اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از تایید حکم «اکبر طبری» تا 20 سال حبس برای «عیسی شریفی»

تهران (پانا) - اعلام شهرهای ممنوعه برای سفر نوروزی، مشاهده کرونای انگلیسی در استان‌های شمالی، آغاز تست انسانی واکسن ایرانی «فخرا»، نهایی شدن لایحه «پلیس اطفال» در دولت و تایید حکم اکبر طبری در دیوان عالی کشور بخشی از اخبار مهم اجتماعی در آخرین هفته از سال 99 است.

کد مطلب: ۱۱۷۲۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
از تایید حکم «اکبر طبری» تا 20 سال حبس برای «عیسی شریفی»

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون یک میلیون و ۷۷۱ هزار و ۱۱۵ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۶۱ هزار و ۴۹۲ نفر جان خود را از دست دادند و یک میلیون و ۵۱۴ هزار و ۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شدند. بر این اساس ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی هستند.

مشاهده کرونای انگلیسی در استان‌های شمالی

حدود دو ماه از ورود ویروس کرونای انگلیسی به کشور می‌گذرد و به گفته مسئولان وزارت بهداشت این ویروس در 28 استان کشور در حال گردش است. در هفته‌ای که سپری شد، سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از مشاهده کرونای انگلیسی در استان‌های شمالی خبر داد و گفت: وارد ابتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در شهرهای بجنورد، گلستان، مازندران و عملا در بیشتر استان‌های شمالی دیده شده که این موضوع جای دقت، مراقبت و نگرانی دارد. متاسفانه تعداد بیشتری از استان‌های شمالی در وضعیت زرد قرار دارند و تعدادی از شهرستان‌های آن‌ها در وضعیت نارنجی به سر می‌برند. وی در عین حال با ابراز نگرانی از انجام سفرهای نوروزی در استان‌های شمالی گفت: بیشترین نگرانی‌ها در خصوص سفرهای نوروزی اخیر است که در این خصوص همچنان بلاتکلیفی وجود دارد. این در حالی است که اکثر شهرهای استان‌های شمالی مسافر خیز هستند و این نگرانی وجود دارد که با وجود ویروس جهش یافته و انجام سفرهای نوروزی دچار پیک چهارم بیماری کرونا شویم.

تست انسانی واکسن ایرانی «فخرا»

اتکا به توان داخلی در فرایند تولید واکسن کرونا یکی از مسیرهایی است که وزارت بهداشت، آن را در دستور کار قرار داده است. در هفته‌ای که سپری شد، فاز نخست کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا با عنوان فخرا با حضور وزرای دفاع و بهداشت، در مجموعه سپند وزارت دفاع آغاز شد. فرزند شهید فخری‌زاده اولین فرد تزریق کننده این واکسن بود. در فاز اول کارآزمایی بالینی این واکسن ۱۳۵ نفر از افراد سالم در بازه سنی ۱۸ تا ۵۵ سال واکسینه می‌شوند و پس از بررسی‌های فنی در کمیته ملی اخلاق در پژوهش مجوز فازهای بعدی واکسن صادر خواهد شد.

آغاز فاز ۲و۳ تزریق واکسن «کووایران برکت»

همچنین، فاز 2 و 3 مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت پس از تایید نتایج فاز اول کارآزمایی بالینی و صدور مجوز با تزریق بر روی داوطلبان آغاز شد. فاز یک این مطالعات با 56 داوطلب انجام شد و در فاز 2 و 3 جمعیت 300 نفری تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند. مهرناز رسولی نژاد، استاد تمام بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم تهران و سینا مرادمند متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران دو نفر نخستی بودند که در این مرحله واکسن بر روی آنها تزریق شد.

آغاز ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی

نوروز سال 1400 دومین نوروزی است که کشور با بیماری کرونا درگیر است و امسال نیز به دلیل شیوع ویروس و مخاطرات جدی آن بر سلامت شهروندان، ستاد ملی بیماری کرونا تصمیم گرفت تا طبق رنگ‌بندی شهرها، محدودیت‌هایی را برای ایام تعطیلات در نظر بگیرد تا این محدودیت‌ها مانعی برای شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا شود. در آخرین هفته از سال 99 و در آستانه نوروز 1400، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا محدودیت‌های تردد به شهرهای قرمز و نارنجی را اعلام کرد و بر این اساس تا پایان تعطیلات نوروز، مسافرت از و به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع اعلام شد. اکنون 9 شهرستان در وضعیت قرمز، 31 شهرستان در وضعیت نارنجی، 295 شهرستان در وضعیت زرد و 113 شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

واکنش دستگاه قضا به گزارش پانا درباره تعطیلی کارخانه یک معلم توسط بانک

در آخرین هفته از سال 99، آخرین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه نیز برگزار شد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه به گزارش منتشر شده در خبرگزاری پانا درباره پرونده ضرر و زیان یک معلم تولید کننده که واحد تولیدی او توسط بانک‌ کشاورزی به تملک درآمده و تعطیل شده است، واکنش نشان داد و درباره سوال پانا توضیح داد: در ارتباط با موضوع تملک واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها اعلام کردیم که اولین مسئولیت نظام بانکی، کمک به تولیدگران و صنعتگران است و نباید خودشان وارد فعالیت‌های اقتصادی شوند بلکه توانمندسازی تولید در کشور ماموریت نظام بانکی است. در مواردی که به هر دلیل به لحاظ عدم پرداخت بدهی‌ها، بانک چاره‌ای جز تملک واحد تولیدی ندارد، اعلام کرده‌ایم که بانک‌ها به هیچ عنوان نباید اجازه دهند، کار و فعالیت تولیدی تعطیل شود و تملک بانک نباید به معنای تعطیلی واحد تولیدی باشد. بانک موظف است، همانند مالک قبلی و بلکه بهتر از آن با توجه به اینکه اعتبارات و تسهیلات در اختیار دارد، فعالیت واحد تولیدی را در مجموعه‌های تملک شده ادامه دهد و در صورت قصور بانک حتما نسبت به آنها برخورد خواهد شد.

تایید حکم اکبر طبری در دیوان عالی کشور

همچنین در جلسه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، محکومیت‌های اکبر طبری در دیوان عالی کشور تایید شد و به گفته اسماعیلی، در پرونده اکبر طبری حکم قطعی صادر شد و محکومیت وی در ارتباط با رهبری و سردستگی باند ارتشاء به 31 سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی و استرداد فهرست بلندبالای تحصیل شده از سوی دیوان عالی کشور تایید و قطعی شده است. فقط در ارتباط با اتهام پولشویی تردید وجود دارد اما سایر محکومیت‌ها به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

صدور سند مالکیت تالاب انزلی به نام سازمان جنگل‌ها

در پی انتشار اخباری در برخی رسانه ها مبنی بر واگذاری صدور سند مالکیت تالاب بندرانزلی به‌نام وزارت نیرو در آخرین روز از ماه بهمن، رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در نامه ای در دوم اسفندماه به معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواستار بررسی فوری موضوع صدور سند تالاب انزلی شده و از رئیس سازمان ثبت اسناد درخواست کرد اگر سندی در این زمینه صادر شده است آن را منتفی و بنام نماینده قانونی دولت که متولی اصلی حفظ انفال و منابع طبیعی کشوراست برگرداند. در هفته‌ای که سپری شد، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سند مالکیت تالاب انزلی به‌نام نماینده قانونی دولت که متولی آن سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است، صادر شد.

نهایی شدن لایحه «پلیس اطفال» در دولت

با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان آینده سازان این مرز و بوم هستند لذا باید توجه داشت که به دلیل موقعیت سنی حساسی که دارند ممکن است گاهی در معرض بزه دیدیگ یا بزهکاری قرار بگیرند. از انجایی که پلیس قضایی نقش مهمی از لحظه ارتکاب جرم تا اجرای حکم بر عهده دارد و در تمامی مراحل نقش به سزایی ایفا می کنند، لذا با توجه به اینکه بزه دیدگی طفل آثار روحی و روانی زیادی بر طفل بر جای میگذارد و از انجایی که طفل بزهکار نیز ممکن است در آینده تبدیل به جانی شود لذا باید برای این بزه دیدگان و بزهکاران آینده چاره ای اندیشید و در مراحل و فرایند دادرسی آنان از مشاور درمانی و روانشناسان کارآموز و خبره در امر دادرسی کمک گرفت. یکی از موضوعات اصلی و بحران های جوامع گوناگون،پدیده بزهکاری و بزه دیدگی کودکان و نوجوانان است. این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که در مجامع بین المللی مورد توجه قرار گرفته و در نهایت منجر به صدور اسناد بین المللی ارشادی و یا الزامی گردیده است. در این راستا یکی از سازمان های مهم که نقش انکارناپذیری در اتخاذ یک سیاست جنایی معقول، منسجم و کارامد بر عهده دارد، سازمان پلیس و یا ضابطان دادگستری است. اینجاست که لزوم تشکیل پلیس ویژه اطفال اهمیت دو چندانی ایفا می کند. معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اعلام اینکه لایحه پلیس اطفال در کمیسیون لوایح دولت نهایی شده است، گفت که امید است در روزهای پایانی امسال یا در نخستین روزهای سال جدید این لایحه در دولت تصویب شود.

آمار حوادث چهارشنبه‌سوری

در هفته‌ای که سپری شد، مراسم آخرین شب چهارشنبه سال (چهارشنبه‌سوری) نیز برگزار شد و طبق اعلام اورژانش کشور هزار و 894 نفر در حوادث مربوط به شب آخرین چهارشنبه سال مصدوم شدند. همچنین ۵۲۷ نفر دچار آسیب چشمی شده‌اند که این عدد نسبت به سال گذشته ۵۱۲ نفر بود. ۱۳۱ نفر دچار قطع عضو شدند که در سال گذشته این عدد ۱۹۱ نفر بود. ۹ نفر نیز در ارتباط با این حوادث نیز جان خود را از دست داده که این تعداد در سال گذشته ۴ نفر بوده است. ۱۸ درصد از مصدومان خانم و ۸۲ درصد آقا بوده اند همچنین میانگین سنی ۴۲ درصد از مصدومان بین ۶ تا ۱۸ سال بوده است. بیشترین مصدومان در استان‌های تهران با ۵۵۳ مصدوم، تبریز ۱۸۵ و کرمانشاه ۱۴۰ نفر گزارش شده است.

ثبت‌نام ۵۱۴۱۳ نفر برای انتخابات شوراهای شهر

در هفته‌ای که سپری شد، فرایند ثبت‌نام شوراهای اسلامی شهر به اتمام رسید که به گفته سید اسماعیل موسوی، دبیر ستاد انتخابات کشور در طول یک هفته‌ ثبت‌نام، ۵۱۴۱۳ نفر اقدام به ثبت‌نام کردند. بر این اساس، مردان ۸۸ درصد از داوطلبان را با ۴۱۳۰۶ نفر تشکیل می‌دهند و زنان ۱۲ درصد از داوطلبان با ۵۵۱۶ نفر تشکیل می‌دهند.

20 سال حبس برای «عیسی شریفی»

عیسی شریفی، معاون محمد باقر قالیباف، در دوران حضور او در شهرداری بود که به دلیل اتهام های مالی بازداشت شد. عیسی شریفی در خرداد سال ۱۳۹۶ از ایران خارج شد ولی مدت کوتاهی بعد به ایران برگشت و در شهریور ۹۶ به اتهام مالی بازداشت شد. پرونده عیسی شریفی از شهریور ۹۶ تا اسفند 1399 در دادگاه مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت. در هفته‌ای که سپری شد، روابط عمومی سازمان قضائی نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای از تأیید حکم متهمان پرونده موسوم به «گروه اقتصادی یاس» در دیوان عالی کشور خبر داد. روابط عمومی سازمان قضائی نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای از تأیید حکم متهمان پرونده موسوم به «گروه اقتصادی یاس» در دیوان عالی کشور خبر داد. بر اساس دادنامه صادره از دیوان عالی کشور، ۴ نفر از متهمان پرونده به اتهام مشارکت در کلاهبرداری باندی، مشارکت در پولشویی و برداشت و تصاحب غیرقانونی وجوه به دو تا ۳۰ سال حبس تعزیری به شرح ذیل محکوم شدند. متهم محمود سیف به ۳۰ سال حبس تعزیری- جزای نقدی- استرداد وجوه تحصیلی، متهم عیسی شریفی به ۲۰ سال حبس تعزیری- جزای نقدی - استرداد وجوه تحصیلی، متهم محمود خاکپور به ۵ سال و شش ماه حبس- ۴۰ ضربه شلاق تعزیری- جزای نقدی - رد مال و متهم مسعود مهردادی به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار