بدنی سالم با برنامه غذایی ایده‌آل و وزنی متعادل

دماوند(پانا)- در این روزهای کرونایی، بیشتر مردم دچار اضافه وزن و چاقی شده‌اند که این مسأله نگران‌کننده است، اما می‌توان با برنامه‌ای سالم، وزن را متعادل نگاه داشت.

کد مطلب: ۱۱۷۳۵۳۸
لینک کوتاه کپی شد
بدنی سالم با برنامه غذایی ایده‌آل و وزنی متعادل

مهتاب مفتحی متخصص بهداشت و سلامت و تغذیه در گفت و گو با پانا گفت: اضافه وزن مسأله‌ای است که امروزه به خصوص در دوران کرونا بیشتر مردم را درگیر کرده است؛ اما می‌توان با برنامه‌ای درست، هم از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کرد و هم آن را کاهش داد و کنترل کرد.

او عنوان کرد: به طور مثال خوردن سبزیجات بسیار مفید است و جالب است بدانید سبزیجاتی مثل کرفس و آب کرفس جزء آن دسته از موادی هستند که برای کاهش وزن و سلامتی توصیه می‌شود و بیشتر افرادی که قصد لاغر شدن و تناسب اندام را دارند سعی کنند این ماده غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

مفتحی تأکید کرد: لازم است افراد سعی کنند از خوردن مواد فست‌‌فودی، چیبس و همبرگر خودداری کنند و از غذاهای مفید مثل سوپ مخصوصا سوپ سبزیجات استفاده کنند.

او اظهار کرد: نکته بعدی که کمک کننده است، ورزش است که بسیار خوب و مفید است؛ می‌توان برای لاغری و تناسب اندام، ورزش‌هایی مانند طناب‌زنی را انجام داد. با طناب‌زدن، ۱۰۷۴ کالری در ساعت خواهید سوزاند یا با تکواندو، که ۹۳۷ کالری در ساعت خواهید سوزاند و با ورزش شنا، که با آن ۸۹۲ کالری در ساعت خواهید سوزاند، یا ورزش‌هایی از قبیل بسکتبال، و دوچرخه‌سواری.

این متخصص بهداشت و تغذیه گفت: موضوع بعدی، خواب کافی است که باید در زمانی درست و به‌جا انجام شود، خواب زیاد یا بسیار کم، اصلا خوب نیست و خواب باید به اندازه و کافی باشد.

او بیان کرد: برای لاغری سریع بهتر است اگر تلفن خانه قابل حمل است، می‌توانید به جای آن که بنشینید و با تلفن صحبت کنید؛هنگام صحبت کردن با تلفن کارهای خانه را نیز انجام دهید، همچنین با انجام کارهای داخل خانه هم می‌توان کالری سوزاند، مثلا ریختن لباس‌ها داخل ماشین‌ لباسشویی، 68 کالری، چیدن میز 85کالری یا آب دادن گل‌ها 102 کالری می‌سوزاند.

او اظهار کرد: یکی نکته بسیار بسیار جالب که شاید نمی‌دانستید، این است که نشان داده شده نگاه کردن در آینه، هنگام غذا خوردن موجب می‌شود که 22 تا 32 درصد کمتر غذا مصرف کنید که این امر خود باعث لاغری سریع‌تر شما خواهد شد و خوردن آب کافی نیز برای کاهش و کنترل وزن نیز بسیار مناسب است.

مهتاب مفتحی افزود: کارهایی هست که می‌تواند به شما یادآوری کند که باید مراقبت وزن خود باشید، مثلا می‌توانید یادآوری‌های لازم برای کاهش وزن و لاغری سریع را روی تکه‌های کاغذ یادداشت کنید و در جاهایی که راحت قابل دیدن است مانند روی درب یخچال، درب اتاق خواب، میز و کتاب‌خانه بچسبانید تا همیشه به یاد داشته باشید برای داشتن بدنی لاغری نباید زیاد غذا بخورید و ورزش کنید.

خبرنگار دانش‌آموز: معصومه خوبانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار