در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس دانش آموزی بر لزوم اجرای سند تحول بنیادین تاکید شد

تهران(پانا)- رامین نورمحمدیان؛ مدیر سازمان دانش آموزی منطقه9 در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس دانش آموزی استان کرمانشاه، زنجان و نمایندگان مجلس دانش آموزی منطقه9 و شهر تهران با موضوع لزوم اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با استناد به فرمایش های مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان کشور؛ آموزش و پرورش را زیربنایی ترین نهاد جامعه دانست.

کد مطلب: ۱۱۷۲۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد
در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس دانش آموزی بر لزوم اجرای سند تحول بنیادین تاکید شد

در این نشست مجازی، نورمحمدیان اظهار کرد: رهبری انقلاب رسیدن یک جامعه به سرافرازی، رفاه، غنا، پیشرفت علمی، شجاعت، خردمندی، آزادگی و عقلانیت را در گرو آموزش و تربیت صحیح کودکان، نوجوانان و دانش آموزان می دانند و تاکیدهای مکرر ایشان مبنی بر لزوم تحول بنیادین در آموزش و پرورش به این علت است که ایجاد هرگونه تحول در جامعه، مبتنی بر وجود زیر ساخت اصلی یا همان آموزش و پرورشِ برخوردار از جهت گیری اسلامی ایرانی است.

مدیر سازمان دانش آموزی منطقه ٩ گفت: با توجه به تأکیدات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تحول بنیادین در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ـ ایرانی و تدوین الگویی اسلامی ـ ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی، کهنه و تقلیدی محض، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای نخستین بار در کشور تدوین شد.

نورمحمدیان در ادامه با اشاره به روند بررسی و تدیون سند تحول بنیادین گفت: بررسی این سند در آموزش و پرورش از سال ۸۱ آغاز شد و مطالعه مقدماتی اش طی ده سال انجام گرفت که در نهایت به طرحی منجر شد که در اواخر سال ۸۹ و شش ماهه سال ۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و جنبه قانونی به خودش گرفت که به اصطلاح به آن سند تحول بنیادین در نظام آموزشی گفته می شود.

وی با بیان اینکه این سند بر مبنای سه محور مبانی فلسفی تعلیم و تربیتی جمهوری اسلامی ایران، مبانی نظری تعلیم و تربیتی رسمی عمومی و نظام تعلیم و تربیتی رسمی و عمومی تبیین شده است خاطرنشان کرد: اجرای این طرح نیاز به شش زیرنظام دارد که شامل تدوین و اجرای درس ملی، تربیت معلم و تامین منابع انسانی، راهبری و مدیریت، تامین و تخصیص منابع مالی، تامین فضا و تجهیزات و فناوری و پژوهش و ارزشیابی است و هدف نهایی از اجرای سند تحول بنیادین، حیات طیبه عنوان شده است.

نورمحمدیان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یکی از وظایف اصلی و مهم این دستگاه تربیتی برشمرد و با بیان اینکه باید سازوکارهای لازم جهت تحقق این هدف به خوبی فراهم شود تصریح کرد: وظیفه اصلی نظام آموزش ‌و پرورش انتقال صحیح ارزش‌ها و فرهنگ انقلاب اسلامی به نسل نوجوان و جوان کشور است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه مدرسه محوری و دانش آموز باوری یکی از مهمترین نکات سند تحول بنیادین است که متاسفانه مغفول مانده گفت: تاکید بر مدرسه محوری در این بیانیه از آن جهت است که بعضی مواقع برخی ملاحظات اداری و بخش نامه ها و دستورالعمل های از بالا به پایین، امکان ابتکار را از مدیران، کادر مدرسه، دانش آموزان و اولیاء مدرسه گرفته و فضای مدارس تبدیل به محیطی خشک و بی روح می‌شود و امکان ابتکار از معلم سلب و دانش آموز نیز از درس و مدرسه گریزان می‌شود، بنابراین اعطای اختیار انعطاف به کادر آموزشی مدرسه جهت همراه کردن آموزش و پرورش دانش آموز با نشاط، پویایی، فعال کردن هوش عملکردی با در نظر گرفتن تفاوت های جنسیتی، فردی، اجتماعی و روانی در مراحل مختلف رشد نقطه ای برجسته جهت شکستن فضای خسته کننده آموزشی در سیستم آموزش و پرورش کشور است.

بنابراین گزارش آرمیتا رزاقیان؛ نماینده مجلس دانش آموزی شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه زیرساخت‌های اجرای این سند فراهم نیست و اراده کافی هم برای اجرا دیده نمی‌شود گفت: البته تلاش‌هایی در دوران ۹ ساله اخیر برای اجرای سند تحول بنیادین در اداره کل آموزش ‌و پرورش انجام‌شده است، اما قطعاً این اقدامات کافی نبوده است.

وی گفت: همه کارشناسان به‌اتفاق بر این باورند، که اقدامات موردی و از هم گسسته ره به‌جایی نمی‌برد و اصولاً سند تحول بنیادین آمد تا این اقدامات اساسی یکپارچه‌شده و هدفمند به ‌سوی مقصد حرکت کند و باید در نظر داشته باشیم تا زمانیکه کار یکسان انجام دهیم نتیجه یکسان می گیریم پس باید تغییر کنیم تا تغییر ببینیم.

رزاقیان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تحقق سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش را مطالبه اصلی خود از وزارت آموزش ‌و پرورش می‌دانند؛ این مطالبه را برای همه مسئولان در این وزارتخانه ضروری دانست.

وی با استناد به صحبتهای حداد عادل در صدمین سالگرد شورای عالی آموزش و پرورش افزود: به واقع این کودک توانای نوپا بی سرپرست و به حال خود رها شده است.

محدثه مرادی؛ نماینده استان کرمانشاه نیز گفت: سند تحولی که خوشبختانه چندی است فراهم و ابلاغ شده، از نظر کارشناسان زبده و برجسته آموزش و پرورش یک سند قابل قبول است و صاحب نظران و خبرگان این امر نیز سند را تایید می کنند و تاکید دارند که سند تحول بنیادین با ساعتها کار و تلاش مداوم فراهم و ابلاغ شده است.

مرادی گفت: بدیهی است که این سند باید اعمال بشود؛ البته انتظار نتایج زود بازده نباید داشت، صبر و حوصله و تلاش مستمر نیاز دارد.

وی با بیان اینکه جوانان محور تحقق نظام پیشرفته‌ اسلامی هستند گفت: راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمانهای بلند نظام جمهوری اسلامی است و ادامه این مسیر که به گمان زیاد، به دشواری گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود.

امین مهدی زمانی، در سخنان خود پیگیری روش های اجرای سند تحول بنیادین و روشهای اجرا و تبیین آن برای افرادی که وظیفه اجرای آن را دارند، لازم دانست و افزود: باید ساختار را چارچوب بندی کنیم تا نمایندگان توان اجرا و پیاده سازی آن را ابتدا در سطح منطقه و سپس در سطح استان و کشور داشته باشند.

همچنین علی صالحی؛ نماینده مجلس دانش آموزی استان زنجان؛ در رابطه با لزوم ایجاد اتحاد با اجرایی شدن اسناد مطرح شده گفت: مجلس دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران که از ۱۵۰ نماینده تشکیل شده است، به این معناست که ۱۵۰ نفر نخبه، ۱۵۰ نفر ظرفیت، ۱۵۰ نوع فکر، ۱۵۰ نفر توانمند و... است. همین تفاوت ها و اشتراکات باعث قدرت مجلس دانش آموزی می شود.

وی با بیان اینکه مجلس دانش آموزی دوره دهم از ظرفیت بالایی برخوردار است گفت: با وجود این جوانان فعال و نماینده های ولایتمدار و انقلابی مجلس دانش آموزی که از توانمندی بالایی برخوردار هستند، توان بسیج کردن و سازماندهی تمام نیروهای انقلابی، برای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق سریع‌تر آرمان‌های انقلاب را داریم.

صالحی با تاکید بر لزوم اتحاد نمایندگان مجلس دانش آموزی گفت: در گام اول ابتدا نیاز داریم یک اتحاد قوی میان نمایندگان کشور برقرار کنیم تا مجلس دانش آموزی قوی تر از همیشه ظاهر شود و یک مجلس انقلابی را تشکیل دهیم و در راه انقلاب خدمت کنیم.

در پایان کیانا کاظمی؛ دیگر نماینده مجلس دانش آموزی گفت: آموزشی که در آن نقش انسان به عنوان محور تحولات انسانی دیده می شود، چشم اندازهای شکوفای جامعه را در راستای محوریت انسان الهی در سایه عقلانیت حداکثری در آموزش و پرورش پدید می آورد.

وی با بیان اینکه معلمان یکی از بنیادی ترین عناصر آموزش در دنیای آینده هستند گفت: بخش مهم و ارزنده از محوریت آموزش و پرورش را معلمها بر عهده دارند و جایگاه وارسته آنها در فضای آموزش کلیدی و بدون جایگزین است و این بدان معانست که معلم امروز نماد آموزش و پرورش در آینده است و در عقلانیت و علم و آگاهی از هر کس متعهدتر است و در اجرا و عمل آنها را به ظهور می رساند.

کاظمی خاطرنشان کرد: هم پیمانی میان نهادهای آموزشی، معلم ها و دانش آموزان عنصر سه گانه ای است که می تواند مارا به ساختار روز آمد، پاسخگو، علمی و آینده نگر با قابلیتهای حداکثر برساند.

*خبرنگار دانش آموز پانا، آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار