وزیر آموزش و پرورش در زاهدان:

کرونا ساختارهای ذهنی غیرقابل تغییر در آموزش را فرو ریخت

زاهدان (پانا)- وزیر آموزش و پرورش در ادامه سفر به زاهدان عنوان کرد دوران کرونا ساختارهای غیر قابل تغییری که ذهن و فکر ما را احاطه کرده بود فرو ریخت.

کد مطلب: ۱۱۷۱۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد
کرونا ساختارهای ذهنی غیرقابل تغییر در آموزش را فرو ریخت

محسن حاجی میرزایی در نشست صمیمی با معلمان منتخب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: به گمان من استان سیستان و بلوچستان می‌داند که چه چیزهایی ندارد، از کمبود فضای آموزشی، تجهیزات کم و محرومیت‌های گسترده همه از نداشته‌های این استان است، اما معتقدم این استان باید بداند که چه چیزهایی دارد.

وی خطاب به معلمان گفت: سیستان و بلوچستان شما را دارد و با شما می‌توان راه‌های سخت را پیمود و کارهای بزرگ کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اندیشه‌های عمیق، انگیزه‌های قوی و خلاقیت‌های نوی معلمان، همه سرمایه ارزشمند در سیستان و بلوچستان است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: گاهی آنقدر نداشته‌ها ذهن ما را در سیطره خود قرار می‌دهند که از داشته‌ها غافل می‌شویم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه با داشته‌ها می‌توان نداشته‌ها را تامین کرد، گفت: باید درک دقیق، روشن و جامعی از داشته‌های خود داشته باشیم.

وی به شیوع ویروس کرونا و تغییرات ایجاد شده در روند آموزش اشاره کرد و ادامه داد: جامعه فرهنگی در این اتفاق غیرمنتظره نشان داد که زنده، پویا و شاداب است و در برابر تغییرات راه جدیدی پیدا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تولید ده‌ها هزار محتوا توسط معلمانی که هیچ امکانات و تجربه ای در این زمینه نداشتند، نشان از دلسوزی و مسئولیت پذیری و سخت‌کوشی آنها دارد که سرمایه های بسیار بزرگی برای کشور محسوب می شوند.

حاجی میرزایی ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت اهداف روشنی داریم و برای تحقق آن اهداف ساختارها و فرایندهای خاصی تعریف کرده بودیم، اما به یکباره کرونا آمد و بساط گذشته را به هم ریخت، فرایندها را ناکارآمد کرد، روش های گذشته را تعطیل کرد و مناسبات ما را محدود کرد، اما میدان فراخی در برابر ما گشود.

کرونا ساختارهای ذهنی غیرقابل تغییر را فرو ریخت

وی گفت: دوران کرونا ساختارهای غیرقابل تغییری که ذهن و فکر ما را احاطه کرده بود خراب کرد و فرو ریخت.

وی افزود: در این دوران مدرسه و معلم جایگزین تمام فرآیندهای نظام آموزش و پرورش شد، به همین دلیل این فرصت را باید مغتنم شمرد، چرا که یک فرصت حیاتی و تاریخی برای جهش و عبور از همه راه های بسته است که تاکنون نتوانسته ایم از آن عبور کنیم، اما هم اکنون مجالی فراهم شده که یک بار دیگر به فرایند تعلیم و تربیت نگاهی تازه بیندازیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مهارت های معلمان در۱۰ ماه گذشته به اندازه ۳۰ سال افزایش یافته است.

حاجی میرزایی ادامه داد: در گذشته اگر می خواستیم کار معلمان و فرایند آموزش و پرورش را با فناوری هماهنگ کنیم مستلزم برگزاری دوره‌های آموزشی فراوانی بود، اما دوران کرونا در ۱۰ ماه گذشته معلمان را به تولید کنندگان محتوا در بستر فضای الکترونیک تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه شما معلمان این موقعیت را می فهمید و از آن استفاده می کنید، گفت: سیستان و بلوچستان با وجود اینکه منابع مالی بیشتری هم از طرف خیران و هم از طرف دولت به آن تزریق شده است، اما هنوز نمی‌تواند به تناسب موالید و افزایش جمعیت دانش‌آموزی نیاز خود به فضای آموزشی را پاسخ دهد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای تامین فضای آموزشی استاندارد چقدر منابع و زمان لازم است؟ آیا نمی شود این راه را میان بر رفت؟ در حالی‌که در شرایط کنونی برای سیستان و بلوچستان موقعیتی فراهم شده تا بخشی از این محرومیت تاریخی را با سرعت بیشتری پشت سر بگذارد و فاصله خود را کم کند.

حاجی میرزایی به برگزاری دوره‌های ضمن خدمت اشاره کرد و گفت: آموزش حقیقی معلمان همان لحظاتی است که با هم حرف می زنند و تجربیات خود را به یکدیگر منتقل می کنند، همان لحظاتی که برای حل یک مسئله تمام فکر و ذهن خود را به کار می‌گیرند، این آموزش باید در نظام تعلیم و تربیت رسوخ کند.

دوران کرونا فشار سنگینی به آموزش و پرورش وارد کرد

وی افزود: دوران کرونا فشار سنگینی را به همه اعم از معلم، مدیر، دانش آموز، خانواده و همه همکاران در سطح ستاد وارد کرد، اما باید بدانیم یکی از مهمترین لحظاتی که عیارها را مشخص می‌کند، زمان مواجهه با تغییرات است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: کرونا منجر به ایجاد یک آشفتگی در پیرامون کار آموزش و پرورش شد، اما باید بتوانیم در این آشفتگی یک سازماندهی جدید ایجاد کنیم، باید تجربیات خود را با یکدیگر مبادله کنیم و مراقبت حداکثری داشته باشیم تا اصول و اهداف نظام تعلیم و تربیت در کلاس محقق شود.

حاجی میرزایی اضافه کرد: اگر در گذشته به دنبال این بودیم که محیط کلاس جذاب باشد، هم اکنون این مجال فراهم شده است، بنابراین باید بین درس و بازی، بین خانه و مدرسه، بین معلم و خانواده ارتباط های خوبی برقرار کنیم.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون موقعیت خوبی به وجود آمده که معلمان می‌توانند با خانواده ها حرف بزنید و پیوند های مدرسه و خانواده را محکم تر کنند، همچنین فرصت مهمی به وجود آمده که می‌توانند تجربیات خود را به مستندات و کتاب تبدیل کنند.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به معلمان افزود: در این دوران باید برای تحقق یادگیری و اهداف تعلیم و تربیت تلاش کنید و مطمئن شوید یادگیری اتفاق افتاده است.

حاجی میرزایی ادامه داد: سنجش یادگیری هم اکنون دشوارتر از گذشته شده، اما ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بسیار مهم است.

سطح تحصیلی در دوران کرونا نباید پایین بیاید

وی تاکید کرد: سطح تحصیلی دانش آموزان در این دوره نباید به یک سطح پایین تبدیل شود، بلکه تحصیل در دوران کرونا باید درخشش بیشتری نسبت به همه دوران‌ها داشته باشد چرا که این دوره در اذهان باقی خواهد ماند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در سازمان های جهانی از آموزش در دوران کرونا به عنوان آموزش در بحران یاد می شود به همین دلیل این دوران یک فرصت تاریخی در اختیار معلمان قرار داده تا کلاس خود را به کلاسی شیشه‌ای تبدیل کنند که همه بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

وی به صحبت یکی از معلمان مبنی بر ادغام کتاب های درسی دینی و عربی اشاره کرد و گفت: چنین موضوعی صحت ندارد.

حاجی میرزایی همچنین درباره ارسال کتاب های به‌روزرسانی نشده به سیستان و بلوچستان گفت: کتاب های سال‌های قبل مشروط به اینکه تغییر نکرده باشد به استانها ارسال می شود در غیر این صورت باید کتاب‌های به روز شده در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به درخواست برخی معلمان مبنی بر استخدام نیروهای مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: این موضوع منع قانونی دارد، چرا که نباید فرصت استخدام را به طور ویژه به کسی اختصاص دهیم. ضمن اینکه معلمان شاغل در مدارس غیر دولتی تحت تعهد موسسان مدارس مورد حمایت قرار می گیرند. ما نیز برای حمایت از این قشر سامانه‌ای تعریف کرده ایم که حقوق و مزایای معلمان در آن ثبت می شود تا با ایجاد شفافیت حقی از آنها ضایع نشود.

وی خاطرنشان کرد: در طول یک و نیم سال گذشته بیش از صد هزار نفر استخدامی ایجاد کردیم که در 10 سال گذشته بی سابقه است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به آیین نامه رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت: به منظور ارتقاء حقوق این قشر زحمتکش آیین نامه رتبه بندی را تدوین و به مجلس تحویل دادیم که بعد از تصویب مجلس معلمان از آن بهره مند خواهند شد.

حاجی میرزایی همچنین به طرح مسکن فرهنگیان اشاره کرد و گفت: بدون اعلام هیچ محدودیتی برای کسانی که مسکن ندارند فراخوان داده‌ایم.

وی در پایان خطاب به معلمان گفت: ما را در تجربیات خود سهیم کنید، چرا که ما نیازمند و علاقمند به ایده های شما هستیم، معلمان مخاطبان اصلی آموزش و پرورش هستند و باید بازخوردهای خود را به ما منتقل کنند.

ضرورت تحقق عدالت آموزشی در مدارس روستایی و عشایر

حسن قاسمی، یکی از معلمان منتخب در این نشست به موضوع گسترش عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: به منظور گسترش عدالت آموزشی در میان تمام دانش‌آموزان توجه به توسعه عدالت آموزشی بین دانش آموزان مناطق کمتر توسعه یافته و محروم و به خصوص دانش آموزان عشایری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی افزود: با توجه به موفقیت های روز افزون دانش آموزان عشایری و با عنایت به فرموده امام که عشایر را ذخایر انقلاب معرفی کردند، باید در راستای بالفعل کردن ظرفیت و استعداد دانش آموزان مناطق عشایری با تخصیص سهمیه پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و همچنین اعطای امتیاز به دانش آموختگان برخاسته از دل مناطق عشایری در پذیرش آزمون استخدامی ماده ۲۸ جهت تامین نیروی انسانی ماندگار گام‌های اساسی برداشت.

لزوم ارسال کتاب‌های درسی به‌روز رسانی شده به استان

رسول خمر، یکی دیگر از معلمان حاضر در این نشست نیز به اجرای کامل شیوه‌نامه گروه‌های آموزشی و تربیتی اشاره کرد و گفت: بهتر است تخصیص ساعات به تناسب جمعیت مدارس به گروه‌های آموزشی استان انجام شود.

وی خواستار ارسال کتب درسی به‌روز به این استان شد و گفت: در این استان اغلب کتاب‌های یک سال مانده به چاپ جدید را دریافت می‌کنیم که موجب سردرگمی و تضییع حقوق دانش آموزان می‌شود.

وی همچنین به بازنگری در معتدل سازی حجم برخی دروس متوسطه نظری اشاره کرد و گفت: به طور مثال به یک کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای تنها ۳ ساعت زمان تدریس اختصاص یافته است. سرانه آموزشی مدارس پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان نیست.

دهداری یکی دیگر از معلمان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست به طرح مشکلات دانش آموزان و معلمان سراوانی پرداخت و گفت: فضای مجازی فرصتی عالی بود اما عادلانه نبود چرا که کودکان ما در خیلی از روستاها تا امروز گوشی هوشمند را به چشم ندیده اند، نمی دانند تلویزیون چیست و در خیلی از مدارس و روستاها برق هم وجود ندارد.

وی افزود: با وجود زحمات فراوان همکاران و اعتمادسازی هنوز ترس از کرونا وجود دارد و این هم نوعی ترس به جاست. به همین دلیل تعداد ترک تحصیل‌کنندگان ما را به احتمال زیاد افزایش خواهد داد.

وی تصریح کرد: سرانه آموزشی مدارس، جوابگوی نیاز دانش‌آموزان نیست و حتی این امکان وجود دارد که اگر مشارکت خیران نباشد، مدارس برای تامین لوازم مورد نیاز خود با مشکل روبرو شود. با این وجود با مشارکت مجمع خیرین مدرسه ساز و همچنین سازمان نوسازی خیلی از نیازهای فضای آموزشی مرتفع شده است.

لزوم مشارکت خیران و مسئولان در تهیه ابزار هوشمند برای دانش‌آموزان کم بضاعت

معصومه کاشف، یکی دیگر از معلمان منتخب سیستان و بلوچستان نیز در این نشست به عدم دسترسی برخی دانش‌ آموزان به ابزار هوشمند برای بهره گیری از آموزش مجازی اشاره کرد و خواستار ورود خیران و مسئولان برای رفع این مشکل شد.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان باید سهمیه پذیرش دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد.

کاشف خاطر نشان کرد: از آنجایی که شاخص‌های رشد دانش آموزان استان نگران کننده است، لازم است همه مدارس به خصوص مدارس حاشیه شهرها و مدارس روستایی و عشایری از تغذیه رایگان بهره‌مند شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار