دی ماه 99؛ ورود کرونای انگلیسی به ایران

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در دی ماه ۹۹ را مرور کنید

تهران (پانا) - شیوع کرونای انگلیسی در ایران، اولین تزریق واکسن ایرانی کرونا، آخرین دفاع «پوری حسینی»، ماجرای تغییر نام خیابان استاد شجریان و تصویب لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در دولت بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی در دی ماه سال گذشته بود.

کد مطلب: ۱۱۷۳۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد
دی ماه 99؛ ورود کرونای انگلیسی به ایران

دهمین ماه سال 99 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

شیوع کرونای انگلیسی در ایران

در دی ماه سالی که گذشت، مواردی از خیز جدید بیماری در کشور به خصوص در موارد سرپایی بیماری مشاهده ‌شد که در پی آن آمار مرگ و میر نیز افزایش یافت. در عین حال گونه جدیدی از کرونا در بریتانیا شیوع پیدا کرد که سرعت شیوع بسیار بالایی نسبت به نوع چینی آن دارد. این گونه جدید که باعث خانه‌نشینی میلیون‌ها نفر در بریتانیا شد، به کشورهای دیگر هم سرایت کرد. این گونه جدید با سرعت بالایی در مناطق مختلف بریتانیا مانند لندن شیوع یافت و در دی ماه 99 سعید نمکی، وزیر بهداشت از شناسایی موارد جدید ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی در کشور خبر داد.

اولین تزریق واکسن ایرانی کرونا

محققان کشور در تلاش برای تولید واکسن ایرانی کرونا هستند و این مسئولیت بر عهده ستاد اجرایی فرمان امام قرار گرفت و قرار شد تست انسانی واکسن کرونا در دی ماه انجام شود که از زمان اعلام فراخوان پذیرش داوطلبان برای تزریق واکسن ایرانی کرونا بیش از ۶۰ هزار نفر برای داوطلبی تزریق واکسن با سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت تماس گرفتند و ۳۶ هزار نفر پس از اطلاع از شرایط لازم، ثبت‌نام خود را قطعی کردند. همچنین در دی ماه، مجوز آزمایش بالینی واکسن ایرانی کرونا صادر و اولین تزریق انسانی واکسن کرونا بر روی چند داوطلب انجام شد. مجوز آغاز آزمایش بالینی واکسن کرونا تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام شامگاه گذشته توسط وزارت بهداشت صادر شد. اولین تزریق انسانی واکسن ایرانی کرونا به دختر محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام انجام شد.

چالش خشکی خزر

انتشار مقاله‌ای در نشریه نیچر نشان داد که تا پایان قرن ۲۱ تراز آب دریای خزر بین ۹ تا ۱۸ متر کاهش می‌یابد. این پژوهش توسط جمعی از دانشمندان آلمانی و هلندی انجام شده و طبق آن دریای خزر با «فاجعه» روبرو خواهد شد. همچنین طبق این پژوهش طی سه دهه گذشته سطح دریای خزر مقداری افت کرده اما تبخیر زیاد آب، یخ نبستن دریای خزر طی زمستان در مناطق شمالی و متعادل نبودن میزان آب‌های ورودی باعث خواهد شد که تا پایان قرن حداقل ۹ متر از سطح آب دریا کاهش یابد و این رقم حتی می‌تواند به ۱۸ متر برسد. گزارش یاد شده چنین سناریویی را تهدید زیست‌محیطی نامید و اعلام کرد که سطح دریای خزر به صورت فزاینده‌ای پایین‌تر می‌آید و شتاب کاهش آب در حال افزایش است، با توجه به اینکه آب‌های بخش روسیه و ترکمنستان خزر کم عمق است، با افت ۹ متری آب حدود ۲۴ درصد از مساحت سطح دریا کوچک خواهد شد و اگر ۱۸ متر آب افت کند، ۳۴ درصد از سطح دریای خزر خشک خواهد شد. انتشار این مقاله موجب شد تا برخی کارشناسان محیط زیست سرنوشت دریاچه ارومیه را در انتظار دریای خزر بدانند. بهروز ابطحی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی درباره انتشار مقاله نشریه نیچر مبنی بر اینکه تا پایان قرن ۲۱ تراز آب دریای خزر بین ۹ تا ۱۸ متر کاهش می‌یابد، گفته بود: «دریای خزر دائما در حال تغییر است و این نوسانات همیشه وجود داشته به طوری که گفته می‌شود نوسانی که دریای خزر در طول یکسال دارد، حدودا معادل نوسانی است که دریاهای آزاد در صد سال می‌توانند داشته باشند. بنابراین دریای خزر از نظر نوسان تراز، یک دریای فعال به شمار می‌رود.»

آخرین دفاع «پوری حسینی»

مردادماه سال 98 میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی، رئیس سابق سازمان خصوصی سازی به دلیل اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شد و در اردیبهشت سال گذشته 115 نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی جدی و عاجل به پرونده‌های متعدد تخلف در واگذاری‌ها شدند. در دی ماه 99 آخرین رسیدگی به اتهامات پوری حسینی، رئیس پیشین سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد. در آخرین جلسه دادگاه این متهم، قاضی اتهامات پوری حسینی از جمله اخلال در نظام اقتصادی و تولیدی کشور به طور عمده از طریق عدم رعایت تشریفات قانونی در واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی را به وی تفهیم کرد. متهم پوری‌حسینی نیز با قرار گرفتن در جایگاه در مقام آخرین دفاع اظهار کرده بود: «صرفنظر از اینکه مواردی نظیر اهمال یا تضییع یا عدم رعایت تشریفات قانونی در فرایند واگذاری‌ها صحت دارد یا خیر، باید بگویم که در این فرایندهای انجام شده هیچ فعلی برخواسته از دستور یا اقدام من وجود ندارد بنابراین هیچ یک از اتهامات را قبول ندارم.»

تغییر نام خیابان استاد شجریان

در دی ماه سالی که سپری شد، مصوبه شورای شهر تهران برای نامگذاری خیابانی به نام استاد محمدرضا شجریان در منطقه دو شهرداری تهران اجرا شد اما چند روز پس از آنکه نام محمدرضا شجریان بر روی خیابانی در منطقه دو تهران نقش بست، تعداد اندکی معترض به این نامگذاری، نام شجریان را با نام شهید محسن فخری زاده پوشاندند. در تصاویر منتشر شده پدر شهید احمدی روشن دیده می‌شد.

ماجرای شماره‌گذاری «وانت نیسان»

بر اساس آیین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک مقرر شده بود تا از ابتدای سال ۹۸ تمامی خودروهای داخلی با استاندارد یورو ۵ تولید و روانه بازار شوند اما اواخر بهمن ماه سال ۹۷ بود که الزام رعایت این قانون به خواست خودروسازان به سال ۹۹ موکول شد. قانون هوای پاک خودروسازان را مکلف کرده است تا از ابتدای سال ۹۹ خودروهای بنزینی با کیفیت آلایندگی یورو ۵ ارائه دهند و استاندارد آلایندگی این خودروها باید پیش از مرحله پیش فروش، به تایید سازمان محیط زیست برسد و چنانچه خودروسازان این الزام را رعایت نکنند، طبق اعلام معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، این خودروها شماره‌گذاری نخواهند شد و در صورت انجام پیش فروش این محصولات، این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد. اخیرا متقاضیان دریافت خودروی وانت زامیاد که از سال ۹۸ اقدام به ثبت‌نام کرده بودند با مشکل در تاخیر تحویل خودروها مواجه شدند که گفته می‌شود سازمان محیط زیست مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری را ارائه نداده است. بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست درباره مجوز پلاک گذاری زامیاد گفته بود: «امسال با توجه به اینکه خودروهای تولید داخل طبق قانون باید استاندارد آلایندگی یورو 5 را داشته باشند، خودروی زامیاد الزامات یورو 5 را برآورده نکرده بود که با مشکل شماره‌گذاری مواجه شد و مجوزی برای شماره‌گذاری این خودرو صادر نشد. با بررسی‌هایی که انجام شد، شرکت سایپا تعهد داد تا تولید این خودروها را متوقف کند که با توجه به این موضوع، 17 آذرماه مجوز شماره‌گذری زامیاد صادر شد و اکنون برای شماره‌گذاری مشکلی ندارند.»

سقوط بهمن در ارتفاعات تهران

در دی ماه سال گذشته، 12 نفر از کوهنوردان تهرانی در حادثه سقوط بهمن که در ارتفاعات تهران رخ داد دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند.

لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت تصویب شد

لایحه «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» سال 90 از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تدوین شد. لایحه‌ای که در ابتدا 5 فصل و 92 ماده داشت اما پس از 6 بار ویرایش در آذر سال 91 به 5 فصل و 81 ماده تغییر پیدا کرد. تغییراتی که همچنان ادامه داشت تا اینکه لایحه مذکور پس از 3 سال بازنویسی، در دولت یازدهم به 5 فصل و 77 ماده تغییر یافت. این لایحه به دلیل دارا بودن موارد جزایی برای بررسی به قوه‌ قضاییه ارسال و نهایتا در شهریورماه سال 98 به دولت بازگشت داده شد و نام این لایحه به «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» تغییر یافت. این لایحه سرانجام در دی ماه در دولت به تصویب رسید. معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در حساب توئیتری خود نوشته بود: «حاصل تلاش ده‌ها حقوقدان، قاضی، مدیر و مقامات قوای مجریه و قضاییه تقدیم زنان شایسته و صبور ایرانی؛ لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت امروز پس از صدها نفر ساعت کارشناسی در دولت تصویب شد.»

قطع 2 هزار اصله درخت

قطع دو هزار درخت در پارک ملی کرخه برای سیل‌بندی 6 کیلومتری در این منطقه واکنش‌های زیادی را در دی ماه داشت که به گفته کارشناسان محیط زیست با اجرای این پروژه بخش بزرگی از این منطقه حفاظت شده تخریب خواهد شد. استان خوزستان چند سالی است با وقوع سیل‌های خسارت‌بار مواجه است و اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان مدیریت بحران در این استان نیز نتوانسته باعث جلوگیری از سیل شود. پیمانکاران در منطقه حفاظت شده کرخه با مجوز ستاد بحران استان خوزستان به منظور ایجاد سیل بند و برای جلوگیری از سیل، 2 هزار اصله درخت را تخریب کردند که این مساله با واکنش کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست روبرو شد. ساخت این سیل بند با مجوز سازمان مدیریت بحران در این استان صورت گرفت و بنا به گفته کارشناسان با اجرای این پروژه 11 هکتار از این منطقه تخریب می‌شود. برای اجرای این پروژه تاکنون دو هزار درخت در پارک ملی کرخه قطع شده و برای تکمیل آن به قطع سه هزار درخت دیگر نیاز است یعنی برای ساخت یک سیل بند ماسه‌ای به قطع 5 هزار درخت نیاز است. حال اینکه استان خوزستان با مشکلات محیط زیستی از جمله گرد و غبار مواجه است و بنا به گفته کارشناسان محیط زیست تخریب درختان کرخه می‌تواند حرکت شن‌های روان را در منطقه تسریع کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار