قیمت نفت درجا زد

تهران (پانا) - قیمت نفت اگرچه در پایان معاملات هفته گذشته در مقایسه با ابتدای هفته تغییر چندانی نداشت و درجا زد اما در طول هفته به دلیل افزایش ذخیره‌سازی‌ها و مسدودشدن کانال سوئز با نوسان ۷.۵ درصدی همراه بود.

کد مطلب: ۱۱۷۳۵۶۱
لینک کوتاه کپی شد
قیمت نفت درجا زد

به گزارش ایرنا، قیمت نفت در ۱۵ ماه گذشته بیش از هر چیز تحت تاثیر شیوع کرونا قرار داشته و این ویروس فراز و فرود قیمت را دامن زد.

در ابتدای شیوع این بیماری و با اعمال قرنطینه‌های گسترده، تقاضا برای نفت در جهان با کاهش همراه شد. این کاهش تقاضا تا ۳۰ درصد مجموع تقاضای نفت خام جهان نیز برآورد می‌شود.

با این حال کاهش تولید از سوی اوپک پلاس و همچنین افزایش امیدها به کنترل این بیماری با واکسیناسیون گسترده باعث شد تا قیمت نفت با افزایش همراه شود و حتی در روزهایی نیز به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه رسید.

با این حال، حجم نفت ذخیره شده در جهان آن‌چنان بالا است که حتی اگر بخشی از آن نیز به بازار وارد شود باز هم می تواند قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

از سوی دیگر افزایش قیمت نفت، تولید نفت های گران را اقتصادی می کند و می تواند کفه ترازو رابه سمت عرضه سنگین تر کند. موضوعی که کاهش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.

همچنین تا زمان واکسیناسیون فراگیر در جهان چند ماه دیگر زمان لازم است و تا آن زمان، وجود برخی محدودیت ها ادامه خواهد داشت. محدودیت هایی که بیش از هر چیز بر اقتصاد فشار آورده و تقاضا برای انرژی فشار آورده و قیمت نفت را با افت همراه خواهد کرد.

البته در این شرایط، مسدود شدن کانال سوئز و نامشخص بودن زمان باز شدن آن باعث شده تا قیمت نفت در بازارهای جهانی با افزایش همراه شود.

به گل نشستن کشتی کانتینربر در کانال سوئز سبب شد تا قیمت نفت برنت که در جریان معاملات هفته گذشته تا ۶۰ دلار و ۳۶ سنت پایین آمده بود، با رشد همراه شود و فقط در روز جمعه چهار درصد افزایش قیمت را تجربه کند.

نفت برنت در معاملات هفته گذشته ۷.۵ درصد نوسان را ثبت کرد. با این حال در پایان روز جمعه درمقایسه با آغاز معاملات هفتگی تنها نیم درصد گران شد و از ۶۴ دلار و ۱۹ سنت در روز دوشنبه به ۶۴ دلار و ۵۷ سنت در روز جمعه رسید.

نفت شاخص آمریکا نیز تقریبا با ثبات قیمت در مقایسه با ابتدای هفته به کار خود پایان داد و در حالی که با ۶۱ دلار و ۹ سنت هفته را آغاز کرده بود، روز جمعه با ۶۰ دلار و ۹۷ سنت به کار خود پایان داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار