محموله جدید واکسن «اسپوتنیک وی» به ایران ارسال شد

تهران (پانا) - پنجمین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» شامل ۱۰۰ هزار دوز امروز پنجشنبه به ایران ارسال شد.

کد مطلب: ۱۱۷۴۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
محموله جدید واکسن «اسپوتنیک وی» به ایران ارسال شد

به گزارش ایرنا، پنجمین محموله واکسن "اسپوتنیک وی" شامل ۱۰۰ هزار دوز که از سوی صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه تحویل سفارت جمهوری اسلامی ایران داده شده بود با پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به تهران ارسال شد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: بدین ترتیب تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی به ایران تحویل داده شده است. براساس قرارداد اول که میان وزارت بهداشت ایران و صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه منعقد شده قرار است در مجموع ۲ میلیون دوز واکسن به ایران تحویل شود.

جلالی خاطرنشان کرد: علاوه بر قرارداد خرید واکسن از روسیه، ایران تولید واکسن «اسپوتنیک وی» را از ماه جاری در تهران آغاز می‌کند.

وی تصریح کرد: یک شرکت خصوصی ایرانی برای تولید واکسن «اسپوتنیک وی» با روسیه همکاری می‌کند و احتمالاً از هفته آینده، کشت سلولی برای تولید این واکسن در ایران آغاز و تا یک ماه آینده تولید می‌شود.

واکسیناسیون شهروندان ایران برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ با واکسن "اسپوتنیک وی" از روسیه ۲۱ بهمن سال ۹۹ آغاز شد.

اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت این کشور در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) پس از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.

واکسن اسپوتنیک وی در ماه اوت سال ۲۰۲۰ (مرداد سالجاری) در این کشور تایید شد و صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه دست اندر کار تامین مالی طرح تولید این واکسن، آن را با مشارکت موسسه ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه تولید کرده است.

صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه از ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر امسال) با کشورهای مختلف برای عرضه و بویژه تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی مذاکره می‌کند و محموله هایی از این واکسن به چند کشور نیز ارسال شده است.

این واکسن تاکنون در ۵۵ کشور به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار