معاون عملیات ایستگاه ۱۲۱ آتش‌نشانی خاورشهر در گفت‌وگو با پانا:

عدم حمایت از هیجانات کاذب، از حوادث جبران‌ناپذیر این شب پیشگیری می‌کند

شهرری(پانا)- چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که از غروب آخرین سه‌شنبه اسفند‌ماه، تا پس از نیمه‌شب آخرین چهارشنبه سال، برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصهٔ اصلی آن است. این آئین، نخستین جشن از مجموعهٔ جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است ولی امروزه چهارشنبه سوری سنتی، به چهار شنبه‌سوزی تبدیل شده است.

کد مطلب: ۱۱۷۱۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
عدم حمایت از هیجانات کاذب، از حوادث جبران‌ناپذیر این شب پیشگیری می‌کند

در آستانه چهارشنبه‌سوری امسال به گفتگو با یکی از آتش‌نشانان که هرساله شاهد اتفاقات و حوادث زیادی در این شب است نشستیم؛ امیر ذوالفقاریان معاون عملیات ایستگاه ۱۲۱ آتش‌نشانی خاورشهر در رابطه با اتفاقات هر ساله چهارشنبه‌سوری اظهار کرد: متاسفانه، چهارشنبه‌سوری هرساله برای ما آتش‌نشان‌ها یک تهدید اساسی است. زمانی که به چهارشنبه آخر سال نزدیک می‌شویم، تمام شیفت‌ها در ایستگاه در حالت آماده‌باش هستند؛ تمام پرسنل پایگاه به مناطق پر خطر تهران می‌روند تا اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد سریعا دست به کار شوند.
او افزود: در همین امروز که شما در پایگاه حضور دارید حادثه‌ای در منطقه قاسم‌آباد رخ داد؛ یک نوجوان داخل یک فروند اتومبیل ترقه انداخته بود و اتومبیل هم با کوچک‌ترین جرقه شعله‌ور شده بود و چون اتومبیل از جنس فایبرگلاس است باعث شعله‌ور شدن بیشتر می‌شود.
او پس از رهایی از اطفاء حریق حادثه پیش‌آمده در پاسخ به این سوال که ساعات اوج گرفتن آتش بازی‎های شب چهارشنبه سوری از چه زمانی است، گفت: معمولا برای اینکه حریق و حوادث بیشتر خودنمایی کند و هیجان نوجوانان در ساعات پایانی شب بیشتر می‌شود، اوج آن از ساعت ۷ تا ۱۰ شب است.
او افزود: در این شب بیشتر از مواد محترقه‌ای مانند ترقه‌های صدا‌دار و شعله‌دار استفاده می‌شود، مثل کاربید که صدای مهیبی ایجاد می‌کند و بیشترین مصدومان این شب در رده سنی بین ۱۴ تا ۲۲ سال هستند، یعنی دانش‌آموزان‌ راهنمایی و دبیرستانی جزوه بیشترین مصدومان ما در چهارشنبه سوری هستند که رفتارهای پرخطر را از خود نشان می‌دهند؛ همچنین متاسفانه در این مراسم بیشتر سر، صورت و سینه افراد آسیب جدی می‌بیند، چون در معرض حریق و انفجار است و اغلب این خسارات جسمی قابل جبران نیستند.
ذوالفقاریان تصریح کرد: خطرناک‎ترین مواد محترقه و آتش‎زا، از ترکیب‌های قوی و خطرناک در بین جوانان رایج است، معمولا شامل کاربید، اکلیل‌سرنج و مواد‌شیمایی‌ مایع است که فوق‌العاده خطرناک هستند و ممکن است باعث قطع عضو در افراد شوند.
او تاکید کرد: خطرناک‎ترین عواقب استفاده از مواد محترقه به علت انفجار بیش‌ از ‌حد، موارد قطع‌عضو بوده؛ بطوریکه اگر از مواد منفجره از نوع مایع استفاده شود و باعث سوختن ریه در داخل بدن می‌شود و پس از ۲۴‌ساعت منجر به فوت مصدوم می‌شود.
او در تشریح مرسوم‌ترین حوادث مراجعه شونده به تیم آتش‌نشانان اظهار کرد: در این شب بیشتر حوادث شامل آتش‌گرفتن منازل به علت انبار کردن و اصطکاک‌ مواد محترقه است، همچنین آتش‌سوزی درختان و فضاهای سبز نیز بسیار رخ می‌دهد.
معاون عملیات ایستگاه ۱۲۱ آتش‌نشانی خاورشهر در رابطه با آلودگی‌صوتی در شب چهارشنبه آخر سال گفت: نمی‌توان نموداری برای اندازه‌گیری صداها‌ی مهیب این شب، اندازه گیری کرد اما آلودگی‌های صوتی می‌تواند باعث سکته قلبی، آسیب‌رسیدن به زنان باردار و سالمندان شود، به همین علت توصیه می‌شود افراد تا حد امکان در این شب از منزل خارج نشوند.
او در پایان افزود: توصیه ما برای خانواده‌ها جهت سالم سپری‌کردن این شب پر حادثه این است که فرزندانشان را در هیجانات کاذب این شب حمایت نکنند تا از حوادث جبران‌ناپذیر این شب پیشگیری کنند؛ از آوردن مواد محترقه خطرناک به منزل جلوگیری کنند، زیرا سرما یا گرما باعث شعله‌ور شدن و در نتیجه انفجار در خانه می‌شود. در حد امکان به هیچ عنوان شب یا روز چهارشنبه‌سوری از منزل خارج نشوند و به فررندان خود اجازه حضور در مکان‌های پرحریق و خطرناک را ندهند.

خبرنگار دانش‌آموز: زهرا جیریائی‌شراهی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار