یاسر طالبی : در سینمای مستند دائما در حال یادگیری‌ام

پلتفرم‌های تماشای آنلاین فیلم، مستند اکران نمی‌کنند/مستندی جدید در راه است/مستند «سرنوشت» در راه حضور در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی است

تهران (پانا) - کارگردان فیلم مستند «دلبند» می‌گوید مستندی جدید در راه دارد اما هنوز بعد از گذشت چهار سال نتوانسته راه حل مناسبی برای اکران سراسری مستند «دلبند» پیدا کند.

کد مطلب: ۱۱۷۱۴۱۹
لینک کوتاه کپی شد
یاسر طالبی : در سینمای مستند دائما در حال یادگیری‌ام

یاسر طالبی کارگردان فیلم مستند «دلبند» در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به این مستند و اتفاقاتی که بعد از ساخت آن برای او افتاده گفت: «بعد از «دلبند» توانستم با کمپانی‌های خارجی ارتباط برقرار کنم و در عرصه بین‌الملل با آدم‌های جدیدی آشنا شوم. مهمترین اتفاقی که بعد از این مستند برای من افتاد این بود که فیلم بعدی‌ام را شروع کردم بدون اینکه چشم انتظار کسی باشم. همیشه بر این باور بوده‌ام که باید به دنبال خواسته‌های خودم بروم. با اینکه هفت تله فیلم برای شبکه‌های سراسری ساختم اما تنها سینمای مستند است که حال من را خوب می‌کند و دلیلش کشف و آشنایی با آدم‌های جدیدی هستند که در این حوزه پیدا می‌کنم. من عاشق یادگیری هستم و در سینمای مستند شرایط به گونه‌ای است که دائما در حال یادگیری هستم.»

وی با اشاره به جوایزی که فیلم مستند «دلبند» کسب کرده است گفت: «مستند «دلبند» از موفق‌ترین آثار مستند دو سال اخیر سینمای ایران در عرصه جهانی بوده که در جشنواره‌های معتبری چون ایدفا، برلین، هات داکس و… به نمایش درآمده و در مراسم اهدای جوایز آسیا پاسیفیک هم شرکت داشته است.»

طالبی ادامه داد: «این فیلم جایزه تماشاگران مستندهای نیمه‌بلند جشنواره «هات داکس» کانادا، جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره «کازان» روسیه، تقدیر ویژه هیأت داوران جشنواره «ترنتو» ایتالیا، دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری و جایزه بهترین فیلم از نگاه دانش‌آموزان جشنواره مستند «سیسیل» ایتالیا، جایزه ویژه جشنواره «کرانیسکا گورا» اسلوونی، جایزه بهترین فیلم مستند شبکه توسعه سینمای آسیا اقیانوسیه Netpac جشنواره بین‌المللی اولجو Ulju کره‌جنوبی و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران این جشنواره را کسب کرده و نامزد بهترین فیلم مستند جشنواره فیلم‌های تلویزیونی شانگهای چین و جایزه تماشاگران جشنواره مردم‌شناسی «پارنو» استونی هم شده بود.»

پلتفرم‌های پخش فیلم آنلاین از مستند حمایت نمی‌کنند

این کارگردان با اشاره به اکران فیلم «دلبند» گفت: «در واقع تلاشمان این بود که فیلم دلبند را اکران کنیم اما متاسفانه پلتفرم‌هایی که در حال فعالیت‌ هستند فیلم مستند اکران نمی‌کنند. بسیار مشتاق اکران آنلاین فیلم «دلبند» هستم زیرا بسیاری از مخاطبانم پیگیر زمان و نحوه اکران آنها هستند. ما برای اکران فیلم مستند «دلبند» از طریق پلتفرم‌های مجازی اقدام کردیم اما متاسفانه جز یک برنامه که به تازگی شروع به کار کرده است هیچکدام از پلتفرم‌های اکران مجازی از فیلم مستند حمایت نمی‌کنند.»

از فیلم‌های جدید چه خبر؟

کارگردان فیلم مستند با اشاره به فیلم مستند جدید خود توضیح داد: «بعد از مستند «دلبند» تولید مستند جدیدم را شروع کردم و حالا بعد از گذشت دو سال مشغول تدوین مستند جدیدم هستم. نام این مستند جدید «سرنوشت» است و داستان آن به رابطه عاشقانه یک دختر و پدرش می‌پردازد. سعی دارم بعد ازاکران این مستند در جشنواره‌های داخلی، آن را از طریق کانال‌هایی که در کشورهای خارجی دارم به مشارکت یکی از کمپانی‌های فیلم و سریال، نمایش جهانی مستند جدیدم را شروع کنم.»

این کارگردان با اشاره به لوکیشن مستند «سرنوشت»عنوان کرد: «لوکیشن این مستند مانند «دلبند» در ساری بوده است. چون خودم اصالتا در شمال کشور به دنیا آمده‌ام اکثرا سعی می‌کنم سوژه‌هایم را در آنجا پیدا کنم و بسازم.»

نوروز با ما به شمال غرب ایران، «تاج زاگرس» سفر کنید

طالبی همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به مستندی که در ایام عید پخش خواهد شد گفت: «مقصد تازه سفرمان به سرزمینی‌ از موهبت مردمانی با فرهنگ‌های مختف با جغرافیایی از آیین‌های زیبا، خوراکی‌های بومی خوشمزه و محصولات صادراتی متنوع است. سرزمینی که به رنگین کمان اقوام در دامانِ دریاچه درخشنده شهره‌ست و تنها نقطه‌ای از ایران محسوب می‌شود که با سه کشور آذربایجان، ترکیه و عراق هم مرز است. راه ورود به غرب از دل این سرزمین می‌گذرد و یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور محسوب می‌شود.»

وی عنوان کرد: «این سرزمین قلبی از تاریخ دارد و مردمانش شوق زندگی را در وجود خودشان کشف کرده‌اند، مردمانی ساده، مهربان و البته از حیث شادی، بی کران. حالا در سفری خاطره انگیز، به سوی شمال غرب ایران، تاج زاگرس می‌رویم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار