مجید صفاری‌نیا *

راهکارهای کاهش هراس اجتماعی از کرونا

مطالعات روانشناختی و روانپزشکی نشان داده است تقریباً بخش زیادی و شاید حدود نیمی از افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند بعد از بهبودی علائم روانشناختی از خودشان نشان می‌دهند. این مسأله در سابقه بیماری‌هایی مثل سارس و آنفلوانزای خوکی و مرغی هم وجود داشته است؛ افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند تا مدت‌ها بعد از ابتلا به این بیماری می‌توانند علائم روانشناختی داشته باشند از طرف دیگر این علائم می‌تواند شامل اضطراب، افسردگی و وسواس باشد.

کد مطلب: ۱۱۷۱۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای کاهش هراس اجتماعی از کرونا

مطالعات دیگر نشان داده افرادی که از یک اختلال روانی رنج می‌برند و شخصاً به اضطراب، افسردگی، وسواس یا سایر اختلالات روانشناختی مبتلا هستند این قبیل افراد هم زمینه آماده‌ای برای ابتلا به کرونا دارند یعنی کرونا هم می‌تواند در عده‌ای علائم روانشناختی ایجاد کند هم کسانی که اختلال روانشناختی دارند به کرونا مبتلا شوند. در بعد دوم باید به این سؤال پاسخ دهیم؛ واکنش روانشناختی افراد در برابر کرونا چیست؟ واکنش روانشناختی عده‌ای در برابر کرونا با ویژگی‌های خاص ممکن است بی‌تفاوتی باشد یا رعایت محدود باشد، عده‌ای هم ممکن است زمینه‌هایی از اضطراب، افسردگی، غمگینی، ترس‌های اجتماعی و هراس‌هایی را از خودشان نشان دهند؛ افرادی که زمینه‌های اضطرابی، وسواسی و افسردگی دارند ترس از کرونا می‌تواند این زمینه‌ها را تشدید کند و کرونا تأثیرات بیشتری را بر این افراد ایجاد کند؛ بخشی از راهکارهای مقابله با هراس و ترس از کرونا به نوع طراحی و مدیریت برنامه‌های کرونا بر می‌گردد. یکصدایی و همصدایی در اجرای قوانین و مقررات تردد، دورکاری، ممنوعیت تردد در ساعاتی از شب و ... راهکارهای مدیریتی خوبی بود. همچنین یک سری مداخلات سلامت و روان درمانی و مشاوره باید توسط سازمان‌های متولی ارائه شود، برای مثال در مداخله سلامت روان می‌توانیم از رسانه‌ها بخواهیم برای آگاهی، و بالا بردن هوشیاری مردم و آموزش‌های خاص خدماتی ارائه کنند یا اینکه فعالیت‌های مطلوب و مناسب پیشگیری را در ارتباط با کاهش استرس و ایجاد آرامش با رویکرد مثبت و امیدوارانه برای مردم اجرا کنند.

درایام تعطیلات رسانه‌ها نقش زیادی دارند. چقدر خوب است در ایام نوروز به سمت نوستالژی‌هایی مثل انداختن سفره هفت سین برویم که مردم علاقه‌مند هستند. شبکه‌های تلویزیونی با نمایش خیمه شب بازی، استندآپ کمدی و برنامه‌های سرگرم کننده مردم را شاد کنند به نحوی که مردم از خانه‌ها کمتر بیرون بروند، به گونه‌ای که خلق مردم را با رسانه‌ها شاد نگه داریم و ایام خوبی را برای مردم فراهم کنیم. از طریق رسانه‌ها می‌توانیم به افزایش دانش، کاهش استرس، مقابله با بیماری و بالا بردن تاب‌آوری مردم کمک کنیم. به هر حال کرونا تمام شدنی است و بزودی واکسن در کشور تولید و وارد می‌شود تا از تلف شدن جان مردم و بی‌خانمان شدن عده‌ای جلوگیری شود.

*روانشناس اجتماعی

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار