آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از بازسازی مدارس زلزله‌زده سی‌سخت تا بازگشت مالکیت «هتل آسمان» به آموزش و پرورش

تهران (پانا) - تعیین زمان ثبت نام آزمون‌های ورود به مدارس سمپاد، آغاز بازسازی مدارس آسیب‌دیده در زلزله سی سخت و بازگشت مالکیت «هتل آسمان کرمان» بعد از 40 سال به آموزش‌وپرورش از خبرهای مهم حوزه تعلیم و تربیت در آخرین هفته سال 1399 بودند.

کد مطلب: ۱۱۷۲۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
از بازسازی مدارس زلزله‌زده سی‌سخت تا بازگشت مالکیت «هتل آسمان» به آموزش و پرورش

در آستانه سال جدید خورشیدی و عید نوروز ایرانی، معلمان و دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها در حالی که آماده استقبال از تعطیلات نوروزی می‌شوند، آخرین هفته سال 1399 را با پیگیری آموزش‌های حضوری و غیرحضوری تا روز چهارشنبه 27 اسفندماه سپری کردند. کلاس‌های مجازی شبکه شاد در ایام نوروز برگزار نمی‌شود و درعوض دانش‌آموزان موظف شدند با نوشتن یک داستان یا خاطره در قالب تکلیف «عید و داستان» توامندی‌های ادبی و هنری خود را به آزمون بگذارند. امسال دانش‌آموزان می‌توانند کتاب‌های نوروزی خود را با عکس و نقاشی و هنرهای دیجیتال تکمیل کنند.

داوطلبان ورود به مدارس استعدادهای درخشان این هفته از بلاتکلیفی چندماهه خارج شدند و برای شرکت در آزمون‌های ورود به این مدارس در سال آینده تحصیلی آماده می‌شوند.

سازمان پرورش ملی استعدادهای درخشان از 11 تا 25 فروردین را برای ثبت نام شرکت در آزمون‌های ورودی دبیرستان‌های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان تعیین کرده است. طی هفته‌های اخیر، برگزاری مرحله اول آزمون‌های‌ المپیادهای علمی دانش‌آموزی سال 1400 نیز بعد از مدتی انتظار از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تعیین تکلیف شد.

مشخص شدن زمان ثبت نام آزمون‌های ورود به مدارس سمپاد، بازسازی مدارس آسیب‌دیده در زلزله سی سخت، بازگشت مالکیت «هتل آسمان کرمان» بعد از 40 سال به آموزش‌وپرورش، قول وزیر آموزش و پرورش در تعیین تکلیف وضعیت استخدام معلمان تا پایان برنامه ششم توسعه، ابلاغ اساسنامه سازمان ملی تعلیم و ‌تربیت کودک و راه‌اندازی پویش «چهارشنبه‌سوری؛ خانواده، آرامش و نشاط» از دیگر خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر هستند که در ادامه می‌خوانید:

دستورالعمل ثبت‌نام و شرکت در آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد ابلاغ شد

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، دستورالعمل ثبت‌نام و شرکت در آزمون‌های ورودی دبیرستان‌های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان در سال‌تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ کرد.

بر این اساس، ثبت‌نام دانش­ آموزان از ۱۱ تا ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ از طریق سامانه azmoon.medu.ir آغاز خواهد شد. زمان ثبت‌نام در این آزمون به مدت ۱۵ روز تعیین شده و قابل تمدید نخواهد بود.

دانش‌آموزان حتماً باید در اولین فرصت، نسبت به دریافت رمز همگام از مدرسه محل تحصیل خود اقدام کنند.

بازسازی مدارس آسیب‌دیده در زلزله سی سخت آغاز شد

عملیات بازسازی مدارس آسیب‌دیده در زلزله ۵.۶ ریشتری ۲۹ بهمن‌ماه سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.

در پی زمین‌لرزه ۵.۶ ریشتری چهارشنبه 29 بهمن‌ماه سال جاری ، 6 فضای آموزشی شهر سی‌سخت، مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد، دچار آسیب و نیازمند تخریب و بازسازی شد.

بررسی‌ها و بازدیدهای میدانی از 160 فضای آموزشی مستقر در منطقه زلزله‌زده سی سخت، مشخص شد شش فضای آموزشی که از قبل در فهرست مدارس تخریبی وجود داشتند در جریان این زلزله آسیب‌دیده و نیازمند تخریب و بازسازی شدند.

در تاریخ 10 اسفندماه و پس از بررسی دقیق این موضوع، ضمن تشکیل جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور و مسئولان استانی کهگیلویه و بویراحمد کار بازسازی مدارس آسیب‌دیده آغاز شد. تاکنون هشت فضای آموزشی در شهر سی‌سخت برای امداد رسانی به مردم، در اختیار نیروهای امدادی و ستاد مدیریت بحران قرارگرفته است.

مالکیت «هتل آسمان کرمان» بعد از 40 سال به آموزش‌وپرورش بازگشت

احمد اسکندری نسب مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمان در جلسه کارگروه اجرایی تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه اداره کل آموزش‌وپرورش، بنیاد مسکن و اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان کرمان، از صدور سند مالکیت «هتل آسمان کرمان» به نام آموزش‌وپرورش، پس از 40 سال خبر داد و اظهار کرد: با پیگیری‌های کارشناسان اداره حقوقی، املاک و حمایت قضایی کارکنان این اداره کل در سال جاری، سند مالکیت مرکز آموزشی - رفاهی فرهنگیان (هتل آسمان) واقع در بلوار جمهوری شهر کرمان به مساحت 31 هزار و 875 مترمربع صادر و بهینه‌سازی در خصوص ملک مذکور صورت گرفت.

وی تصریح کرد: اقدامات انجام‌شده در زمینه توسعه و بهسازی خانه‌های معلم و مراکز آموزشی رفاهی فرهنگیان در استان، گامی در راستای تکریم معلم و ارتقای شأن و جایگاه فرهنگیان است.

شایان ذکر است؛ هتل آسمان کرمان، دارای 28 سوئیت، سالن کنفرانس 150 نفری، رستوران با ظرفیت 150 نفر و تالار عروسی است.

وضعیت استخدام معلمان تا پایان برنامه ششم توسعه تعیین تکلیف می‌شود

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش روز یکشنبه در حاشیه بیستمین برنامه گفت‌وگوی هفته که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تکلیف قانونی این وزارتخانه برای استخدام معلمان تا پایان برنامه ششم توسعه است.

وی درمورد پیش ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی هم گفت: پیش ثبت‌نام مدارس غیردولتی و آزمون‌های ورودی این مدارس در شرایط کنونی رویه متداول نیست چراکه نوعی اضطراب را در میان خانواده‌ها و دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. این موضوع مخل جریان تربیت و غیرقانونی است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره پرداخت حقوق حق التدریس معلمان در اسفند ۹۸ گفت: پیشتر اعلام شد که سیاست این وزارتخانه در پرداخت حق التدریس شاغلان و بازنشستگان با گذشته تغییری نداشته است و افراد متناسب با میزان کار حقوق دریافت می‌کنند.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: اگر در محاسبه حقوق برای برخی همکاران ابهام وجود دارد، می‌توانند این موضوع را پیگیری کنند. احتمال دارد با توجه به این که این مبلغ به طور کامل پرداخت نشده این شائبه ایجاد شده باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت مراکز اسکان فرهنگیان در ایام نوروز افزود: با توجه به اینکه آموزش و پرورش هرساله کمک موثری برای اسکان شهروندان داشته است تا زمانی که اجازه بازگشایی این مراکز را دریافت شود، این مراکز بسته پذیرای فرهنگیان نخواهند بود.

هنر و داستان، جایگزین پیک نوروزی و تکلیف سنتی دانش‌آموزان می‌شود

معاون آموزش ابتدایی در حاشیه مراسم گشایش نمایشگاه دستاورد‌های معلمان و دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: برنامه عید، هنر و داستان، جایگزین پیک نوروزی و تکلیف سنتی دانش‌آموزان می شود.

رضوان حکیم‌زاده گفت: این برنامه به‌منظور بروز و شناسایی استعداد‌های هنری دانش‌آموزان اجرایی می‌شود که در کنار آن داستان خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی را نیز انجام می‌دهند.

وی افزود: دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، در ایام نوروز می‌توانند در قالب فیلم، نقاشی یا عکاسی در موضوعاتی ازجمله دل‌تنگی برای مدرسه، دنیای با کرونا، دنیای بدون کرونا، همدلی و مدرسه‌سازی، آثار خلاقانه خود را تهیه و به مدارس ارائه دهند. دانش‌آموزان همچنین می‌توانند کتاب موردعلاقه خود را مطالعه و بازنویسی کنند و یا قصه‌های خلاقانه خود یا بزرگ‌ترهای خود را روایت کنند.

راه‌اندازی پویش «چهارشنبه‌سوری؛ خانواده، آرامش و نشاط»

مدیرکل فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش از راه‌اندازی پویش فرهنگیان و دانش آموزان با عنوان «چهارشنبه‌سوری، خانواده، آرامش و نشاط» خبر داد.

وی افزود: در این پویش، آثار فرهنگی و هنری مرتبط با آیین‌ها و آداب ‌و رسوم بومی و محل زندگی در شب چهارشنبه آخر سال از طریق شبکه آموزش دانش آموز (شاد) ارسال می‌شود.

مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی با اشاره به این‌که هدف از پویش، پیشگیری از تکرار حوادث تلخ سال‌های گذشته و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی و ایجاد آرامش در خانواده است، مخاطبان این پویش ‌دانش‌آموزان ابتدایی در رشته (نقاشی آزاد)، دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم هستند که می‌توانند در رشته‌های ویدئوکست، پادکست و عکاسی و فرهنگیان نیز با شرکت در رشته‌های ویدئوکست و عکاسی، در این پویش شرکت کنند.

«اساسنامه سازمان ملی تعلیم و‌تربیت کودک» ابلاغ شد

محسن حاجی میرزایی در پیامی اظهار کرد: ‏به یاری خداوند «اساسنامه سازمان ملی تعلیم و‌تربیت کودک» ابلاغ و فصلی نو برای اهتمام به تربیت دوران بسیار حساس اوان کودکی آغاز شد.

وی در ادامه این پیام، خاطر نشان کرد: این فرصت طلایی، برای توجه به نقش محوری خانواده و به رسمیت شناختن اهمیت دوره کودکی در سایه نگاه راهبردی مقام معظم رهبری و‌ حمایت رییس محترم جمهور، حاصل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار