برنامه آموزش و پرورش در نوروز 1400

حکیم‌زاده: آثار برگزیده دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۰ در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های دانش‌آموزی معرفی و تقدیر خواهد شد

تهران (پانا) - برنامه «عید، هنر و داستان» در ایام عید نوروز برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی اجرا می‌شود و ارائه تکالیف سنتی یا پیک نوروزی ممنوع است.

کد مطلب: ۱۱۷۱۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد
برنامه آموزش و پرورش در نوروز 1400

برنامه «عید، هنر و داستان» در ایام عید نوروز برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی اجرا می‌شود و ارائه تکالیف سنتی یا پیک نوروزی ممنوع است.

برنامه دوره ابتدایی در ایام نوروز، برنامه خلاقانه ای است که برای فراهم کردن فرصت بروز خلاقیت هنر در دانش‌آموزان در کنار فعالیت‌های داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی که در چند سال گذشته اجرا شده بود امسال محور هنر هم اضافه شده است.

دانش‌آموزان می‌توانند در قالب فیلم، نقاشی یا عکاسی در قالب موضوعاتی مانند دلتنگی برای مدرسه، دنیای با کرونا، دنیای بدون کرونا، همدلی و مدرسه سازی آثار خلاقانه خود را ارسال کنند. دانش‌آموزان همچنین می‌توانند کتاب مورد علاقه خود را خوانده و باز نویسی کنند و یا قصه‌های خلاقانه خود یا بزرگترهایشان را روایت کنند.

برنامه عید و داستان جایگزین شد که دانش‌آموزان در 3 محور داستان گویی، داستان خوانی و داستان نویسی بتوانند خلاقیت‌های خود را بروز دهند و با کتاب انس بگیرند تا بواسطه نوشتن داستان مهارت‌های نوشتن و از طریق داستان خوانی مهارت‌های خواندن را تقویت کنند.

به نظر می‌رسد انفرادی شدن آموزش و فراهم شدن فرصت مشارکت فعال دانش‌آموزان در امر آموزش از دستاوردهای کرونا باشد؛ در فضای آموزش حضوری به دلایل متعددی امکان مشارکت فعال مهیا نبود اما فضای مجازی فرصتی را فراهم کرد که دانش‌آموزان با توجه به تفاوت‌های فردی تکالیف خود را ارسال کرده و معلمان نیز با فراغ خاطر بیشتری بازخوردهای انفرادی به دانش‌آموزان بدهند و یادگیری آنها را هدایت کنند.

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع تکالیف نوروزی در دومین عید کرونایی اظهار کرد: «چند سالی است که تکالیف سنتی به شیوه مشق‌نویسی یا انجام دادن پیک نوروزی دز نظام آموزش و پرورش کنار گذاشته شده است و ما از سال 97 فعالیتی مبتنی بر خلاقیت به نام «عید و داستان» را جایگزین تکالیف سنتی کردیم. طی دوسال اخیر تولیدات دانش‌آموزی در بخش «عید و داستان» آنقدر خلاقانه و جالب توجه بود که امسال بنا را بر آن گذاشتیم که ضمن تداوم این فعالیت به عنوان فعالیت نوروزی، بخشی به نام «عید و هنر» را به آن اضافه کنیم.»

وی توضیح داد: «دانش‌آموزان طبق روال سال‌های گذشته می‌توانند ایده‌های نوآورانه خود را در قالب «داستان نویسی»، «داستان گویی» و «داستان‌خوانی» با موضوع آزاد و با تاکید بر کرونا (و رویدادهای ناشی از آن) و دلتنگی برای مدرسه تولید کنند؛ با این تفاوت که آنها برای تولید آثار خود می‌توانند از هنرهایی مثل عکس، نقاشی و فیلم برای روایت داستان خود استفاده کنند.»

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت اجرای فعالیت «عید و داستان» در دوره کرونا گفت: «در روزهایی که دانش‌آموزان از مدرسه، معلم و همسالان‌شان دور هستند و با توجه به مشکلات و نیز فرصت‌هایی که بعد از شیوع کرونا برای افراد ایجاد شده است، تعطیلات نوروزی امسال می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای بروز خلاقیت‌های دانش آموزی در حوزه‌های ادبی و هنری باشد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا دانش‌آموزان یکی از این رشته‌های هنری را برای ارائه آثار خود انتخاب کنند یا ترکیبی از آنها نیز می‌تواند به کار برده شود گفت: «دانش‌آموزان می‌توانند آثار داستانی خود را با استفاده از یکی از این 3 قالب هنری ارائه دهند اما آنچه مدنظر ماست استفاده تلفیقی از هرسه شاخه هنری در کنار داستان‌ است.»

حکیم‌زاده ادامه داد: «با توجه به اینکه ما در اجرای «طرح خوانا» بر تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن تاکید داریم، فعالیت‌های حوزه داستان در ترکیب با هنر می‌تواند نقش موثری در تقویت این مهارت‌ها ایفا کند.»

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری درخصوص مثمر بودن فعالیت‌های «عید و داستان» و «عید و هنر» در تقویت مهارت‌های پایه موردنیاز در دوران تحصیلات ابتدایی، خاطرنشان کرد: «آثار برگزیده دانش‌آموزان در این بخش در سال 1400 در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های دانش‌آموزی معرفی و تقدیر خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار