از مستندسازی تا فروش املاک مازاد آموزش و پرورش طبق دستورالعمل جدید ابلاغی

تهران (پانا) - بخشنامه اجرای مواد 2و4 قانون تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش با امضای وزیر آموزش‌وپرورش ابلاغ شد.

کد مطلب: ۱۱۷۱۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد
از مستندسازی تا فروش املاک مازاد آموزش و پرورش طبق دستورالعمل جدید ابلاغی

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، در نامه ابلاغ این بخشنامه آمده است: در اجرای مواد2 و4 قانون تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش (مصوب 11 آذر1399 مجلس شورای اسلامی)، به‌منظور بهره‌مندی از ظرفیت پیش‌بینی‌شده در این قانون و اجرای مطلوب احکام آن، مقتضی است ترتیبی اتخاذ کنید تا ضمن برنامه‌ریزی و هماهنگی با حوزه‌های ذی‌ربط، اقدام قانونی لازم به عمل آید:

الف- وا‌گذاری املاک مازاد بر نیاز آموزش‌وپرورش از طریق اجاره یا فروش.

ب)احداث و تأمین فضاهای آموزشی و پرورشی موردنیاز در مجموعه‌های مسکونی با حداقل دویست واحد مسکونی .

دربندهایی از این بخشنامه آمده است:

نسبت به شناسایی و ثبت اطلاعات املاک مازاد بر نیاز آموزش و پرورش واقع در سطح استان و ادارات تابع در سامانه اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی (سادا) و أخذ کد رهگیری، اقدام و ملک نیز در سامانه اراضی و املاک وزارت آموزش و پرورش ثبت شود.

مستندسازی املاک مازاد فاقد سند و تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای به حد نگار به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی آموزش و پرورش با قید تسریع در اولویت قرار گیرد.

برنامه اولویت‌بندی برای واگذاری املاک مازاد از طریق فروش یا اجاره با رعایت ملاحظات آموزشی، تربیتی و نیز مقتضیات اداری و بودجه‌ای، تنظیم شود.

صدور مجوز مازاد بر نیاز بودن املاک برای فروش، بر عهده کمیته استانی فروش و تبدیل به احسن کردن اراضی و املاک مازاد و بلااستفاده آموزش و پرورش و تشخیص مسئولیت مازاد بودن املاک جهت اجاره دادن بر عهده مدیرکل آموزش و پرورش استان یا مقام مجاز طرف ایشان خواهد بود.

مدیران واحدهای آموزشی می‌توانند پس از تأیید مدیریت آموزش و پرورش شهرستان/ ناحیه/منطقه و در ساعات خارج از فعالیت رسمی، فضای آموزشی را با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی و تعیین مال‌الاجاره توسط کارشناس رسمی دادگستری، الزاماً جهت انجام فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی برای مدت حداکثر یک سال (مطابق نمونه قرارداد پیوست) به متقاضیان بخش‌های خصوصی و تعاونی اجاره دهند. نظارت بر اجرای دقیق این بند بر عهده کارگروه مشترک نظارتی متشکل از نمایندگان ادارات حقوقی، املاک و حمایت قضایی و ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات استان محول می‌گردد.

تبصره: تعیین مدت اجاره در مورد واگذاری فضاهای آموزشی در ساعت خارج از فعالیت‌های رسمی آموزشگاه به مدارس غیردولتی دارای مجوز، با رعایت موازین قانونی، با تشخیص منطقه یا ناحیه آموزش و پرورش مربوط حداقل برای مدت سه سال (یک دوره تحصیلی) بلامانع است.

در ادامه این بخشنامه در مورد نحوه فروش املاک مازاد بر نیاز آمده است: درصورتی‌که ملکی به‌طور دائم مور دنیاز آموزش و پرورش نباشد، به استنادتبصره 1 ماده 2 قانون مذکور حسب درخواست اداره کل آموزش و پرورش استان، مدیرکل نوسازی مدارس استان تغییر کاربری ملک را از کمیسیون موضوع ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری استان درخواست نموده و پس از تغییر کاربری به بهترین نوع کاربری یا کاربری مناسب طبق مصوبه آن مرجع، مدیریت آموزش و پرورش محل وقوع ملک با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی، ملک را برابر قوانین و مقررات مربوط به فروش اموال غیرمنقول دولت به فروش می‌رساند.

متن بخشنامه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار