معاون اقتصادی استاندار قزوین: شعار سال از اراده جدی برای استقلال اقتصادی کشور حکایت دارد

پانا(قزوین)- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری گفت انتخاب شعار سه سال متوالی به نام تولید و حوزه اقتصاد، از یک عزم و اراده جدی برای استقلال کشور در حوزه اقتصادی حکایت دارد.

کد مطلب: ۱۱۷۳۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون اقتصادی استاندار قزوین: شعار سال از اراده جدی برای استقلال اقتصادی کشور حکایت دارد

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری استان قزوین، عیسی قبادی با اشاره به شعار تولید، پشتیبانی ها و موانع زدایی ها، افزود: مهمترین مولفه اقتصادی، اتکای بر اقتصاد داخلی است چون تا زمانی که اقتصاد کشور وابسته باشد استقلال کشور نیز شکل نمی گیرد و باید اقتصاد ما متکی بر درون باشد.

این مسوول گفت: در دو سال گذشته، مقام معظم رهبری شعار سال را به نام رونق تولید و جهش تولید انتخاب کرده اند و سال جاری را نیز به نام شعار تولید، پشتیبانی ها و موانع زدایی ها مزین ساخته اند به جهت اینکه مهمترین مساله در کشور ما موضوع اقتصاد و ایستادگی در مقابل فشارها و تحریم ها است.

وی افزود: لازمه این ایستادگی حرکت به سمت داخلی سازی و بومی سازی محصولات و کالاها و درون زا کردن توسعه فناوری و دستاوردهای علمی کشور است که می تواند ما را در گذر از شرایط فعلی و مخاطرات و تنگناها و آسیب های احتمالی یاری کند.

قبادی گفت: کشور ایران به لحاظ دارا بودن منابع سرشار، وجود منابع انسانی و دانش آموختگان رشته های مختلف، داشتن نیروهای ماهر در حوزه صنعت و دارا بودن جمعیت جوان می تواند با برنامه منظم و عزم و اراده ملی به سمت توسعه پایدار حرکت کند و بخش صنعت با اتکا بر ظرفیت هایی داخل در برابر مخاطرات ایستادگی نماید.

وی اضافه کرد: در سال جدید با توجه به شعار پشتیبانی از تولید و موانع زدایی ها باید تمام تلاش ما به کار گفته شود تا بتوانیم تولید را داخل سازی کرده و عمق تولید داخل را بیشتر کنیم.

معاون استاندار قزوین گفت: داخلی سازی باید به خصوص در کالاهای استراتژیک و مبنای تولید مورد توجه قرار گیرد تا از خام فروشی جلوگیری شود و با ایجاد ارزش افزوده، تولید ناخالص داخلی افزایش یابد و با صادرات محصولات نهایی، کشورهای پیرامونی را به خود وابسته کنیم.

قبادی گفت: فراوری مواد در داخل می تواند موجب تامین امنیت در کشور شود و نقش موثر ایران را در حوزه بین المللی افزایش دهد و بازارهای بین المللی را برای کشور به ارمغان آورد.

این مسوول اضافه کرد:ایران اسلامی ظرفیت هایی در حوزه صنایع، معادن و کشاورزی دارد که می تواند بسیاری از کشورهای پیرامونی از جمله کشورهای آسیانه میانه و خلیج فارس را به خود نزدیک کند و بازارهای آنها را در اختیار بگیرد که لازمه آن برنامه ریزی با تکیه بر فناوری و نیروهای داخلی تحصیل کرده است.

قبادی با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های استان قزوین برای تحقق شعار سال، گفت: با توجه به اینکه استان قزوین از نظر صنعتی حدود چهار هزار واحد تولیدی دارد، در حوزه کشاورزی بیش از چهار و نیم میلیارد تن محصولات زراعی و باغی تولید و صادر می کند و در حوزه گردشگری تاریخی و طبیعی و ژئو توریست و اکوتوریست امتیازات خاصی دارد می تواند مبنای توسعه به ویژه در سال پشتیبانی از تولید قرار گیرد.

وی افزود:با توجه به این ویژگی ها استان قزوین می تواند در شرایط اقتصادی کشور نقش خوبی را ایفا کند به ویژه اینکه در تولید قطعات خودرو یکی از پایه های کشور است و ۱۷۷ واحد تولید قطعات خودرو در آن مستقر هستند.

معاون استاندار قزوین ادامه داد: استان قزوین رتبه برتر تولید و صادرات را در حوزه شیشه خودرو، شیشه سکوریت و شیشه مصارف خانگی و صنعتی به لحاظ دارا بودن ماده معدنی سیلیس و فناوری آن دارد و باید در سال جاری با تشکیل شبکه صنایع همگن، این ظرفیت را تقویت کنیم.

وی افزود: در حوزه کاشی سرامیک نیز به لحاظ دارا بودن ماده معدنی از استان های برتر تولید کننده هستیم و در رشته های مختلف دیگر نیز رو به جلو حرکت می کنیم.

قبادی ادامه داد:در حوزه کشاوزی، طرح تاک را امسال به مدت ۱۰ سال اجرا خواهیم کیرد که برای آینده استان و تامین آب استان و اراضی کشاورزی قزوین با یک استراتژی اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد:امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم بحث آب را کاملا در استان و به ویژه برای دشت قزوین مدیریت کنیم چون امروز بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب برداشت منفی از ذخیره های آب استان صورت می گیرد که باید کاهش یابد و با حذف چاه های غیر مجاز و جلوگیری از غرقابی کردن محصولات باغی، آب کاملا بهینه مصرف شود.

قبادی خاطر نشان ساخت: در این حوزه برنامه های خوبی داریم و با دولت صحبت و گفت و گو کرده ایم که دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی را برای حمایت از این طرح مامور کنند تا دشت قزوین را از بلایا و مخاطرات بی آبی نجات دهیم و به یکی از دشت های موثر در حوزه تولید و کشاورزی کشور تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه روستایی، نقش موثری در توسعه پایدار استان و کشور خواهد داشت، گفت: در حوزه روستایی به لحاظ اینکه ۲۵ درصد جمعیت استان در روستاها قرار دارند طرح پردیس روستایی را در دستور کار قرار داده ایم تا با تولیدات کشاورزی برای اولین بار نقش روستاها را در تولید کشور تعریف کنیم و امیدواریم این طرح را امسال با قوت پیگیری کنیم تا روستاییان در روستاها بمانند و به تولید ادامه دهند.

قبادی گفت: در سال پیش رو که حمایت از تولید است باید شرایط خوبی را برای سرمایه گذاری داخلی فراهم کنیم تا استان قزوین در صنعت، کشاورزی و گردشگری پیشرو باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار