفروشی می‌کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، است. در واقع تخلفاتی که ثبت می‌شود فصلی و مربوط به دغدغه‌های مردم است.»

احمدی در پایان خاطرنشان کرد که سامانه سجام با مشارکت و همراهمی مردم و دیده‌بان‌ها می‌تواند از وقوع جرم و تخلف جلوگیری کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار